Svårt att säga enbart ett område. Finns flera områden som passar barnfamiljer, både i kranskommunerna och inne i stan tycker jag. Grönområden saknas ju inte i Svenska tätorter, Sveriges tätorter lider snarare av en fruktansvärt dålig stadsplanering, Malmö är ett undantag, Malmö är ju en ganska tät och liten stad till ytan.
Inne i Göteborg på södra sidan älven och västerut finns ju både Änggården/botaniska och Slottsskogen med lekplats och djurgårdar. Österut finns ju Skatås/Delsjön till exempel.
Torslanda, Partille etc var ju inget man hurrade för när man växte upp inne i Göteborg som tonåring kan jag ju säga(Majorna grabb här, fast bosatt i Vasastan Sthlm nu), fast det var mycket fördomar. Min första flickvän var från Floda.
Bäst skolbetyg får ju ungarna i Hovås/Askim. Det är väl nästan så varje år.
Cannabis är väldigt vanligt bland ungdomar inne i Centrala Göteborg, fast även Kokain, det var det i alla fall när jag växte upp(31 i år). Fast det är ju inte så att ungarna är pundare. Bland dom jag växt upp med så känner jag knappt någon som inte(inklusive moi) har provat att röka Hasch eller Marijuana men jag känner ingen som trillat dit och blivit knarkare.
Majorna genomgår en gentrifiering. Linné har redan förändrats radikalt. Det gamla gardet, pundarna och a-lagarna som var legendariska när jag växte upp(Till exempel Greven) försvinner och ersätts av mer mellanmjölks Svenssons.
Det verkar som att Cannabis är fortsatt populärt i Majorna-Linné.
Publicerad 23 juni 2014
I Majorna-Linné har var tredje 17-åring testat cannabis. Ungdomspolisen i Väster ser en oroande ökning av drogen i Askim och Billdal.
Förändrade attityder och en mer liberal inställning till droger, framför allt till cannabis, oroar myndigheterna. Ungdomspolisen i Västra Göteborg har under det senaste halvåret sett en ökning av cannabis i områden som Askim och Billdal.
Det finns ett stort mörkertal och det är svårt att veta exakt hur utbrett missbruket är, menar Joana Ciurana, enhetschef för ungdomspolisen.
? Men vi får in fler tips än tidigare från de områdena och det är fler som ringer och är oroliga, säger hon.
Annars är det innerstadsdelarna som skiljer ut sig vad gäller cannabismissbruk bland unga. Det visar kommunens drogvaneundersökning. I Majorna-Linné uppger 33 procent av 17-åringarna att de någon gång använt drogen, jämfört med 19 procent i Göteborg som helhet.
I höstas sjösatte SDN Majorna-Linné en handlingsplan som sträcker sig över tio år. Skola, polis, socialtjänst, fritid och kultur finns med samarbetet för att minska missbruket.