• Joelle

Vilket område i Göteborg är bäst lämpat för en barnfamilj?

Vilket område lämpar sig bäst för en barnfamilj? Med avseende på allt från dagis, skola, trygghet, natur, tillgänglighet osv...
    Säkert missat flera områden och buntat ihop stora områden men svara gärna med kommentar om varför ni föredrar ett visst område etc..

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket område i Göteborg är bäst lämpat för en barnfamilj?
  • Hen håle

Röstade på Askim, har inte bott där själv men vad jag förstått så är det bland de bästa områdena. Plus Örgryte, både vad gäller natur, skolor och lugn och ro. Än så länge är de hyfsade, men som vi vet kan ju det där ändras rätt snabbt numera...

• GuesGästGuest

Det beror helt och hållet på vad du är ute efter. Närhet är ju viktigt och då gäller det skola som jobb. Sedan har vi ju trängselskatt så om man bor i vissa områden kan man undvika den.

Örgryte har, vad jag har hört, en väldigt hög andel kokain och narkotika bland ungdomar. Nackdelen med att bo i överklassområden som ex Näset är dåliga kommunala kommunikationer. Bo i stan är inget jag skulle rekommendera som barnfamilj då det blir mindre och mindre gröna ytor att röra sig på.

Majorna /Kungsladugård är trevligt och nära till Slottsskogen.

Sedan är det en fråga om ekonomi, närhet till hav eller sjö. Egentligen skulle jag inte våga påstå att det finns dåliga områden utan det hela handlar om vilken koll man har på sina barn. Jag vet flera barn som har haft lyckliga barndomar och fortfarande bor kvar i utsatta områden (Angered, Biskopsgården) men som har haft en bra uppväxt för att föräldrarna var engagerade och brydde sig om sina barn, hade kontroll på vilka de umgicks med m.m.

Sedan vet jag ännu fler som är uppväxta i välbärgade områden där barnen har gjort precis vad de vill för att föräldrarna inte har någon kontroll. Då handlar det om droger, alkohol vid unga år m.m.

• emmisss

Torslanda! områden som Lilleby, amhult, Hästevik, Sillvik, Björland....

Precis vid havet och lugna villaområden!

• MEE83

Svårt att säga enbart ett område. Finns flera områden som passar barnfamiljer, både i kranskommunerna och inne i stan tycker jag. Grönområden saknas ju inte i Svenska tätorter, Sveriges tätorter lider snarare av en fruktansvärt dålig stadsplanering, Malmö är ett undantag, Malmö är ju en ganska tät och liten stad till ytan.

Inne i Göteborg på södra sidan älven och västerut finns ju både Änggården/botaniska och Slottsskogen med lekplats och djurgårdar. Österut finns ju Skatås/Delsjön till exempel. 

Torslanda, Partille etc var ju inget man hurrade för när man växte upp inne i Göteborg som tonåring kan jag ju säga(Majorna grabb här, fast bosatt i Vasastan Sthlm nu), fast det var mycket fördomar. Min första flickvän var från Floda. 

Bäst skolbetyg får ju ungarna i Hovås/Askim. Det är väl nästan så varje år.

Cannabis är väldigt vanligt bland ungdomar inne i Centrala Göteborg, fast även Kokain, det var det i alla fall när jag växte upp(31 i år). Fast det är ju inte så att ungarna är pundare. Bland dom jag växt upp med så känner jag knappt någon som inte(inklusive moi) har provat att röka Hasch eller Marijuana men jag känner ingen som trillat dit och blivit knarkare.

Majorna genomgår en gentrifiering. Linné har redan förändrats radikalt. Det gamla gardet, pundarna och a-lagarna som var legendariska när jag växte upp(Till exempel Greven) försvinner och ersätts av mer mellanmjölks Svenssons.

Det verkar som att Cannabis är fortsatt populärt i Majorna-Linné.

Publicerad 23 juni 2014
    I Majorna-Linné har var tredje 17-åring testat cannabis. Ungdomspolisen i Väster ser en oroande ökning av drogen i Askim och Billdal.

Förändrade attityder och en mer liberal inställning till droger, framför allt till cannabis, oroar myndigheterna. Ungdomspolisen i Västra Göteborg har under det senaste halvåret sett en ökning av cannabis i områden som Askim och Billdal.

Det finns ett stort mörkertal och det är svårt att veta exakt hur utbrett missbruket är, menar Joana Ciurana, enhetschef för ungdomspolisen.

? Men vi får in fler tips än tidigare från de områdena och det är fler som ringer och är oroliga, säger hon.

Annars är det innerstadsdelarna som skiljer ut sig vad gäller cannabismissbruk bland unga. Det visar kommunens drogvaneundersökning. I Majorna-Linné uppger 33 procent av 17-åringarna att de någon gång använt drogen, jämfört med 19 procent i Göteborg som helhet.

I höstas sjösatte SDN Majorna-Linné en handlingsplan som sträcker sig över tio år. Skola, polis, socialtjänst, fritid och kultur finns med samarbetet för att minska missbruket.

• overdose

Landala är ok om man väljer sina skolor, annars är det väl som annorstädes, att det är bäst att bo utanför själva staden.

• MEE83
    emmisss skrev 2014-07-08 00:00:21 följande:

MME får jag fråga hur gammalt du nu?

1983(MME-83)... ;)
  • MEE83
    MEE83 skrev 2014-07-11 15:40:29 följande:
    1983(MME-83)... ;)
    MEE*

hehe
  • emmisss

:) det har hänt otroligt mycket i Torslanda sen du var liten kan jag säga, jag är född 84...
    Det tar 25 min med buss från Lilleby till nordstan!

Älvegårdskolan är en av få skolor i Gbg som har högsta betyg på bästa skolor i Gbg!

Mycket nya villa områden och medel-höginkomsttagare!

Nära hav och skog!

Bra ställe att leva med familj!

• amalie79

Vi bor i Bergsjön. Jag vet att ingen annan skulle rekommendera det, men min sambo är född här och hans föräldrar bor också kvar.

Vi har dock inte barnen i skola här, utan i en skola med gott rykte i närliggande stadsdel.

Även mina föräldrar bor nära.

Vi har en ljus, fin, välplanerad, fräsch lägenhet till vettig hyra. Barnen har nära till sin andra förälder, bra kollektivtrafik, nära till jobb. Det finns alltid barn att leka med och de blir medvetna och lär sig att livet inte är lika enkelt för alla som för dem.

Vi trivs jättebra.

Det handlar mer om vem man är och hur man fostrar sina barn än vad man bor. Våra grannar är spanska, arabiska, afrikanska, svenska, och finska och de flesta är helt vanliga människor precis som vi.

MEN man ska komma ihåg att Göteborg som hel stad har ett problem med den ökande gängkriminaliteten, osv. Det är en fråga som blir svår att knäcka, om det ens är möjligt. Det kommer att spela mindre och mindre roll var man bor, det kommer att beröra alla göteborgare.

• MEE83

re: Emmisss ... ja som jag skrev så var det ju mycket fördomar ;P

Sedan blir det ju lätt så att man inte tar sig till områden där man inte har något typ av intresse, exempelvis vänner. Mina vänner bodde/bor ju på södra sidan älven och inne i smeten så att säga, hade några bekanta i Askim/billdal, Fiskebäck och Långedrag med. Jag har bott i GBG i 20 år och det finns flera områden som jag aldrig varit i. Torslanda har jag varit i två gånger tror jag. haha

re: Amalie

Roligt att höra, min morfars bror bor i Angered(på vintern, han bor uppe i sitt hus vid Smögen på Våren/sommaren) och det har ju inte heller världens bästa rykte men han älskar "sin del av stan".

Områden som Bergsjön och Angered är fundamentala misslyckanden när det kommer till Stadsplanering dock. Angered är ju som någon sorts rymdstation utslängd mitt i rymden mellan Kungälv och Göteborg.

Tanken må ha varit god, en standardhöjning för proletariatet men nu så finns det inte mycket gott att säga om sättet dessa områden blev planerade. Det blir ju som någon sorts satellit samhällen i utkanten av staden istället för att verkligen tillhöra Staden. För att få dessa områden att tillhöra Staden på riktigt genom organisk tillväxt kommer ju att ta många år.

Svenska tätorter påminner om hur det planeras i USA, det blir liksom sprawlmania. Det finns ytterst få goda egenskaper i Urban sprawl eller som man kallar det på svenska, utglesning. Allt blir mindre effektivt, kollektivtrafik, alla typer av infrastruktur, sedan har du ökad bilism.

Det är samma sak med alla miljonprograms områden.

Vad dom skulle ha gjort, och vad dom nu gör både i Göteborg och Stockholm är att planera för tätare blandstad. Det finns bara fördelar med detta.

Folk kan cykla eller promenera till sitt jobb i högre utsträckning, ett större kundunderlag för lokala butiker/barer/restauranger, effektivare användning av kollektivtrafiks system och infrastruktur, högre perception av trygghet, trygghetskänslan ökar för många när det är fler människor som rör sig i området, till exempel en tjej som går hem ensam efter en kväll ute kanske känner sig mer otrygg om det är mörkt och ödsligt snarare än när gatan är mer levande.

Ända nackdelen är då att du får mindre grönområden i kvarteren, men bygger man tät(högre) så blir ju stadens utbredning mindre, närheten till naturen blir då större eftersom landsbygden kommer närmare. 

• overdose
    MEE83 skrev 2014-07-16 19:28:15 följande:

re: Emmisss ... ja som jag skrev så var det ju mycket fördomar ;P

Sedan blir det ju lätt så att man inte tar sig till områden där man inte har något typ av intresse, exempelvis vänner. Mina vänner bodde/bor ju på södra sidan älven och inne i smeten så att säga, hade några bekanta i Askim/billdal, Fiskebäck och Långedrag med. Jag har bott i GBG i 20 år och det finns flera områden som jag aldrig varit i. Torslanda har jag varit i två gånger tror jag. haha

re: Amalie

Roligt att höra, min morfars bror bor i Angered(på vintern, han bor uppe i sitt hus vid Smögen på Våren/sommaren) och det har ju inte heller världens bästa rykte men han älskar "sin del av stan".

Områden som Bergsjön och Angered är fundamentala misslyckanden när det kommer till Stadsplanering dock. Angered är ju som någon sorts rymdstation utslängd mitt i rymden mellan Kungälv och Göteborg.

Tanken må ha varit god, en standardhöjning för proletariatet men nu så finns det inte mycket gott att säga om sättet dessa områden blev planerade. Det blir ju som någon sorts satellit samhällen i utkanten av staden istället för att verkligen tillhöra Staden. För att få dessa områden att tillhöra Staden på riktigt genom organisk tillväxt kommer ju att ta många år.

Svenska tätorter påminner om hur det planeras i USA, det blir liksom sprawlmania. Det finns ytterst få goda egenskaper i Urban sprawl eller som man kallar det på svenska, utglesning. Allt blir mindre effektivt, kollektivtrafik, alla typer av infrastruktur, sedan har du ökad bilism.

Det är samma sak med alla miljonprograms områden.

Vad dom skulle ha gjort, och vad dom nu gör både i Göteborg och Stockholm är att planera för tätare blandstad. Det finns bara fördelar med detta.

Folk kan cykla eller promenera till sitt jobb i högre utsträckning, ett större kundunderlag för lokala butiker/barer/restauranger, effektivare användning av kollektivtrafiks system och infrastruktur, högre perception av trygghet, trygghetskänslan ökar för många när det är fler människor som rör sig i området, till exempel en tjej som går hem ensam efter en kväll ute kanske känner sig mer otrygg om det är mörkt och ödsligt snarare än när gatan är mer levande.

Ända nackdelen är då att du får mindre grönområden i kvarteren, men bygger man tät(högre) så blir ju stadens utbredning mindre, närheten till naturen blir då större eftersom landsbygden kommer närmare. 

Ett mycket bra inlägg, något man kan påpeka är att, när man skapade Angered, trodde man att Göteborg skulle bli en miljonstad. Styrande pratade om, Europas Brasilia.

Jämför man med andra europeiska städer är det uppenbart att - som du säger - våra städer är amerikanska. På många ställen i europa har de inte alls samma yta som vi har.

Jag vet folk som var med redan vid rivningshysterin för 40 år sedan, som sade, att man skulle bygga dubbelt så högt, mot vad man hade gjort.

Med en sådan utformning i Göteborg hade de allra flesta ändå haft lika nära till öarna, eller Slottskogen.

Om blandstad kan jag bara hålla med - det finns hemska exempel från städer där kontorskvarter är öde på kvällen.

• PhilippAh

Väldigt märkligt att ingen av er nämner Särö, Onsala halvön t ex Gottskär/Lerkil som alternativ, visst områderna ligger i Hallands län och vid havet men endast 20 minuter från centrala Göteborg.

Områderna är väldigt svenska med bra skolor både privata som kommunala. Nackdelen är väl priset på villorna.

Svar på tråden Vilket område i Göteborg är bäst lämpat för en barnfamilj?