Vilket område i Göteborg är bäst lämpat för en barnfamilj?
Landala är ok om man väljer sina skolor, annars är det väl som annorstädes, att det är bäst att bo utanför själva staden.
Landala är ok om man väljer sina skolor, annars är det väl som annorstädes, att det är bäst att bo utanför själva staden.
re: Emmisss ... ja som jag skrev så var det ju mycket fördomar ;P
Sedan blir det ju lätt så att man inte tar sig till områden där man inte har något typ av intresse, exempelvis vänner. Mina vänner bodde/bor ju på södra sidan älven och inne i smeten så att säga, hade några bekanta i Askim/billdal, Fiskebäck och Långedrag med. Jag har bott i GBG i 20 år och det finns flera områden som jag aldrig varit i. Torslanda har jag varit i två gånger tror jag. haha
re: Amalie
Roligt att höra, min morfars bror bor i Angered(på vintern, han bor uppe i sitt hus vid Smögen på Våren/sommaren) och det har ju inte heller världens bästa rykte men han älskar "sin del av stan".
Områden som Bergsjön och Angered är fundamentala misslyckanden när det kommer till Stadsplanering dock. Angered är ju som någon sorts rymdstation utslängd mitt i rymden mellan Kungälv och Göteborg.
Tanken må ha varit god, en standardhöjning för proletariatet men nu så finns det inte mycket gott att säga om sättet dessa områden blev planerade. Det blir ju som någon sorts satellit samhällen i utkanten av staden istället för att verkligen tillhöra Staden. För att få dessa områden att tillhöra Staden på riktigt genom organisk tillväxt kommer ju att ta många år.
Svenska tätorter påminner om hur det planeras i USA, det blir liksom sprawlmania. Det finns ytterst få goda egenskaper i Urban sprawl eller som man kallar det på svenska, utglesning. Allt blir mindre effektivt, kollektivtrafik, alla typer av infrastruktur, sedan har du ökad bilism.
Det är samma sak med alla miljonprograms områden.
Vad dom skulle ha gjort, och vad dom nu gör både i Göteborg och Stockholm är att planera för tätare blandstad. Det finns bara fördelar med detta.
Folk kan cykla eller promenera till sitt jobb i högre utsträckning, ett större kundunderlag för lokala butiker/barer/restauranger, effektivare användning av kollektivtrafiks system och infrastruktur, högre perception av trygghet, trygghetskänslan ökar för många när det är fler människor som rör sig i området, till exempel en tjej som går hem ensam efter en kväll ute kanske känner sig mer otrygg om det är mörkt och ödsligt snarare än när gatan är mer levande.
Ända nackdelen är då att du får mindre grönområden i kvarteren, men bygger man tät(högre) så blir ju stadens utbredning mindre, närheten till naturen blir då större eftersom landsbygden kommer närmare.