Inlägg från: GuesGästGuest |Visa alla inlägg
  • GuesGästGuest

Vilket område i Göteborg är bäst lämpat för en barnfamilj?

Det beror helt och hållet på vad du är ute efter. Närhet är ju viktigt och då gäller det skola som jobb. Sedan har vi ju trängselskatt så om man bor i vissa områden kan man undvika den.

Örgryte har, vad jag har hört, en väldigt hög andel kokain och narkotika bland ungdomar. Nackdelen med att bo i överklassområden som ex Näset är dåliga kommunala kommunikationer. Bo i stan är inget jag skulle rekommendera som barnfamilj då det blir mindre och mindre gröna ytor att röra sig på.

Majorna /Kungsladugård är trevligt och nära till Slottsskogen.

Sedan är det en fråga om ekonomi, närhet till hav eller sjö. Egentligen skulle jag inte våga påstå att det finns dåliga områden utan det hela handlar om vilken koll man har på sina barn. Jag vet flera barn som har haft lyckliga barndomar och fortfarande bor kvar i utsatta områden (Angered, Biskopsgården) men som har haft en bra uppväxt för att föräldrarna var engagerade och brydde sig om sina barn, hade kontroll på vilka de umgicks med m.m.

Sedan vet jag ännu fler som är uppväxta i välbärgade områden där barnen har gjort precis vad de vill för att föräldrarna inte har någon kontroll. Då handlar det om droger, alkohol vid unga år m.m.

Svar på tråden Vilket område i Göteborg är bäst lämpat för en barnfamilj?