• Lilja100

tre små barn i baksätet

Jag skapade en tråd häromdagen med syfte att få lite tips på större bilar då vi snart behöver byta bil till en fyrhjulsdriven..
    Vi har tre små barn, 6,3 och 1 år gamla och funderar på om vi kan sätta alla tre i baksätet då det verkar stört omöjligt att hitta en bil som både är fyrhjulsdriven, automat och har tillräckligt stort baksäte för att rymma två bilbarnstolar och en vuxen..
    Så kom gärna med för/nackdelar med att ha alla tre (små) barn i baksätet och oss vuxna fram.. Ni som har det så, känns det tryggt om ni åker längre sträckor?
    Vi åker ca 30-40 mil några gånger om året.. OM vi sätter alla bak behöver vi ha 3-åringen i mitten för att stolarna ska sitta optimalt..

• Svar på tråden tre små barn i baksätet
  • IsDimma

Kan man inte tänka sig att ha alla barn bak i normala fall men sätta en där fram när ni åker långt? Eller är det helt uteslutet?

• Lilja100

Tyvärr har vi svårt att hitta en bil som uppfyller alla våra krav och det verkar som att det är lättare att hitta en bil där vi får plats med tre bilbarnstolar bak än en där vi kan ha två stolar + en vuxen bak.. Just nu har vi en Toyota Verso som funkar kanon och där vi utan problem kan ha två stolar + vuxen bak men den är tyvärr inte fyrhjulsdriven vilket är anledningen till att vi behöver byta.. Vi behöver kombinationen brett baksäte + fyrhjulsdrift + automat och det känns nästan hopplöst

• pigglet

Vi har alltid haft alla barn bak, ända sedan äldsta föddes. Ser inga problem med det. När jag var barn satt vi barn bak och de vuxna fram.

Fördelarna skulle väl kanske vara att det ev är något säkrare i baksätet, tex om man krockar med en älg.
    Och att det är roligare för barnen att sitta tillsammans och leka (om de nu kan hålla sig från att bråka...)
    Och att det är trevligt sitta fram med den andra vuxna och få lite tid att prata.

• Alexi

Vi har en Subaru legacy och den går att få som automat (vilket dock vi inte har), den är fyrhjulsdriven och vi har våra två barn sittande i baksätet alltid, aldrig haft annorlunda. Och det går att klämma in en vuxen där mitt emellan de två, det gör vi någon gång ibland när vi behöver åka fem. Och jag har i och för sig aldrig testat tre barnstolar men jag har räknat med att det går om det skulle behövas. Vore väl rimligast att sätta den framåtvända stolen i mitten då. 

• Alexi

Och jag ser inget som helst problem med att ha alla barn bak, vad skulle vara osäkert med det? Vi har en spegel så att vi ser bakåtvända barn lika bra.

• Lilja100

Pigglet - om ni åker långt, barnen är trötta och griniga, tappar nappen eller snuttefilten eller liknande tänker jag? Eller det kanske bara är så att det går när det måste lixom

Har ni någon underhållning i bilen, typ dvd, iPad el likn? Hur gamla barn har ni?

Brukar ni åka långt?

Idag t ex har vi åkt mycket bil, 1,5 timme + 2 timmars fika/paus + 1,5 timme bilresa till och första timmen gick bra, alla sov en halvtimme var och var sen nöjda en halvtimme innan de ledsnade och ffa mellanbarnet var väldigt sur och grinig, ville bara sitta och titta på youtube på min telefon vilket funkade tills den stora insåg orättvisan och ville ha den han med.. Lillen tappade först nappen och sen snuttisen men då kunde ju pappa hjälpa där fram..

Hm, kanske är jag som analyserar sönder saker här, kanske bara att sätta dem bak och så är det bra så..

• Lilja100

Alexi - ska kolla Subaru, tack för tips! Nej det är nog egentligen inte mer osäkert utan mest opraktiskt med alla barn bak.. Men ni upplever inte att de behöver er under bilresan med som jag skrev ovan, nappar el likn?

• dreamy

Har just gjort oss av med vår Subaru då baksätet var alldeles för smalt för tre barnstolar. Har inte heller hittat någon som uppfyller alla kraven... Vi kör passat nu och vill inte ha 7 sitsig då vi vill ha ordentlig plats för barnvagn och packning/matvaror osv. Varför finns inte den perfekta 3 barnsbilen för???

• Alexi
    Lilja100 skrev 2014-06-28 21:02:38 följande:

Alexi - ska kolla Subaru, tack för tips! Nej det är nog egentligen inte mer osäkert utan mest opraktiskt med alla barn bak.. Men ni upplever inte att de behöver er under bilresan med som jag skrev ovan, nappar el likn?

Så länge de har napp och inte kan sätta i den själv är det ju väldigt viktigt med nappkedja. Den andra vuxne som sitter fram kan ju sträcka sig då och stoppa i en napp och kan över huvud taget sköta lite "markservice" på vägen. Vi har åkt 60 mil enkel väg ett antal gånger med barnen. Och sätter ni era tre bak kan ju sexåringen sitta i mitten och serva de två yngre med enstaka mindre grejor.
  • Aileen Allannah

Vi har en Passat -98 och vi får in tre bakåtvända stolar i bak, men vi har de nästan aldrig så. De slåss med varandra efter en kvart, så det är lugnare att ha en i fram.

• Mandelskorpan
    pigglet skrev 2014-06-28 20:42:32 följande:
    Vi har alltid haft alla barn bak, ända sedan äldsta föddes. Ser inga problem med det. När jag var barn satt vi barn bak och de vuxna fram.

Fördelarna skulle väl kanske vara att det ev är något säkrare i baksätet, tex om man krockar med en älg.

Och att det är roligare för barnen att sitta tillsammans och leka (om de nu kan hålla sig från att bråka...)

Och att det är trevligt sitta fram med den andra vuxna och få lite tid att prata.

Samma här. Vi har 7-åringen i mitten och småsyskonen som åker bakåt på var sida. Lätt att knäppa bältena då och lätt att sträcka saker till 7-åringen som kan ge till de andra.
  • pigglet

De äldre hjälper de yngre. Jag lovar, är alternativet en gallskrikande bebis så sätter de snabbt in nappen  Flört

Våra barn har alltid misstrivts enormt i bilen, så vi har inte tillbringat mer tid än nödvändigt i den. Nej, vi har inte haft någon underhållning av typen iPad. Barnen har haft mp3-spelare att lyssna på musik/böcker i. De får också packa med sig leksaker och pysselgrejer.

Sedan äter vi gärna i bilen. Ett av barnen är lite åksjukt, så det har blivit en del salta pinnar eller salta kex, fruktbitar. Åker vi långt så äter vi mat i bilen, antingen kall eller ur mat-termos. Barnen hjälper varandra där bak.

Nu är barnen 7-12 år. Men som sagt, de har alltid suttit tillsammans bak, sedan de föddes.

Svar på tråden tre små barn i baksätet