• Lilja100

tre små barn i baksätet

Jag skapade en tråd häromdagen med syfte att få lite tips på större bilar då vi snart behöver byta bil till en fyrhjulsdriven..
    Vi har tre små barn, 6,3 och 1 år gamla och funderar på om vi kan sätta alla tre i baksätet då det verkar stört omöjligt att hitta en bil som både är fyrhjulsdriven, automat och har tillräckligt stort baksäte för att rymma två bilbarnstolar och en vuxen..
    Så kom gärna med för/nackdelar med att ha alla tre (små) barn i baksätet och oss vuxna fram.. Ni som har det så, känns det tryggt om ni åker längre sträckor?
    Vi åker ca 30-40 mil några gånger om året.. OM vi sätter alla bak behöver vi ha 3-åringen i mitten för att stolarna ska sitta optimalt..

• Svar på tråden tre små barn i baksätet
  • Lilja100

Tyvärr har vi svårt att hitta en bil som uppfyller alla våra krav och det verkar som att det är lättare att hitta en bil där vi får plats med tre bilbarnstolar bak än en där vi kan ha två stolar + en vuxen bak.. Just nu har vi en Toyota Verso som funkar kanon och där vi utan problem kan ha två stolar + vuxen bak men den är tyvärr inte fyrhjulsdriven vilket är anledningen till att vi behöver byta.. Vi behöver kombinationen brett baksäte + fyrhjulsdrift + automat och det känns nästan hopplöst

• Lilja100

Pigglet - om ni åker långt, barnen är trötta och griniga, tappar nappen eller snuttefilten eller liknande tänker jag? Eller det kanske bara är så att det går när det måste lixom

Har ni någon underhållning i bilen, typ dvd, iPad el likn? Hur gamla barn har ni?

Brukar ni åka långt?

Idag t ex har vi åkt mycket bil, 1,5 timme + 2 timmars fika/paus + 1,5 timme bilresa till och första timmen gick bra, alla sov en halvtimme var och var sen nöjda en halvtimme innan de ledsnade och ffa mellanbarnet var väldigt sur och grinig, ville bara sitta och titta på youtube på min telefon vilket funkade tills den stora insåg orättvisan och ville ha den han med.. Lillen tappade först nappen och sen snuttisen men då kunde ju pappa hjälpa där fram..

Hm, kanske är jag som analyserar sönder saker här, kanske bara att sätta dem bak och så är det bra så..

• Lilja100

Alexi - ska kolla Subaru, tack för tips! Nej det är nog egentligen inte mer osäkert utan mest opraktiskt med alla barn bak.. Men ni upplever inte att de behöver er under bilresan med som jag skrev ovan, nappar el likn?

Svar på tråden tre små barn i baksätet