• bf2014

Snart 4 månaders som ammar varannan timme. Orkar inte!

Hej,
    min son blir snart 4 månader. Han har alltid varit stor i maten och ammat ofta. första månaderna en gång i timmen dygnet runt. det är först sista månaden som han äter varannan timme -så även nattetid.
    Nu för tiden äter han fort, 2-3 minuter på varje bröst och sen är han klar. men det längsta han kan hålla sig är 3 timmar i bästa fall.
    nu orkar jag knappt med detta längre. speciellt nätterna är ju som jobbigast. i natt tex åt han varannan timme hela natten, fram till kl 4 då gick det inte ens en och en halv timme mellan målen.
    ska det verkligen vara så här?
    folk i min omgivning tycker att jag ammar jämt och sonen går ju upp stadigt i vikt och jag får ofta gliringar om att " ja så mycket som han äter, inte konstigt att han är så rund"..

kan det vara så att eftersom han äter så fort att han bara blir mätt för stunden? han kommer lixom aldrig till det där feta? han tröttnar efter 2-3 min på ena bröstet och vägrar då äta mer, och vill ha andra. och sen är han klar.

jag har funderat på att försöka gå över till ersättning men det känns så fel på nått vis, när amningen ändå fungerar. (för honom iaf)

• Svar på tråden Snart 4 månaders som ammar varannan timme. Orkar inte!
  • skpklm
    Alexi skrev 2014-05-28 20:31:10 följande:
    Men börjar du med ersättning skapar man lätt problem med amningen och dessutom med bebisens mage. Så det finns många fördelar att låta bli ersättningen helt.

Tänk på att sömn- och ätvanorna ändrar sig hela tiden för så här små. Kämpa med liggamningen så tror jag det kan göra skillnad.
  • AnnaSthlm

Jag tror att du till slut kommer att vara tvungen att välja mellan att fortsätta helamma eller få sova och ge ersättning.

Jag hade valt det senaste. Du är en fantastisk mamma oavsett vad du väljer. Det enda som spelar roll i ditt barn är attd du är glad och orkar.

• Brumma
    AnnaSthlm skrev 2014-05-28 20:54:15 följande:
    Jag tror att du till slut kommer att vara tvungen att välja mellan att fortsätta helamma eller få sova och ge ersättning. Jag hade valt det senaste. Du är en fantastisk mamma oavsett vad du väljer. Det enda som spelar roll i ditt barn är attd du är glad och orkar.

• fisiprutti

Jag tror inte bebisen är hungrig när han äter så lite, han har nog bara fått för sig att han måste ha tutte för att kunna somna om. Elizabeth Pantley beskriver en snäll avvänjningsmetod i sin bok "Somna utan gråt". I princip ska man aldrig låta barnet somna med tutten i munnen, utan ta ut den precis innan barnet somnar så att det lär sig att det kan somna "själv". Vaknar bebisen så börjar man om.
    Ett annat alternativ är att låta pappan sova med bebisen på natten så att ovanan bryts (förvänta dig 3 skriknätter innan det blir bättre). Om bebisen tar flaska kan han ge den ersättning eller utpumpad mjölk när den verkligen är hungrig.

Kan tillägga att min sjumånaders vaknar varje timme för att dricka 30 ml ersättning, men jag bara ORKAR inte ta itu med problemet.

• Kattflickan

Som andra skrivit, försök med samma bröst igen.

Min erfarenhet från andra mammor runt omkring mig är att introducerar man ersättning kommer den successivt ta över och tillsist vill inte barnet amma längre.

Dessutom så lurar du dig om du tror att ersättningen innebär avlastning. Du måste tvärtom kliva upp på natten för att fixa ersättningen. Pappan kan iofs göra det, men då kan han ju lika gärna värma en flaska med bröstmjölk.

Att han blir bebismullig är inget negativt, bara bra!

• Litet My

De har en ökningsperiod eller vad man ska kalla det vid 4 månader dvs de äter mer och ökar samtidigt upp mjölkproduktionen. Tyckte det var jättejobbigt men det gick över ganska snart och amningen blev både mindre tätt och kortare stunder. Så om du vill och orkar så försök stå ut och tro på förbättring. För oss blev det som sagt mycket enklare och smidigare efter ökningsperioden då jag dessutom trodde mjölken skulle ta slut. Är det bara nätterna som är outhärdliga kanske en flaska före läggdags hjälper?

• Brumma
    Kattflickan skrev 2014-05-28 21:54:08 följande:
    Som andra skrivit, försök med samma bröst igen. Min erfarenhet från andra mammor runt omkring mig är att introducerar man ersättning kommer den successivt ta över och tillsist vill inte barnet amma längre. Dessutom så lurar du dig om du tror att ersättningen innebär avlastning. Du måste tvärtom kliva upp på natten för att fixa ersättningen. Pappan kan iofs göra det, men då kan han ju lika gärna värma en flaska med bröstmjölk. Att han blir bebismullig är inget negativt, bara bra!

Fast jag upplevde det inte värre... Dels så visade det sig att min lille åt mer åt gången och mer sällan. Han vägrar oxå varm ersättning så rumstempererat vatten som står färdigt i flaskor och pulver uppmätt i en behållare bredvid sängen gör det mkt enklare (nej, ersättningen behöver inte kokas fett barnet är tre månader). Med min stora pojk hade jag varmt vatten på termos (såna där små som innehåller 2,5dl). Då behövde jag inte upp o värma utan bara hälla vattnet i flaskan, hälla i pulvret o skaka. Klart :) Krisade det så hade jag några tetrapack med ersättning stående bredvid sängen. Klara att användas. Så jag tucker inte det blivit jobbigare, snarare tvärtom med tanke på att han sover bättre nu. Däremot är det DYRT! Han äter numera nästan två pkt ersättning i veckan. Det är 200:- i veckan... Det drar ganska snart iväg. Å andra sidan är det värt det när jag får sova :D
  • Kattflickan
    Brumma skrev 2014-05-28 23:14:41 följande:

Fast jag upplevde det inte värre... Dels så visade det sig att min lille åt mer åt gången och mer sällan. Han vägrar oxå varm ersättning så rumstempererat vatten som står färdigt i flaskor och pulver uppmätt i en behållare bredvid sängen gör det mkt enklare (nej, ersättningen behöver inte kokas fett barnet är tre månader). Med min stora pojk hade jag varmt vatten på termos (såna där små som innehåller 2,5dl). Då behövde jag inte upp o värma utan bara hälla vattnet i flaskan, hälla i pulvret o skaka. Klart :) Krisade det så hade jag några tetrapack med ersättning stående bredvid sängen. Klara att användas. Så jag tucker inte det blivit jobbigare, snarare tvärtom med tanke på att han sover bättre nu. Däremot är det DYRT! Han äter numera nästan två pkt ersättning i veckan. Det är 200:- i veckan... Det drar ganska snart iväg. Å andra sidan är det värt det när jag får sova :D
    Det verkar vara mycket individuellt vad man tycker om ersättning. Vi använde det delvis de första veckorna i dotterns liv och jag tyckte det var jättejobbigt.  Jag blev klarvaken av att kliva upp och blanda till ersättning. Efter ett par veckor kunde ersättningen fasas ut och då lyfte jag över min dotter från en sidosäng, la henne till bröstet och kunde halvsova genom amningen. När hon var klar och somnat lyfte jag över henne till sidosängen och somnade om, utan att behöva kliva upp.

Men jättebra att du fick det att fungera så smidigt! Jag trodde att man var tvungen att koka vattnet. 

Amningen fungerade sen bra för oss och sen två veckor tillbaka är amningen utfasad, dottern är nu 15 månader. 

TS allt beror ju på vad du vill. Vill du verkligen amma så tror jag att amningshjälpen kan komma med bra råd. Är det inte så viktigt så kan du ju delamma med risken att barnet kommer att föredra flaskan framöver. Oavsett så kommer det att gå bra.
  • Brumma
    Kattflickan skrev 2014-05-28 23:39:13 följande:
    Det verkar vara mycket individuellt vad man tycker om ersättning. Vi använde det delvis de första veckorna i dotterns liv och jag tyckte det var jättejobbigt.  Jag blev klarvaken av att kliva upp och blanda till ersättning. Efter ett par veckor kunde ersättningen fasas ut och då lyfte jag över min dotter från en sidosäng, la henne till bröstet och kunde halvsova genom amningen. När hon var klar och somnat lyfte jag över henne till sidosängen och somnade om, utan att behöva kliva upp. Men jättebra att du fick det att fungera så smidigt! Jag trodde att man var tvungen att koka vattnet.  Amningen fungerade sen bra för oss och sen två veckor tillbaka är amningen utfasad, dottern är nu 15 månader.  TS allt beror ju på vad du vill. Vill du verkligen amma så tror jag att amningshjälpen kan komma med bra råd. Är det inte så viktigt så kan du ju delamma med risken att barnet kommer att föredra flaskan framöver. Oavsett så kommer det att gå bra.

Ja, det är ju det att det är olika för alla. TS får helt enkelt testa sig fram o se vad som passar henne och bebis bäst. Man använder kokt vatten (eller rättare sagt behöver det hettas upp till 70grader). Inte för bakterier i vattnet utan för att ta död på eventuella bakterier i pulvret. Detta är viktigt de första månaderna i barnets liv då barnet är extra infektionskänslig. Efter det behövs vattnet inte hettas upp till 70grader. Jag gav faktiskt flaska även mellan sonen var ca tre veckor till han var två månader ungefär. En flaska på kvällen och ammade resten av dygnet. Han åt nämligen kvällsmålet i TRE TIMMAR. Han ammade alltså tre timmar i sträck och tillslut gav jag honom en flaska istället. Det tog oxå tre timmar men det var bekvämare att sitta med flaska så länge än att amma :) Tyvärr slutade jag med flaskan när han började äta snabbare och han glömde hur man säg på flaska. Så det tog många försök innan han tog den igen. Men äldste sonen blandade jag amning och ersättning/utpumpad bröstmjölk från att han var en månad ungefär. För oss var det inga problem att växla mellan flaska o bröst.
  • skpklm
    Kattflickan skrev 2014-05-28 21:54:08 följande:
    Som andra skrivit, försök med samma bröst igen.

Min erfarenhet från andra mammor runt omkring mig är att introducerar man ersättning kommer den successivt ta över och tillsist vill inte barnet amma längre.

Dessutom så lurar du dig om du tror att ersättningen innebär avlastning. Du måste tvärtom kliva upp på natten för att fixa ersättningen. Pappan kan iofs göra det, men då kan han ju lika gärna värma en flaska med bröstmjölk.

Att han blir bebismullig är inget negativt, bara bra!
  • bf2014

Tack för många bra tips! Ska testa mig fram och se vad som händer!

Svar på tråden Snart 4 månaders som ammar varannan timme. Orkar inte!