Snart 4 månaders som ammar varannan timme. Orkar inte!
Hej,
min son blir snart 4 månader. Han har alltid varit stor i maten och ammat ofta. första månaderna en gång i timmen dygnet runt. det är först sista månaden som han äter varannan timme -så även nattetid.
Nu för tiden äter han fort, 2-3 minuter på varje bröst och sen är han klar. men det längsta han kan hålla sig är 3 timmar i bästa fall.
nu orkar jag knappt med detta längre. speciellt nätterna är ju som jobbigast. i natt tex åt han varannan timme hela natten, fram till kl 4 då gick det inte ens en och en halv timme mellan målen.
ska det verkligen vara så här?
folk i min omgivning tycker att jag ammar jämt och sonen går ju upp stadigt i vikt och jag får ofta gliringar om att " ja så mycket som han äter, inte konstigt att han är så rund"..
kan det vara så att eftersom han äter så fort att han bara blir mätt för stunden? han kommer lixom aldrig till det där feta? han tröttnar efter 2-3 min på ena bröstet och vägrar då äta mer, och vill ha andra. och sen är han klar.
jag har funderat på att försöka gå över till ersättning men det känns så fel på nått vis, när amningen ändå fungerar. (för honom iaf)