Inlägg från: skpklm |Visa alla inlägg
  • skpklm

Snart 4 månaders som ammar varannan timme. Orkar inte!

Annelie 76 skrev 2014-05-28 11:05:42 följande:
    Ring Amningshjälpen för professionella råd. Men jag har läst bl.a. här att man kan amma flera ggr på samma bröst så de får i sig det feta också. Vet dock inget mer praktiskt om saken.
  • skpklm

Förstår inte varför en del tycker det är jobbigt.  Samsover man går det väldigt smidigt att nattamma.

Det här är en SÅ  kort period av livet!   Vad gör det att man sitter och ammar sitt lilla knyte nästan hela dagarna?

Allt annat man vill göra har man rimligtvis många år på sig att göra senare!

• skpklm
    Defeateris skrev 2014-05-28 11:53:19 följande:

Inte för alla.. Jag och min son samsover men det är inte smidigt att nattamma i alla fall. Jag behöver ändå gå upp och sitta i soffan eftersom det är enda ställningen som funkar att amma i. Kanske läge att inse att det inte alltid är likadant för alla som för en själv..

Och klart att det kan vara jobbigt att vara så uppbunden som en blir när barnet vill amma väldigt ofta - det blir svårt att hinna med att göra någonting annat, vare sig sånt en vill eller sånt en behöver.
    Jag valde att inte ha så mycket andra krav på mig själv den perioden.
  • skpklm
    bf2014 skrev 2014-05-28 12:51:39 följande:
    Skpklm: hade du fler än ett barn när du valde att inte ha så höga krav på dig själv med att göra annat?
    Såg ingenting i trådstarten om dina andra barn....   Ammade du inte dem eftersom du frågar nu,  som flerbarnsmamma?
  • skpklm
    bf2014 skrev 2014-05-28 12:55:49 följande:
    Du svarade inte på min fråga.
    Ett par  bonusar hade jag.  7-8-åringen läste högt för mig ibland när jag ammade.
  • skpklm
    isolande skrev 2014-05-28 13:45:51 följande:
    Tycker du borde inse att alla inte är som du. Alla kan inte läsa saga för bonusen samtidigt, man spänner sig, kanske måste hålla bebisen på ett visst sätt, känner sig stressad så ingen mjölk rinner till, osv osv.

Alla kan inte fläka upp sig vart som helst och mjölken sprutar och bebisen ammar nöjt, vissa av oss måste ha lugn och ro, ibland den ena av oss, ibland både bebis och mamma. Vissa kan bara liggamma, andra bara sittamma, vissa bebisar äter nöjt i 2 minuter, vissa krånglar och tar 30 min på sig.

Vissa (som jag...) hatade varenda sekund av amning, men plågade mig igenom några månader för att det "ska man klara". Andra mysammar barnen till de är 3 år. Inse det, alla är olika, amning kan vara ett helvete.....
    Det är bäst att läsa inlägg innan man svarar på dem....   Det var bonusgrabben som läste för mig medan hans älskade lillasyster ammades!
  • skpklm
    isolande skrev 2014-05-28 13:54:50 följande:
    ändrar inget i det jag skrev ändå...
    "fläka upp sig var som helst"?   Minns den tiden mest som att jag satt i den röda fåtöljen i det stora sovrummet!
    Visst gick jag på bostadsföreningens årsmöte ett par våningar ner med babyn också,  beredd att amma om babyn blivit störande.

Ammade på tåg också;  ville visa babyn för nära släktingar ute i landet.  Jag kanske är konstig enligt dig,  för mig är amning naturligt -  beroende på att jag vistats somrar på bondgård?   Sett kattor,  grisar föda och ge sina ungar di,  sett föl dia på ridskolan.
  • skpklm
    Alexi skrev 2014-05-28 20:31:10 följande:
    Men börjar du med ersättning skapar man lätt problem med amningen och dessutom med bebisens mage. Så det finns många fördelar att låta bli ersättningen helt.

Tänk på att sömn- och ätvanorna ändrar sig hela tiden för så här små. Kämpa med liggamningen så tror jag det kan göra skillnad.
  • skpklm
    Kattflickan skrev 2014-05-28 21:54:08 följande:
    Som andra skrivit, försök med samma bröst igen.

Min erfarenhet från andra mammor runt omkring mig är att introducerar man ersättning kommer den successivt ta över och tillsist vill inte barnet amma längre.

Dessutom så lurar du dig om du tror att ersättningen innebär avlastning. Du måste tvärtom kliva upp på natten för att fixa ersättningen. Pappan kan iofs göra det, men då kan han ju lika gärna värma en flaska med bröstmjölk.

Att han blir bebismullig är inget negativt, bara bra!
Svar på tråden Snart 4 månaders som ammar varannan timme. Orkar inte!