Brumma skrev 2014-05-28 23:14:41 följande:
Fast jag upplevde det inte värre... Dels så visade det sig att min lille åt mer åt gången och mer sällan. Han vägrar oxå varm ersättning så rumstempererat vatten som står färdigt i flaskor och pulver uppmätt i en behållare bredvid sängen gör det mkt enklare (nej, ersättningen behöver inte kokas fett barnet är tre månader). Med min stora pojk hade jag varmt vatten på termos (såna där små som innehåller 2,5dl). Då behövde jag inte upp o värma utan bara hälla vattnet i flaskan, hälla i pulvret o skaka. Klart :) Krisade det så hade jag några tetrapack med ersättning stående bredvid sängen. Klara att användas. Så jag tucker inte det blivit jobbigare, snarare tvärtom med tanke på att han sover bättre nu. Däremot är det DYRT! Han äter numera nästan två pkt ersättning i veckan. Det är 200:- i veckan... Det drar ganska snart iväg. Å andra sidan är det värt det när jag får sova :D
Det verkar vara mycket individuellt vad man tycker om ersättning. Vi använde det delvis de första veckorna i dotterns liv och jag tyckte det var jättejobbigt. Jag blev klarvaken av att kliva upp och blanda till ersättning. Efter ett par veckor kunde ersättningen fasas ut och då lyfte jag över min dotter från en sidosäng, la henne till bröstet och kunde halvsova genom amningen. När hon var klar och somnat lyfte jag över henne till sidosängen och somnade om, utan att behöva kliva upp.
Men jättebra att du fick det att fungera så smidigt! Jag trodde att man var tvungen att koka vattnet.
Amningen fungerade sen bra för oss och sen två veckor tillbaka är amningen utfasad, dottern är nu 15 månader.
TS allt beror ju på vad du vill. Vill du verkligen amma så tror jag att amningshjälpen kan komma med bra råd. Är det inte så viktigt så kan du ju delamma med risken att barnet kommer att föredra flaskan framöver. Oavsett så kommer det att gå bra.