• Anonym (osv)

Hur hanterar ni åldersnoja?

Jag är 28 år. Jag vet att det är "ungt", jag har säkert minst 2/3 kvar att leva av mitt liv, eller som jag också brukar tänka, att jag kanske snarare är runt 20 år eftersom att man ändå knappt minns sina första år i livet.

Mitt problem är däremot att det faktumet att jag är "vuxen" börjar komma ikapp mig. Jag har varit vuxen länge och förstått det men det handlar mera om att "shit just got real". D.v.s. jag är inte längre en 20-åring som både kan dra nytta av sina vuxna privilegier och den ansvarslösa ungdomen.

Ibland när jag också hänger med folk som är yngre än mig så har en del sjukt mycket erfarenhet och visdom, jag blir liksom nästan helt paff när en 5 år yngre människa är på min intellektuella nivå. Däremot vet jag också att jag har varit ganska "sen". Min uppväxt var kantad av flera parametrar som hejdade min personliga och sociala utveckling, det tog tid för mig att exempelvis bryta mig loss från vissa mönster för att exempelvis börja studera.

Nu blev det mycket babbel, men om man inte kan härleda en mer specifik fråga ur detta så går det bra att använda sig av rubriken.

Mvh

• Svar på tråden Hur hanterar ni åldersnoja?
  • Funderingar01

Jag har ingen åldersnoja. Och har aldrig haft. Jag tror jag är rätt nöjd med var jag är i livet och vad jag har åstadkommit, på det stora hela.

Hmm, varför är det så? Det kan man undra. Kanske det delvis beror på att jag är uppvuxen med att inte ålder varit så viktigt? Det har liksom inte så mycket med saken att göra, för mig. Jag har nog aldrig riktigt förstått vad nojjorna handlar om. Man är ju den man är, och det förändras ju inte av ålder.

Men visst, ibland kan jag slås av att jag närmar mig 40(men inte med några jobbiga känslor eller så), men det blir mer som att jag förundras av hur snabbt tiden går och vad mycket vi har hunnit med ändå. För sju år sen föddes mitt första barn, men det känns som att han alltid har funnits .

Så ja, spännande fråga .

• Anonym (oj)
    Funderingar01 skrev 2014-05-18 09:29:35 följande:
    Jag har ingen åldersnoja. Och har aldrig haft. Jag tror jag är rätt nöjd med var jag är i livet och vad jag har åstadkommit, på det stora hela.

Hmm, varför är det så? Det kan man undra. Kanske det delvis beror på att jag är uppvuxen med att inte ålder varit så viktigt? Det har liksom inte så mycket med saken att göra, för mig. Jag har nog aldrig riktigt förstått vad nojjorna handlar om. Man är ju den man är, och det förändras ju inte av ålder.

Men visst, ibland kan jag slås av att jag närmar mig 40(men inte med några jobbiga känslor eller så), men det blir mer som att jag förundras av hur snabbt tiden går och vad mycket vi har hunnit med ändå. För sju år sen föddes mitt första barn, men det känns som att han alltid har funnits smile1.gif .

Så ja, spännande fråga smile1.gif .
    Så där var jag också innan jag blev 40. Eller, just 4 kändes bra, men nu... 42 år och är inte där jag tänkt mig att jag skulle vara betydligt tidigare i livet.
  • Anonym (.)

Jag försöker göra sånt som jag tycker är bra och meningsfullt, så att det känns som att jag ligger a jour med min ålder. Då känns det inte särskilt jobbigt.

• Funderingar01
    Anonym (oj) skrev 2014-05-19 09:09:28 följande:
    Så där var jag också innan jag blev 40. Eller, just 4 kändes bra, men nu... 42 år och är inte där jag tänkt mig att jag skulle vara betydligt tidigare i livet.

Ja, oj då. Du menar att det smyger på efter 40 alltså? Spännande, får väl se vad som händer .
  • Anonym (Same same)

Oj, kunde vart jag som skrev detta. Jag är också 28 år. Det är väll nu man inser att man är vuxen på riktigt, man är inte ens ungdom längre, alla ungdomsrabatter är över.

Även jag kommer att passera 30 och det är verkligen inte långt kvar.

När man tänker på hur fort de senaste 10 åren har gått så inser man att man kommer att passera 40 också ganska snart. Panikkänsla.

I utbildningen så har jag inte kommit långt. Gick ut gymnasiet med halvbra betyg. Sen har jag aldrig fortsatt. Vet fortfarande inte vad jag vill göra.

Men när det gäller familj så är jag gift och har tre barn. Så där har jag kommit en bit.

Men jag känner mig ändå inte äldre än 20.

Första riktiga ålderskrisen, finns inte mycket mer att göra än att försöka acceptera och vara nöjd med det man faktist presterat och att man ändå är klokare än man var när man var 20.

• Anonym (oj)
    Funderingar01 skrev 2014-05-19 09:17:01 följande:

Ja, oj då. Du menar att det smyger på efter 40 alltså? Spännande, får väl se vad som händer smile1.gif .
    Nä, det måste det ju inte göra! Du kanske slipper, vi får hoppas det. För mig handlar det nog också om andra större förändringar i mitt liv.
  • Anonym (32 år)

Min åldersnoja släppte förra veckan när jag träffade en kille (på det intima sättet) som är 23 och jag var fysiskt fräschare än honom.

• Anonym (Pepp)

Ungdomlig tant: Jag är 45 år, känner mig 35! Vill INTE vara så gammal, umgås med unga människor (20 år), klär mig ungdomligt etc. Berättar aldrig hur gammal jag är på riktigt, men eftersom jag har ett "barn" som är 22 år kan jag ju inte vara 35 längre...

Jag känner igen mig sååå i det du skriver!

• Anonym (Pepp)
    Anonym (32 år) skrev 2014-05-19 09:44:25 följande:
    Min åldersnoja släppte förra veckan när jag träffade en kille (på det intima sättet) som är 23 och jag var fysiskt fräschare än honom.
  • Anonym (Ungdomlig "tant)
    Anonym (Pepp) skrev 2014-05-19 09:45:22 följande:
    Ungdomlig tant: Jag är 45 år, känner mig 35! Vill INTE vara så gammal, umgås med unga människor (20 år), klär mig ungdomligt etc. Berättar aldrig hur gammal jag är på riktigt, men eftersom jag har ett "barn" som är 22 år kan jag ju inte vara 35 längre...

Jag känner igen mig sååå i det du skriver!
    Tack! Solig Roligt att höra att det finns fler som ljuger om sin ålder.
  • persikofjaril

Hm. Jag hade åldersnoja när jag fyllde 24, för då var det bara ett år kvar till 25 och sen 5 år kvar till 30. Trodde jag skulle få 30-årskris, men ju närmare 30 jag kom desto mer kände jag att det inte skulle hjälpa att få en kris för jag skulle ju ändå inte bli yngre. Jag får se hur jag känner när jag är 39 och snart ska fylla 40. Hehe. Kanske kommer det en kris då, vem vet? Flört

Jag kände mig länge som 16 år av någon anledning. Är nu 32, har sambo, en dotter, utbildning, bostadsrättslägenhet, fast anställning. Tycker jag ligger i fas åldersmässigt jämfört med vad jag redan har avklarat i livet, så att säga, tror jag iaf. Vet inte hur gammal jag känner mig nu, men sen jag fick min dotter för 2 år sedan så är det iaf äldre än 16 år. Haha. Glad 

• persikofjaril

Vi har en tjej som gör sin praktik på mitt jobb. Hon är ganska kort (1,50 kanske), och ser väldigt ung ut. Jag trodde att hon var mellan 20-30 år (praktikanterna brukar vara det), men till min stora förvåning fick jag veta att hon börjar närma sig 50.

Tänk om man kunde få ha det så när man själv blir 50, att man ser ut att vara under 30. Det hade vart toppen! Fast jag har inte så stort hopp om att det kommer bli så, jag börjar redan få lite rynkor under ögonen. Det är väl mest det jag nojar över, att se gammal ut, inte själva åldern i sig.

• Anonym (Jojja)
    Anonym (Pepp) skrev 2014-05-19 09:45:22 följande:
    Ungdomlig tant: Jag är 45 år, känner mig 35! Vill INTE vara så gammal, umgås med unga människor (20 år), klär mig ungdomligt etc. Berättar aldrig hur gammal jag är på riktigt, men eftersom jag har ett "barn" som är 22 år kan jag ju inte vara 35 längre... Jag känner igen mig sååå i det du skriver!

Att ha svårt att handskas med att åldras är ju en sak men det här låter ju riktigt osunt. Att umgås med folk yngre än sina barn och ljuga om sin ålder. Kanske borde du prata med någon?
Svar på tråden Hur hanterar ni åldersnoja?