• SannaK

9 mån och ammar bara! Vad göra?

Min 9 mån vill bara amma. Förutom majskrokar och någon enstaka bit mat som jag lyckas få henne att ta i munnen då och då så äter hon ingenting. Har prövat många olika sorters mat, både på burk och hemlagad. I bitar och som pure. Allt bemöts med samma skepsis och totalt ointresse. Hon plockar gärna med maten men vill inte få in den i munnen. Hon har dippat rejält på tillväxtkurvan och bvc vill nu att jag slutar amma, bara sådär, för att få henne att börja äta. Känns jättejobbigt att göra på det viset, hon kommer ju bli väldigt väldigt ledsen. Samtidigt så börjar orken hos mig ta slut, hon vaknar för att amma varje timme nätterna igenom och så har det varit sedan hon blev 6 månader. Någon som varit i samma situation? Hur gick det för er? Behöver verkligen få höra andras erfarenheter.

• Svar på tråden 9 mån och ammar bara! Vad göra?
  • frökenelisabeth
    SannaK skrev 2014-05-14 21:25:00 följande:
    Tyvärr tar hon inte flaska. Hon är dessutom mjölkproteinallergiker och den ersättning som då finns är väldigt svår att få ett så stort barn att börja äta eftersom den smakar och luktar väldigt illa :( har försökt med välling i 2 olika sorters flaskor men hittills inget resultat. Vill även förtydliga att det inte handlar om någon liten dipp på tillväxten. Hon har stått helt still på längden sedan 6 mån, därav det drastiska rådet från bvc. Men, dt känns ändå väldigt hårt....
    Förstår det. Jag hade nog bett om antingen remiss till barnläkare alternativt att försöka komma i kontakt med någon som är riktigt amningskunnig, så att man kan få mer stöd än bara "sluta amma". 

Hur fungerar det om du är borta hemifrån, äter dottern mer då? 
  • SannaK

Har läst på om blw! Tycker det är lite läskigt, rädd att hon ska sätta i halsen, men har ändå erbjudit plockmat. Hon har smakat på pasta, potatis, bönor, ärtor mm men inget som blivit någon favorit. Förutom majskrokarna då :) det mest näringsfattiga. Vill gärna höra vad amningshjälpen säger!

• fluu

För oss var det likadant, men lyckligtvis var det inget tjafs om amningsslut. Min dotter har alltid varit liten, men just där kring nio månader gick hon ner en hel del och var väldigt mager. Jag tror inte på att blanda in tvång eller stress i matsituationen om det inte är absolut nödvändigt, det gör det bara värre.
    Det vi gjorde var att helt gå över till plockmat och lämna ungen i fred och hon fick sitta och pilla med maten hur länge hon ville. Det gick sakta, men hon började äta.
    Vi hade också samma problem med amningen en gång i halvtimmen om nätterna och fick med milt tvång sätta ner foten där för att minska ner till två amningsstunder om natten. Då fick hon även bättre aptit på dagen och så sov vi alla bättre.

Sen... är din dotter väldigt mager i sig eller har hon "bara" gått ner mycket och ändå är normal? Vid nio månader blir de ju ofta mer mobila och en hel del bebisfett rinner av dem.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • frökenelisabeth

Lite fler förslag på plockmat: pannkaka, mjukt bröd med smör, avocadobitar, gurkstavar, blåbär, vindruvor (dela i bitar!), du har förmodligen provat det mesta redan, men ändå...  

Små kokta minifrikadeller funkade hos sonen också ibland, minns jag. 

• fluu
    SannaK skrev 2014-05-14 21:34:33 följande:
    Har läst på om blw! Tycker det är lite läskigt, rädd att hon ska sätta i halsen, men har ändå erbjudit plockmat. Hon har smakat på pasta, potatis, bönor, ärtor mm men inget som blivit någon favorit. Förutom majskrokarna då :) det mest näringsfattiga. Vill gärna höra vad amningshjälpen säger!
    Om du är rädd att hon sätter i halsen så ge så pass stora grejer att hon inte kan sätta dem i halsen. En bit broccoli exempelvis. Mat med "handtag" är bra.
  • Flickan och kråkan

Att sluta amma låter som ett idiotförslag. Mellansjö en ammade uteslutande i drygt 8 månader och enligt barnläkaren inget som helst problem. ALLA mina barn - jag har tre - har droppat riktigt rejält när amningen dragits ner lite mer (avslutad nattamning och glesare dagtid). Min yngsta är snart 11 månader. Han är matintresserad och äter frukost, lunch och middag men för ungefär en månad sedan slutade jag nattamma (nattamnade OFTA) och blev lite mindre dagtid också (ammar fortfarande en hel del) och upptäckte på läkarkontrollen idag att han vuxit bra på längden men vikten sjunkit som en sten. Även om han är mat intresserad så blir det tvärstopp om han är för hungrig. Då får vi amma lite först och äta sen. Totalt amningsstopp verkar som sagt hel-koko.....bokstavligen. Upplever du att det är huvudsakligen ointresse eller jobbigt med konsistensen etc.? Har du testat att skedmata t.ex bröstmjölk och vatten bara för att få en känsla av att få föda på ett annat sätt? Alla barn gillar inte att äta själva i samma utsträckning. Mellan sonen ville enbart äta själv och körde blw. Y gata som är mat intresserad och äter stoppar allt i munnen utom just mat. Han tar gärna i handen och misär etc men i munnen kommer det inte.

• Plutten2

Vi har lite liknande problem. Yngsta dottern är nästan nio månader och har sedan några månader velat amma en timma och sovit en timma för att amma ytterligare en timma osv, hela nätterna. Hon har också ätit väldigt dåligt och tappat på viktkurvan. Varken vi eller BVC var oroade för vikten men jag började tröttna på att inte få sova.

BVC rådde mig att skära ner på amningen på nätterna så blir hon säkert hungrigare på dagtid. Detta genom att mannen tar hand om henne några nätter. Vi har inte hunnit testa detta eftersom problemet plötsligt löst sig av sig själv. Flickan var magsjuk i ett par dagar och efter det var hon plötsligt jätte hungrig, som hon ville kompensera och äta igen det hon hade missat.

• NollÅtta

Jag hade i te slutat amma men baraamma kanske morgon och kväll, och ev på natten. Då blir barnet mer hungrigt. Erbjud oxh truga sen på dagarna med majsbågar, puré och gröt. Bara att nöta på.

• Flickan och kråkan

Om det är vikten du är ute efter så skulle jag fortsatt med nattamningen och dragit ner på dagen istället. Jag hade Ammat på natten, men inte direkt på morgonen utan då erbjudit gröt. Ammat efter lite gröt istället.

• JA77
    Whitetrash86 skrev 2014-05-14 21:17:18 följande:
    Ge ersättning! och fortsätt amma.

Tyvärr så ger inte mjölken det barnet behöver efter ca 6 månader. Och om man då har ett barn (som min son) som vägrar stoppa något i munnen så var det ersättning som gällde tills att han var 13 månader.
    Vad är det för bvc som säger sluta amma, menar dom att du ska svälta barnet tills att barnet tvingar i sig mat som inte är intressant eller god? Vad ger det för relation till mat?
    Nä, ge ersättning! Då får barnet det den behöver, tillsammans med tryggheten av att ammas, samtidigt som ni fortsätter introducera mat. 
    Det där är så fel, bröstmjölk räcker gott och väl som enda föda efter sex månader! Lyssna på Knattetimmen och BM Louise Hallin, hon pratar ofta om det här problemet, att många tror att bröstmjölken är näringsfattig efter ett halvår. Det funkar utmärkt att amma upp till ett år. 
  • Whitetrash86
    JA77 skrev 2014-05-15 10:03:56 följande:
    Det där är så fel, bröstmjölk räcker gott och väl som enda föda efter sex månader! Lyssna på Knattetimmen och BM Louise Hallin, hon pratar ofta om det här problemet, att många tror att bröstmjölken är näringsfattig efter ett halvår. Det funkar utmärkt att amma upp till ett år. 
    Hur kommer de då sig att så många barn (som min son) går ner i vikt, får näringsbrist, aldrig blir mätta, blir sjuka, till slut kan dö, just för att dom enbart ammas?
  • SannaK

Tack för alla svar! Ska försöka sammanfatta mina svar och tankar. Vikten är inget problem. Det som oroar är att hon inte har växt på längden sedan hon var 6 mån. Det kan vara ett tecken på att hon inte får den näring hon behöver. Än är bvc och barnläkare bara lite bekymrade och de har varit noga att påpeka att ett ev amningsslut måste vara mitt beslut. Men, går det ytterligare ett par mån utan att hon växer och utan att hon äter så kan det bli så att vi måste tvinga i henne kompletterande näring till hon börjar äta frivilligt, där vill jag inte hamna. En av er frågade hur det går om jag inte är hemma och då slog det mig att vi faktiskt inte har testat! Jag har alltid varit hemma när pappa testat att mata henne. Så på lördag kommer jag gå ut med storebror en stund innan hon blir hungrig och så får pappa erbjuda mat/välling. Har också bestämt mig för att ta nästa långhelg till att säga stopp för amning mellan 23 och 05. Mitt fysiska välmående tar alltför mkt stryk av sömnbristen nu, med värk i kroppen, eksem mm. Hon kommer bli väldigt ledsen och mitt hjärta kommer brista men det håller inte längre. Förhoppningsvis leder det till att hon blir hungrigare och mer sugen på mat. För, jag upplever att det är intresset som sviktar. Hon är nöjd som det är men ar egentligen inget emot konsistensen av mat. Ska bunkra med allt möjligt här hemma till dess så att jag kan erbjuda henne många olika saker. Vill gärna höra fler personers erfarenheter. Andra som testat att bara sluta amma och andra som testat att bara låta det rulla på. Hur har det gått?

• fluu
    JA77 skrev 2014-05-15 10:03:56 följande:
  • fluu
    SannaK skrev 2014-05-15 13:33:02 följande:
    Tack för alla svar! Ska försöka sammanfatta mina svar och tankar. Vikten är inget problem. Det som oroar är att hon inte har växt på längden sedan hon var 6 mån. Det kan vara ett tecken på att hon inte får den näring hon behöver. Än är bvc och barnläkare bara lite bekymrade och de har varit noga att påpeka att ett ev amningsslut måste vara mitt beslut. Men, går det ytterligare ett par mån utan att hon växer och utan att hon äter så kan det bli så att vi måste tvinga i henne kompletterande näring till hon börjar äta frivilligt, där vill jag inte hamna. En av er frågade hur det går om jag inte är hemma och då slog det mig att vi faktiskt inte har testat! Jag har alltid varit hemma när pappa testat att mata henne. Så på lördag kommer jag gå ut med storebror en stund innan hon blir hungrig och så får pappa erbjuda mat/välling. Har också bestämt mig för att ta nästa långhelg till att säga stopp för amning mellan 23 och 05. Mitt fysiska välmående tar alltför mkt stryk av sömnbristen nu, med värk i kroppen, eksem mm. Hon kommer bli väldigt ledsen och mitt hjärta kommer brista men det håller inte längre. Förhoppningsvis leder det till att hon blir hungrigare och mer sugen på mat. För, jag upplever att det är intresset som sviktar. Hon är nöjd som det är men ar egentligen inget emot konsistensen av mat. Ska bunkra med allt möjligt här hemma till dess så att jag kan erbjuda henne många olika saker. Vill gärna höra fler personers erfarenheter. Andra som testat att bara sluta amma och andra som testat att bara låta det rulla på. Hur har det gått?
    Hur långa och stora är ni föräldrar då? Min dotter stod i princip still i längd mellan sex och elva månader. Hon är en kortis precis som jag. Konsultera en BARNLÄKARE på BARNMOTTAGNINGEN, inte bvc om du är orolig över längden.

Jag ammade på som hon ville iom att jag inte slutade helt innan hon slutade av sig själv, men vi begränsade amningen efter hand. När hon var strax över nio månader stod jag inte ut med att amma en gång i halvtimmen om nätterna så då sa vi att vi skulle begränsa till två amningstillfällen per natt. Sambon tog henne under tre nätter och vaggade och tröstade när hon var ledsen efter amning och jag sov då i vardagsrummet med öronproppar och sambon kom ut med dotra vid två bestämda tillfällen per natt. Vi körde på vänligt, men bestämt och det gick faktiskt över förväntan. Vi(eller mest sambon då) tröstade genom att ge närhet och bekräfta dotterns känslor, men signalerade att  det inte var synd om henne eller att vi föräldrar gjorde fel. Det tror jag är viktigt. Hon började ett tag efter detta att äta mer plockmat om dagarna
  • fluu

En grej till: Vet ni om ert barn kan ha några allergier? Att min dotter var mjölkallergiker visste vi, men runt nio månader visade det sig att hon också var äggallergiker. När vi tog bort ägg från hennes kost och jag slutade äta ägg också så blev både sömnen och aptiten bättre.
    Hon är likadan nu vid två års ålder att hon slutar sova och äta om vi testar att ge henne ägg för att se om det går.

Svar på tråden 9 mån och ammar bara! Vad göra?