Inlägg från: frökenelisabeth |Visa alla inlägg
  • frökenelisabeth

9 mån och ammar bara! Vad göra?

Fy vad jobbigt för er! Jag hade också en väääldigt amningsglad son, som inte var särskilt intresserad av mat. Han hade perioder då och då när han gärna ville äta, varvat med perioder då han inte åt någonting (annat än bröstet). 

För mig hade det känts helfel att sluta med amningen så abrupt. Att dippa på kurvan i din dotters ålder är ju också naturligt för ammande barn, kurvan ser inte likadan ut som för flaskmatade barn. Tar din dotter flaska?

• frökenelisabeth
    Whitetrash86 skrev 2014-05-14 21:17:18 följande:
    Ge ersättning! och fortsätt amma.

Tyvärr så ger inte mjölken det barnet behöver efter ca 6 månader. Och om man då har ett barn (som min son) som vägrar stoppa något i munnen så var det ersättning som gällde tills att han var 13 månader.
    Vad är det för bvc som säger sluta amma, menar dom att du ska svälta barnet tills att barnet tvingar i sig mat som inte är intressant eller god? Vad ger det för relation till mat?
    Nä, ge ersättning! Då får barnet det den behöver, tillsammans med tryggheten av att ammas, samtidigt som ni fortsätter introducera mat. 
    Det förutsätter ju att barnet tar flaska. Min gjorde inte det i den åldern, inte ens med utpumpad mjölk. Var baaara tutte som gällde
  • frökenelisabeth
    SannaK skrev 2014-05-14 21:25:00 följande:
    Tyvärr tar hon inte flaska. Hon är dessutom mjölkproteinallergiker och den ersättning som då finns är väldigt svår att få ett så stort barn att börja äta eftersom den smakar och luktar väldigt illa :( har försökt med välling i 2 olika sorters flaskor men hittills inget resultat. Vill även förtydliga att det inte handlar om någon liten dipp på tillväxten. Hon har stått helt still på längden sedan 6 mån, därav det drastiska rådet från bvc. Men, dt känns ändå väldigt hårt....
    Förstår det. Jag hade nog bett om antingen remiss till barnläkare alternativt att försöka komma i kontakt med någon som är riktigt amningskunnig, så att man kan få mer stöd än bara "sluta amma". 

Hur fungerar det om du är borta hemifrån, äter dottern mer då? 
  • frökenelisabeth

Lite fler förslag på plockmat: pannkaka, mjukt bröd med smör, avocadobitar, gurkstavar, blåbär, vindruvor (dela i bitar!), du har förmodligen provat det mesta redan, men ändå...  

Små kokta minifrikadeller funkade hos sonen också ibland, minns jag. 

Svar på tråden 9 mån och ammar bara! Vad göra?