• sommarbarn87

Skydda SGI vid uppsägning

Hej!

Jag väntar mitt andra barn i september. Jag blev gravid innan mitt första barn var 1 år 9 mån så vad jag förstått det så kommer jag ha samma föräldrapenning med detta barnet som jag hade med min förstfödda. Visst stämmer det?

Jag har också en fråga om att skydda min SGI nu. Min nuvarande tjänst är på 75 % (har varit tillsvidareanställd på samma företag sen juni 2011) och har varit sjukskriven på heltid mellan februri och april och därefter sjukskriven 75 % t.o.m 15 maj. Därefter börjar jag jobba som vanligt igen.

Om jag skulle säga upp mig från min tjänst INNAN jag går på föräldraledighet, hur skyddar jag då min SGI? Eller är den skyddad eftersom jag ska ha barn inom sex månader?

Mvh

• Svar på tråden Skydda SGI vid uppsägning
  • Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer att du behåller samma föräldrapenning då du blev gravid innan ditt första barn är 1 år 9 månader. Sjukpenninggrundande inkomst (SGI) är inte samma som föräldrapenning. Så länge du är sjukskriven så är din SGI skyddad. Om du har arbetat utan avbrott i minst 6 månader så har du rätt att gå ner i tid eller avbryta ditt förvärvsarbete tidigast 6 månader före barnets födelse, eller den beräknade tidpunkten för födelsen.

Om du inte har hunnit arbeta i minst 6 månader så får du skriva in dig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete eller ta ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka. Du kan ta ut föräldrapenning från och med 60 dagar före barnets beräknade födelse.

Hälsningar
    My, handläggare

• sommarbarn87

Jag har ju arbetat utan avbrott i mer än 6 mån innan jag blev sjukskriven i februari. Vad gäller då?

• sommarbarn87

Och min SGI är väl skyddad från det att barnet är fött och tills att hen fyller 1 år?

• Försäkringskassan

Hej!

Eftersom du har ett avbrott med sjukskrivning efter att du arbetade 6 månader i följd måste du arbeta 6 månader i följd efter sjukskrivningen för att din SGI ska vara skyddad igen, om du skulle säga upp dig.

Från den dagen barnet föds är din SGI skyddad till barnets 1 årsdag.

Hälsningar
    Clara, handläggare

• sommarbarn87

Tack för svar Clara.

Om jag fortsätter jobba under sommaren kommer jag ju ändå vilja gå hem ett par veckor innan bf. Då behöver jag alltså skydda det glappet mellan sista arbetade dag och bf genom att ta ut fp? Räcker det att jag tar ut fp för 75 % för att skydda min nuvarande sgi de dagarna då eftersom det är 75 % jag jobbar?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du slutar att arbeta helt så måste du ta ut fem hela dagar per vecka i föräldrapenning fram tills den dag då det nya barnet föds för att din SGI skall vara skyddad. Anledningen till att du måste ta ut hela dagar beror på att din SGI är uträknad efter ditt arbete på 75 %.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

• sommarbarn87
    Försäkringskassan skrev 2014-05-15 12:12:26 följande:
    Hej!

Om du slutar att arbeta helt så måste du ta ut fem hela dagar per vecka i föräldrapenning fram tills den dag då det nya barnet föds för att din SGI skall vara skyddad. Anledningen till att du måste ta ut hela dagar beror på att din SGI är uträknad efter ditt arbete på 75 %.

Hälsningar

Gerd, handläggare

Men min FP är ju baserad på en 100 % tjänst?
  • Försäkringskassan

Hej!

Eftersom vi här endast svarar på generella frågor och därmed inte har tillgång till ditt enskilda ärende skulle jag vilja rekommendera dig att istället ringa till vårt kundcenter på tfn 0771-524 524 för att få svar på dina frågor. Då kan vi titta igenom dina uppgifter och se exakt hur det är.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Skydda SGI vid uppsägning