• Oscar och Linnea

Känd äggdonator?

Hej allihopa!
    Har varit inne här ett par gånger och läst många inlägg. Det gör så ont att läsa om hur många av er inte kan uppfylla er stora önskan om barn på en naturlig väg.
    Jag har själv levt mitt liv med närstående som haft samma problem. Därför beslutade jag för drygt ett år sedan att jag ville donera ägg. Har nu tagit andra omgången av prover och i första stadiet ser allt ok ut, så jag kommer antagligen snart att börja behandlas..
    Min fråga/undran är nu:
    Jag har läst här på FL att man inte behöver vara anonym, utan kan välja att donera till en speciell person. Det skulle jag tycka kännas bra, inte för att på något sätt lägga mig i barnets liv, utan mer få följa hur det gåroch överhuvudtaget veta om det fötts ett barn. Det finns visst något som kallas korsdonation också, det verkar ju också vara en bra ide.

Nu är det inte så att jag känner någon som är i behov av äggdonation, så min undran är allmän till er som befinner er i den positionen: Hur skulle ni ställa er till att den donerande kvinnan vill vara känd? Oavsett om hon är den biologiska givaren eller om det skett en korsdonation.
    Skulle ni känna att det påverkar er relation med barnet?
    Nu menar jag ju givetsvis inte att man ringer varje dag och så, utan mer på en informativ nivå, ex: Om det fungerade, om det blev en pojke/flicka och sådana saker...

Massor av kramar och LYCKA TILL till alla er som väntar!!

• Svar på tråden Känd äggdonator?
  • Teälskare

Hej!

Personligen, om jag skulle behöva en donator (vilken än så länge inte är fallet), så skulle jag inte vilja att donatorn var känd men det är säkert individuellt, andra kanske inte bryr sig om det.

Detta är som jag känner men jag tror, vet inte säkert, att precis som spermiedonatorer så är väl äggdonatorer enligt lag berättigade till att få veta hur det går eller i alla fall så har det barn som föds rätt till att få veta vem donatorn är...? Jag kan ha fel men har för mig att det är så?

Lycka till! Tänk att det finns så underbara människor som du som vill hjälpa par som inte kan bli gravida...

Kramar!

• Jennie med ie

Rätten är på barnets sida. Donatorn har ingen rätt att få veta om det blivit nåt barn och hur många... däremot har barnet rätt att få veta donatorns identitet när h*n blir myndig. Föräldrarna har inte rätten, donatorn har inte rätten, men barnet har..... I Sverige.

• Teälskare

Tycker jag låter helt rimligt...barnet ska ha rätt om han/hon vill! Kram!

• yrre

Jag är inte riktigt där än, men det kan bli så framöver.
    Jag skulle tycka det kändes bra om barnet själv framöver kan välja om det vill ta reda på vem den biologiska donatorn är. Jag skulle inte vilja att det var någon jag hade en relation till, däremot skulle jag tycka det var ok att donatorn fick reda på om det blev ett barn eller inte. Jag har full förståelse för att man som donator vill veta det. (Har ingen aning om hur reglerna kring detta ser ut)
    Men därefter skulle jag, som förälder, inte vilja ha mer kontakt med donatorn.
    Det skulle då vara upp till barnet att styra när det väl blivit vuxet.

• Oscar och Linnea

Givetvis är det så jag menar.
    Jag menar inte att jag skulle vilja ha en relation till varken föräldrar eller barn, utan bara kunna få veta på ett opersonligt stadie hur det har gått. För det får man tydligen inte som okänd donator om jag förstått det rätt.

• yrre

Jag förstår att det var så du tänkte Oscar och Linnea, och jag personligen skulle som sagt inte ha något emot det.

Har inte full koll på reglerna, men jag tror det är så att om man har med sig en egen donator så föredrar de på sjukhuset att man gör korsdonation. Men det kanske inte är något måste... Någon annan som vet?
    Däremot vet jag att varje donator ger ägg till två par. Så även om man kom överens med ett par om att man skulle få besked om det blev barn eller inte kanske det inte blir så med det andra...

Glömde förresten skriva att alla som donerar ägg är toppen!

• soraya

Jag har just i kväll (för 10 minuter sedan) tagit första sprutan, och kommer alltså donera ägg om sisådär 13-14 dagar.

Jag känner min "mottagare" väldigt väl (familjemedlem).

Om man som mottagare "har med sig" en donator FÖREDRAR de att man korsdonerar, av en massa olika skäl.
    Men man MÅSTE inte.

Vi ska inte korsdonera. När man gör kuratorssamtalet grillar de en lite extra om man vill göra som vi gör, men vi har tänkt på det här länge och hade inga problem att bli godkända. Men det är helt upp till kuratorn att avgöra (vi intervjuades f ö av olika kuratorer dessutom).

Varje donator måste INTE donera till två par. Oftast gör man det, om det går att använda så många ägg.

Jag ville inte det. Jag kommer enbart donera till denna enda person. Det är mitt val, man räknas inte som en sämre donator för det.

Jag donerar inte ägg för att vara allmänt "god" utan för att hjälpa denna särskilda person. Vill inte riskera att det misslyckas för "min" mottagare, och att det lyckas för något annat par som också fått mina ägg.

Själviskt kanske, men vi har alla våra skäl.

Förhoppningsvis lyckas det för min mottagare, och kan de befrukta fler av mina ägg får hon spara dem i frysen och försöka få syskon av dem senare.

Jag tror att jag och min mottagare är lite speciella, i och med att vi känner varandra så väl - men detta är något vi bestämde för många år sedan och just nu känns det hisnande läskigt och spännande, men ändå så otroligt självklart.

• Fiaflopp
    TS: Det är rimligt att du får veta OM det blir ett barn överhuvudtaget...
    Själv står vi i kln i Finland och väntar på donator,är du lik mig får du gärna bli min äggivare hihi
    KOmmer inte in i din gb...
Svar på tråden Känd äggdonator?