• soraya

Känd äggdonator?

Jag har just i kväll (för 10 minuter sedan) tagit första sprutan, och kommer alltså donera ägg om sisådär 13-14 dagar.

Jag känner min "mottagare" väldigt väl (familjemedlem).

Om man som mottagare "har med sig" en donator FÖREDRAR de att man korsdonerar, av en massa olika skäl.
    Men man MÅSTE inte.

Vi ska inte korsdonera. När man gör kuratorssamtalet grillar de en lite extra om man vill göra som vi gör, men vi har tänkt på det här länge och hade inga problem att bli godkända. Men det är helt upp till kuratorn att avgöra (vi intervjuades f ö av olika kuratorer dessutom).

Varje donator måste INTE donera till två par. Oftast gör man det, om det går att använda så många ägg.

Jag ville inte det. Jag kommer enbart donera till denna enda person. Det är mitt val, man räknas inte som en sämre donator för det.

Jag donerar inte ägg för att vara allmänt "god" utan för att hjälpa denna särskilda person. Vill inte riskera att det misslyckas för "min" mottagare, och att det lyckas för något annat par som också fått mina ägg.

Själviskt kanske, men vi har alla våra skäl.

Förhoppningsvis lyckas det för min mottagare, och kan de befrukta fler av mina ägg får hon spara dem i frysen och försöka få syskon av dem senare.

Jag tror att jag och min mottagare är lite speciella, i och med att vi känner varandra så väl - men detta är något vi bestämde för många år sedan och just nu känns det hisnande läskigt och spännande, men ändå så otroligt självklart.

Svar på tråden Känd äggdonator?