Skyll inte bara på styvmorsan!
Vad är det med de flesta bio mammor som vid minsta fel eller förändring reser ragg mot bonusmorsan? Varför ska bonusmorsan alltid få skulden även fast man inte ens varit delaktig i problemet? Det är som om de flesta biomammor har bankat in att bonusmorsan är ett hot och bara vill förstöra, att det alltid är dennes fel. Man får stå ut med mycket som bonusmamma, mer än normalt. Men ska man tåla det? Vart går gränserna? Jag som bonusmorsan ska väl inte bli en slagpåse för alla problem som uppstår, problem som jag inte ens är delaktig i får man skulden för. Inte direkt till mig utan till pappan så jag inte ens kan få chansen att försvara mig. Hon tycker att vissa av våra bestämmelser är fel och då är det ju mitt fel fast det är pappan som beslutat dom. Här hemma är det faktist jag som fixar om mitt jobbschema för att kunna hämta hans barn på förskolan, jag som läser saga på kvällarna, jag som hittar på pedagogiska lekar, pyssel och kreaktiva saker. Jag som har lugnet och tryggheten, jag som tvättar hans barns kläder, lagar mat, handlar speciella saker till henne i mataffären, är ute och cyklar, osv osv. Jag tycker inte att jag är en hemsk bonusmorsan och barnet älskar mig. Men på något sätt så hittar biomamman alltid något att skylla på mig. Vill bara att hon kommer till mig om det är något så jag har chans att förklara och försvara mig mot alla påhopp. Jag tänker inte sno hennes unge, bara vara en trygg vuxen vid barnets sida. Hur tänker folk? Varför är det alltid bonusmorsans fel?