• wizzer

Tips på mjölkfria mellanmål? 9 mån

Hej!
    Vi ska på läkares inrådan testa mjölkfri kost till vår 9-månaders bebis. Lunch och middag är inga problem men däremot mellanmålen tycker jag är svårare, vad kan man tänkas ge då? Har tidigare gett små frukt/yoghurt/risbägare men de innehåller ju mjölk allihop. Så tips tack! :) Åh, de ska även vara äggfria.. Gröt får hon redan på morgonen så helst inte mer gröt. Man kan ju ge en banan givetvis men skulle gärna vilja variera lite! Det ska vara hyfsat mättande, hon brukar inte nöja sig med bara fruktpuré t.ex.

Tack!

• Svar på tråden Tips på mjölkfria mellanmål? 9 mån
  • Kontra

Arboga har en pastej som är utan mjölkprotein och gluten, gul förpackning

• wizzer
    Kontra skrev 2014-04-08 13:26:46 följande:
    Vet hur det är :/. Känns som att man bara gör samma sak hela tiden. Min flicka älskade leverpastej i den åldern, hon åt den som den var rakt upp och ner liksom.

Om hon gillar yoghurt(min flicka gillar det inte) så kan du ju blanda i bär, havre/müsli tex. Eller så kan du ju ge både yoghurt och macka.

Ellas kitchen har goda smoothies som är mjölkfria.

Ja man känner sig så tradig när man ger samma hela tiden! :) samtidigt så har man ju inte alltid tid/lust att vara kreativ i köket..

Jag har faktiskt inte testat leverpastej än för jag tycker själv att det är så himla äckligt, hehe. Men vi har det ofta hemma för att pappan gillar det, så jag ska testa att ge dottern, det är ju en bra järnkälla.

När ni ger smörgås, gör ni småbitar eller får de tugga från en stor bit? Jag tycker fortfarande det är lite läskigt att ge stora saker för hon trycker liksom in hela och sitter där med munnen proppfull..
  • isolande
    wizzer skrev 2014-04-08 13:33:03 följande:

Ja man känner sig så tradig när man ger samma hela tiden! :) samtidigt så har man ju inte alltid tid/lust att vara kreativ i köket..
    Jag har faktiskt inte testat leverpastej än för jag tycker själv att det är så himla äckligt, hehe. Men vi har det ofta hemma för att pappan gillar det, så jag ska testa att ge dottern, det är ju en bra järnkälla.

När ni ger smörgås, gör ni småbitar eller får de tugga från en stor bit? Jag tycker fortfarande det är lite läskigt att ge stora saker för hon trycker liksom in hela och sitter där med munnen proppfull..
    Skär av kanterna och gör 1-2 centimeterstora fyrkanter som hon får ta en och en. Avokado är bra mellanmål, min stora var helt besatt av det när hon var liten. Leverpastej, riskaka, fruktmos du gör själv med lite havrekli i, kokta morotsstavar, palsternacksstavar, egna pommes
  • Kontra

Ja, leverpastej är en jättebra järnkälla. Vad jag vet är det bara Arboga som har en mjölkfri variant.
    Ang storlek så svarade isolande bra tycker jag :).

• purple box

Finns 2 havreyoghurt med smak, en med jordgubb och en med exotiska frukter.

Macka med avokado brukar gillas. Eller avokado-banan blandning (av någon skum anledning). Bröd är enkelt att göra själv annars är det bara att läsa så det är utan ägg och mjölk. Ganska mycket bröd är utan mjölk.

• minerva123

Vi kör Oatleys naturella havreyoghurt med olika fruktpureer. Yosa är ett havrebaserat märke, de har bla en vaniljyoghurt som är sockerfri. Tyvärr gillar inte sonen den, men kan vara bra att veta att märket finns. Smörgåsrån med mjölkfri leverpastej (Scans ekologiska är mjölkfri) eller hemlagad hummus (mixa kikärter, olivolja och vitlök). Mjölkfritt smör finns ju också. Plockmat med bananbitar, rökt kalkon och kokt skinka är också poppis här. Med en 9-mån får man fortf tänka på saltet så kanske inte kalkon/skinka varje dag i ert fall, men då och då är ingen fara. Jag ger inte heller mer än ett grötmål om dagen. Man ska ju varva fabrikat pga halten tungmetaller och eftersom sonen inte ska äta soja (vilket finns i Sempers mjölkfria gröt) och Nestles innehåller socker som andra ingrediens, så kvarstår bara Enagos gröt.

• Mandelskorpan
    gorek86 skrev 2014-04-09 14:40:01 följande:
    Vad ger ni för sorts bröd till era barn som har mjölkallergi?

Många vanliga bröd är mjölkfria. Pass upp för "vegetabiliskt MARGARIN". Kan innehålla mjölkprotein.
  • Bling1975

Havregurthen är bra. Finns i naturell så man kan blanda i egen frukt. Finns även recept på nätet för att göra egen risifrutti med den. De rekommendationer vi fick var att vänta lite med sojaprodukterna och välja havre i början. Vi fick också rekommenderat att i första hand välja ersättning framför havremjölk eftersom den innehåller mer salt.

Gröt kan ju varieras med olika frukter och bär och också givetvis olika sorters bas som havre, ris eller mannagryn.

Det som är lite stökigt med ett allergiskt barn är att man inte bara kan köpa en bägare på affären om man är ute. Vi hade oftast Ellas smothies (de sorter som var utan mjölk) med oss om vi vår på språng.

• 8barnsmamman
    Kontra skrev 2014-04-08 20:13:50 följande:

Ja, leverpastej är en jättebra järnkälla. Vad jag vet är det bara Arboga som har en mjölkfri variant.
    Ang storlek så svarade isolande bra tycker jag :).

Garants egna leverpastej är mjölkfri iallafall enligt innehållsförteckningen .
Svar på tråden Tips på mjölkfria mellanmål? 9 mån