• Zopiklon

Alla kan inte äta allt!

Ja, det är väl en liten enkel slutsats av en ny studie.

"Forskarna vill nu gå vidare och ta reda på mer om vilken roll det här matsmältningsenzymet spelar när det gäller fetma. Kanske är det så att mer individuella kostråd måste ges i framtiden beroende på människors genetiska uppsättning.

– Det här är ett viktigt steg när det gäller att förstå att vi smälter och metaboliserar föda olika och att det inte finns någon diet som passar alla, säger professor Tim Spector vid King´s College London i ett pressmeddelande."
    https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2014/April/Fetma-kopplas-till-formagan-att-bryta-ner-kolhydrater/

Så ni alla galningar som bestämt hävdar att en kalori är en kalori och ät mindre och träna mer kanske ska börja dra er tillbaka och börja fundera lite....alla kan inte äta allt och era hypoteser verkar inte stämma in på alla.....LOVELY

Ser verkligen fram emot vidare resultat och fortsätter att testa mig fram vad som verkar bäst för mig, utan att veta mina gener i nuläget. Kolhydrater gör mig svullen, jag mår bra av att röra på mig, LCHF är inte fel men får modifieras lite till min LCHF way....jag jobbar på det! Och ber alla andra som kommer med råden rör dig mer och ät mindre att hålla käften

• Svar på tråden Alla kan inte äta allt!
  • Flaskpostaren

Fetma beror nog oftare på att man äter mer än man springer. Inte på enzymförändringar.

• Zopiklon
    Flaskpostaren skrev 2014-04-01 19:50:27 följande:
    Fetma beror nog oftare på att man äter mer än man springer. Inte på enzymförändringar.
    Läste du länken öht?

Självklart finns personer som äter för mkt och inte rör sig. Men det här handlar ju mer om de som har svårt att gå ner i vikt trots att de rör sig mer och äter mindre...som går på det där att alla kan äta allt fast inte hur mkt som helst.
  • Flaskpostaren
    Zopiklon skrev 2014-04-01 20:20:19 följande:
    Läste du länken öht?

Självklart finns personer som äter för mkt och inte rör sig. Men det här handlar ju mer om de som har svårt att gå ner i vikt trots att de rör sig mer och äter mindre...som går på det där att alla kan äta allt fast inte hur mkt som helst.
    Nej det gjorde jag inte.
  • Zopiklon
    Flaskpostaren skrev 2014-04-01 20:27:17 följande:
    Nej det gjorde jag inte.

Va synd...
  • lilleman2000

Byt ut munkar och socker mot gul och brun, underbar frukt!

• Mandel

Om man även tittar på hur vissa saker som vi äter påverkar våra hjärnor och att våra hjärnor är olika och då så klart påverkas olika så kanske man kan få ännu mer förståelse för varför en del är överviktiga. Vem vill gå omkring och vara hungrig (sugen) hela tiden?
    Hungriga eller trötta människor brukar inte vara så roliga att umgås med i längden och om de alltid är hungriga/sugna så...

Sedan kan man även fundera på varför en del människor redan som små älskar att röra på sig/träna/sporta medans andra alltid avskyr det. Vad är det som styr den biten? 
    Är ju inte bara överviktiga som avskyr att motionera så det kan inte enbart slätas över med kroppens storlek.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • listo

Då borde steg ett vara att folk TESTAR sig för diverse avvikelser och enzymförändringar samt gör benmassemätningar osv innan de börjar säga "jag har kraftig benstomme = 10 kg övervikt" eller "jag har en ämnesomsättningsrubbning men jag har aldrig gjort blodprov men jag känner ju att jag är frusen och jag går inte ner i vikt" osv i all oändlighet.

Naturligtvis mår man olika beroende på vad man äter. Om jag håller en 1500 kcal-diet så kan jag välja att äta 1500 kcal munkar eller 1500 kcal morötter. Vem som helst fattar att jag inte kommer må exakt likadant av de olika varianterna. 

MEN... jag tror att många skulle bli obehagligt förvånade om de verkligen förde mat- och rörelsedagbok under ett par veckors tid. Det är nog väldigt många som inte äter så nyttigt som de tror, och inte rör sig så mycket som de tror. Dessutom finns ju inget universellt facit. Om jag "äter mindre och rör mig mer", men ändå inte går ner i vikt, då bör jag rimligtvis testa att t.ex. röra mig ÄNNU mer osv. 

Man kan inte utgå från gamla meriter, typ: när jag var 15 räckte det att jag åt filmjölk två dagar för att gå ner tre kilo, men nu funkar det inte, så jag har nog låg ämnesomsättning. Nä, men du är inte samma person som när du var 15, och du kan inte utgå från hur du var då eller hur Aftonbladet säger att du ska göra för att garanterat gå ner 4 kg på två veckor, och sedan bli grymt besviken för att du inte funkar enligt mallen och då ge upp istället.

Folk testar dieter i en vecka eller två, sedan ger de upp om de inte har gått ner allt och lite till. Det är ju helt rubbat. Klart att det inte funkar då, och då är det lätt att börja hävda medicinska orsaker när det istället mest troligt handlar om feltänk och brist på uthållighet.

Jag kommer alltid fortsätta hävda att alla kan äta allt (såvida man inte är allergisk förstås ), men inte i vilka mängder som helst och kanske inte hur ofta som helst. Men det tror jag inte att någon nånsin har hävdat heller ("ät vad du vill och hur mycket du vill av det, du kommer ändå gå ner i vikt"). Nä.

• Konnässören

Folk som säger att feta människor äter för mycket och springer för lite, och därmed verkar ha någon syn på att motion är det magiska universallösningen på allt borde ju kanske ta ett tankevarv till. Viktnedgång handlar till 90% om kosten, motion är jättebra för kroppen och psyket men för att få viktnedgång av motion ska man motionera BRA jävla mycket. Dock är säkerligen överätning och felätning stora problem hos de flesta tjocka personerna. Att byta ut sötsaker mot frukt måste väl vara det sämsta råd jag hört. Att byta sött mot sött gör ju inte saken bättre, även om det ena söta är "nyttigt" och det andra "onyttigt", det är fortfarande det söta folk triggar på.

Jag tror fullt ut på artikeln länkad, det skulle förklara varför många människor fungerar väldigt bra på LCHF medan andra tycker att de mår dåligt på LCHF, till exempel. Det skulle också slå hål på myten "en kalori är alltid en kalori, oavsett" något jag själv har erfarenhet av att så inte är fallet. Ärligt talat, kroppen är så komplex att det vore nästan naivt att tro att kroppen behandlar alla energikällor på precis samma sätt. Alla är individer, och det handlar inte alltid om att man är en förnekande tjockis som hellre ligger på sofflocket och spelar CS, utan ibland kan man bara inte trycka in alla i samma mall och förvänta sig samma resultat. Trot' eller ej.

• sextiotalist
    Konnässören skrev 2014-04-06 08:19:48 följande:
    Folk som säger att feta människor äter för mycket och springer för lite, och därmed verkar ha någon syn på att motion är det magiska universallösningen på allt borde ju kanske ta ett tankevarv till. Viktnedgång handlar till 90% om kosten, motion är jättebra för kroppen och psyket men för att få viktnedgång av motion ska man motionera BRA jävla mycket. Dock är säkerligen överätning och felätning stora problem hos de flesta tjocka personerna. Att byta ut sötsaker mot frukt måste väl vara det sämsta råd jag hört. Att byta sött mot sött gör ju inte saken bättre, även om det ena söta är "nyttigt" och det andra "onyttigt", det är fortfarande det söta folk triggar på.

Jag tror fullt ut på artikeln länkad, det skulle förklara varför många människor fungerar väldigt bra på LCHF medan andra tycker att de mår dåligt på LCHF, till exempel. Det skulle också slå hål på myten "en kalori är alltid en kalori, oavsett" något jag själv har erfarenhet av att så inte är fallet. Ärligt talat, kroppen är så komplex att det vore nästan naivt att tro att kroppen behandlar alla energikällor på precis samma sätt. Alla är individer, och det handlar inte alltid om att man är en förnekande tjockis som hellre ligger på sofflocket och spelar CS, utan ibland kan man bara inte trycka in alla i samma mall och förvänta sig samma resultat. Trot' eller ej.
    Det hävdar jag också. Som exempel har jag min storätande, godisälskande farfar med ett ben och tog bilen överallt, alltid smal och tunn. Dessutom inte längre än 170 cm
  • listo
    Konnässören skrev 2014-04-06 08:19:48 följande:

Problemet är ju att människan av naturen är lat, så nu väntar vi bara på att argumentet "jag KAN verkligen inte gå ner i vikt, för jag har alla symptom på amylasbrist" börjar dyka upp lite här och där :-P

• Konnässören
    listo skrev 2014-04-06 09:14:28 följande:

Problemet är ju att människan av naturen är lat, så nu väntar vi bara på att argumentet "jag KAN verkligen inte gå ner i vikt, för jag har alla symptom på amylasbrist" börjar dyka upp lite här och där :-P

Jag tror tvärtom :) Eller ja, det kommer ju alltid finnas folk som säger att de inte KAN gå ner i vikt, men sån här forskning har potential att visa svart på vitt att alla KAN gå ner i vikt, bara att det krävs olika metoder. Lite som när folk säger att alvedon inte hjälper mot huvudvärk, så därför hjälper INGA värktabletter. Istället för att lämna det där, kan man då dra till med att vederbörande kan prova ibuprofen eller acetylsalicylsyra istället.
  • sextiotalist
    Konnässören skrev 2014-04-06 10:13:40 följande:
    Jag tror tvärtom :) Eller ja, det kommer ju alltid finnas folk som säger att de inte KAN gå ner i vikt, men sån här forskning har potential att visa svart på vitt att alla KAN gå ner i vikt, bara att det krävs olika metoder. Lite som när folk säger att alvedon inte hjälper mot huvudvärk, så därför hjälper INGA värktabletter. Istället för att lämna det där, kan man då dra till med att vederbörande kan prova ibuprofen eller acetylsalicylsyra istället.
    Självklart kan alla gå ner i vikt, men för en del kan det krävas att de lever väldigt asketiskt och måste ge akt på allt de stoppar i munnen.
    Men däremot kan inte alla gå upp i vikt.
Svar på tråden Alla kan inte äta allt!