Alla kan inte äta allt!
Då borde steg ett vara att folk TESTAR sig för diverse avvikelser och enzymförändringar samt gör benmassemätningar osv innan de börjar säga "jag har kraftig benstomme = 10 kg övervikt" eller "jag har en ämnesomsättningsrubbning men jag har aldrig gjort blodprov men jag känner ju att jag är frusen och jag går inte ner i vikt" osv i all oändlighet.
Naturligtvis mår man olika beroende på vad man äter. Om jag håller en 1500 kcal-diet så kan jag välja att äta 1500 kcal munkar eller 1500 kcal morötter. Vem som helst fattar att jag inte kommer må exakt likadant av de olika varianterna.
MEN... jag tror att många skulle bli obehagligt förvånade om de verkligen förde mat- och rörelsedagbok under ett par veckors tid. Det är nog väldigt många som inte äter så nyttigt som de tror, och inte rör sig så mycket som de tror. Dessutom finns ju inget universellt facit. Om jag "äter mindre och rör mig mer", men ändå inte går ner i vikt, då bör jag rimligtvis testa att t.ex. röra mig ÄNNU mer osv.
Man kan inte utgå från gamla meriter, typ: när jag var 15 räckte det att jag åt filmjölk två dagar för att gå ner tre kilo, men nu funkar det inte, så jag har nog låg ämnesomsättning. Nä, men du är inte samma person som när du var 15, och du kan inte utgå från hur du var då eller hur Aftonbladet säger att du ska göra för att garanterat gå ner 4 kg på två veckor, och sedan bli grymt besviken för att du inte funkar enligt mallen och då ge upp istället.
Folk testar dieter i en vecka eller två, sedan ger de upp om de inte har gått ner allt och lite till. Det är ju helt rubbat. Klart att det inte funkar då, och då är det lätt att börja hävda medicinska orsaker när det istället mest troligt handlar om feltänk och brist på uthållighet.
Jag kommer alltid fortsätta hävda att alla kan äta allt (såvida man inte är allergisk förstås ), men inte i vilka mängder som helst och kanske inte hur ofta som helst. Men det tror jag inte att någon nånsin har hävdat heller ("ät vad du vill och hur mycket du vill av det, du kommer ändå gå ner i vikt"). Nä.