Alla kan inte äta allt!
Folk som säger att feta människor äter för mycket och springer för lite, och därmed verkar ha någon syn på att motion är det magiska universallösningen på allt borde ju kanske ta ett tankevarv till. Viktnedgång handlar till 90% om kosten, motion är jättebra för kroppen och psyket men för att få viktnedgång av motion ska man motionera BRA jävla mycket. Dock är säkerligen överätning och felätning stora problem hos de flesta tjocka personerna. Att byta ut sötsaker mot frukt måste väl vara det sämsta råd jag hört. Att byta sött mot sött gör ju inte saken bättre, även om det ena söta är "nyttigt" och det andra "onyttigt", det är fortfarande det söta folk triggar på.
Jag tror fullt ut på artikeln länkad, det skulle förklara varför många människor fungerar väldigt bra på LCHF medan andra tycker att de mår dåligt på LCHF, till exempel. Det skulle också slå hål på myten "en kalori är alltid en kalori, oavsett" något jag själv har erfarenhet av att så inte är fallet. Ärligt talat, kroppen är så komplex att det vore nästan naivt att tro att kroppen behandlar alla energikällor på precis samma sätt. Alla är individer, och det handlar inte alltid om att man är en förnekande tjockis som hellre ligger på sofflocket och spelar CS, utan ibland kan man bara inte trycka in alla i samma mall och förvänta sig samma resultat. Trot' eller ej.