• starlight72

13åring har svårt i skolan!

Hej! Jag har en nyss fyllda 13årig dotter, som har det kämpigt i skolan! Vet inte om jag har rätt eller fel men vilken jäkla press dom har på sej! Hon har haft svårt för matte typ hela tiden men jag uppmärksammade det i 2:an och har legat på om detta sen dess! Hon har haft olika xtra lärare i korta perioder vissa riktigt bra å andra kanske inte lika bra. Men skolan har ju så många regler att det inte e sant....! En jättebra lärare som hon hade i 4:an fick hon inte ha särskillt länge då denna läraren inte kunde föla med till 5:an enligt några REGLER!!! Under denna tid som hon hade denna läraren så märkte jag hur hennes självförtroende växte sakta men säkert och det gav även resultat i skolan, men nejdå,,, varför fortsätta med nått som funkar??Nu har hon haft massa olika å det funkar väl ganska bra med extra läraren hon har just nu,,,Men hur länge får hon gå på xtra matte i skolan... jo hela 30-40min/vecka!!!! Ärligt talat! Hennes vanliga matte lärare är jätteduktig men kan inte förklara så hon förstår (lite proffessor låter han som) Vi har varir på samtal med läraren och han erbjuder sin egen hjälp efter skolan vilket e väldigt schysst, men om hon ändå inte förstår när han förklarar så spelar det ju ingen roll!! Å varför ska dom som har det svårt i skolan "straffas" genom att stanna kvar efter för å få hjälp medans dom som har lätt för sej kan vara med kompisar å hålla på med sina hobbys! Känns som hon har givit upp...Vi kämpar med läxor ständigt å ofta får hon hoppa över sina fotbolls träningar för att hon har så mycket läxor och att hon inte orkar! Hon har även blivit sämre i andra ämnen å känner att hon inte hänger med, vilket gör att man till slut skiter i det! Hur länge ska hon orka KÄMPA ?? När ska dom få vara barn??? Du måste nå dina mål, du måste kämpa lite till, du måste göra dina läxor...osv! Det e väldigt många Måsten! Någon som känner igen sej? å har några tips och råd!? Vill inte att hon ska behöva gå om en klass bara för att det är så här, för hon e inte dum,, hon har bara tappat orken att kämpa för alla måsten!! 

• Svar på tråden 13åring har svårt i skolan!
  • Madmoiselle

Fast om du inte vill att hon ska gå på extramatten efter skoltid, när ska hon då göra det? På rasterna eller?

Nu var det sex år sedan jag var 13 år, men på den tiden var det då ingen press i sjuan. Tvärtom skulle jag säga, det var väldigt slappt.

Vad gäller regler skulle skolan inte kunna fungera utan dem. Hur skulle din arbetsplats se ut om alla fick göra lite som de själva ville?

• Flickan och kråkan

Eftersom det inte enbart är matten, så låter det som om ni måste bena upp det hela lite och se vad grundproblemet är (förutom matten som varit jobbig hela vägen). Är det många ämnen som hon har svårt att hänga med i så låter det som om kanske läsningen är den stora boven i dramat. Det känns också lite som om ni/skolan sysslar med brandsläckning. Hon behöver hjälp med att gallra i uppgifter så att hon lägger fokus på det väsentliga. Låter som en tjej som kanske inte alltid har klart för sig vad uppgifterna går ut på? Kan jag har rätt? 

• Fjärilslarv

Men att man måste hoppa över träningar på grund av läxor är inget konstigt, det får jag också göra ibland (läser på universitet så det är ju inte läxor men ändå). tyvärr så är inte livet rättvist. och jag håller med, när hon ska hon då kunna få extrahjälp om det inte ligger utanför skoltid? det hade jag med, med just matten.

• blubbblubb

Det är frustrerande att ha ett barn som inte lär sig lika enkelt som andra. Men det är ju tyvärr så att barn är olika och vissa måste kämpa massvis för att uppnå målen. 

Hon är ändå så pass gammal så att ni bör kunna involvera henne i beslut om hennes skolgång. Vad vill hon göra när grundskolan är slut? Går det att offra några ämnen? I första hand kanske bara vara med och lyssna på lektionerna men strunta i läxorna och i sista hand även hoppa även de lektionerna och få extra stöd de timmarna.

Att läraren erbjuder extrastöd efter lektionstid verkar supersnällt.  Prova att låta henne gå på de timmarna. Läraren måste ju ha en helt annan möjlighet att gå igenom saker i lugn och ro och mer anpassad pedagogik när han är med henne.  Kanske kan du vara med själv några lektioner för att komma ihåg hur man gjorde för att själv lära ut på alternativa sätt när ni kommer hem och för att iaktta vad som fungerar och inte fungerar för att kunna hjälpa till att förklara för läraren vad som fungerar och inte fungerar. 

Det är ju svårt att lägga extraundervisning på någon lämplig tid. Går du bort från lektionen missar du undervisning, gör du det efter skolan blir det långa dagar.

Finns det sommarskolor eller lovskolor som kan hjälpa till?  

• Philippa

När tycker du hon ska få hjälp då om inte efter skoltid?

• Fjärilslarv

jag tycker faktiskt att du ska vara tacksam att läraren erbjuder extra hjälp efter skoltid, för det tas ju från lärarens arbetstid vilket leder till att det som läraren skulle gjort då görs på lärarens lediga tid! så lären jobbar alltså gratis!

• blubbblubb
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-25 09:53:53 följande:
    Eftersom det inte enbart är matten, så låter det som om ni måste bena upp det hela lite och se vad grundproblemet är (förutom matten som varit jobbig hela vägen). Är det många ämnen som hon har svårt att hänga med i så låter det som om kanske läsningen är den stora boven i dramat. Det känns också lite som om ni/skolan sysslar med brandsläckning. Hon behöver hjälp med att gallra i uppgifter så att hon lägger fokus på det väsentliga. Låter som en tjej som kanske inte alltid har klart för sig vad uppgifterna går ut på? Kan jag har rätt? 
    Låter som kloka råd.  
    Får hon hjälp i matten så att hon bara behöver koncentrera sig på godkänt och kan strunta i tal för högre betyg?

Har hon fått den grundläggande mängdträning som behövs i matten för att högre årskurser ska flyta eller är det läge att backa ett steg och mängdträna. Min personliga erfarenhet är att för barn som har svårt för matten så prioriterar man bort mängdträningen vilket gör att matten rasar när man kommer till det momentet som ska bygga vidare på dessa kunskaper. Men det var ett tag sen jag gick i skolan.

• Disneymia

Det är mycket tuffa krav på eleverna i den åldern, det har du helt rätt i. Läroplanen är mycket tydlig i hur mycket eleverna ska kunna behärska för att nå minsta godkända nivån E. Tittar man på läroplanen idag är det mycket hårdare krav på att eleverna ska kunna inte bara räkna ut olika tal utan kunna formulera olika teoretiska åsikter och förklaringar av termer och ha en stor förståelse för den teoretiska delen av matte. Det är en stor skillnad mot oss som gick i skola på 70- och 80-talet

Jag förstår att det är jobbigt för er, och framförallt för dottern. Har det gjorts utredningar som visar på vad hennes problem egentligen består i? Hur lär hon sig bäst och hur har hon svårast att ta till sig nya uppgifter? Har man fastställt det här är det också enklare att se vilka hjälpmedel som hon kan få. Jag förstår att någon typ av utredning har gjorts, annars hade hon inte fått den hjälp hon faktiskt har fått. 

Även om hon har svårt att förstå sin mattelärare är det säkert mycket enklare för honom att anpassa sina svar till henne på tu man hand. De kan kanske göra läxan tillsammans då, så blir det inte extra läxa sedan när hon kommer hem? Jag funderar också på de olika matteapparna som finns till surfplattor och smartphones. Beroende på vilken del av matten som är svårast finns det ganska bra appar som kan hjälpa henne. 

• Post partum

Förstår att ni är frustrerade, aldrig roligt när ens barn får kämpa. Jag vet inte om jag skulle se det som ett nederlag att gå om och det behöver absolut inte innebära att man är dum, barn utvecklas ju i olika takt. Vet flera som gått om som har mått väldigt bra över att hamna i en klass där de inte längre känner att de kämpar i motvind, utan där de kan en hel del av det som undervisas och därför kan lägga mer fokus på det som är svårt. 

Sedan tycker jag kanske att du motsäger dig lite när du å ena sidan tycker att 30-40 min/v är för lite, å andra sidan vill ni inte ta emot den hjälp som erbjuds delvis för att du tycker att det är orättvist om inte dottern får ägna sig åt hobbies m.m. 

Samtidigt säger det sig självt, om man har svårare i ett ämne eller har halkat efter av någon anledning, så kommer man att behöva lägga mer tid än den som har det lätt/ligger i fas. Det är ju ofrånkomligt och där måste man göra ett val att lägga energin på att komma ikapp. Jag tror att du gör din dotter en björntjänst om du ser extrahjälpen som ett straff, jag skulle snarare se den som en möjlighet! I många länder får man betala dyrt för den typen av extrahjälp. Var glada att ni har en lärare som uppenbarligen bryr sig om henne och vill hjälpa henne. 

Som förälder är det bästa man kan göra att motivera, berömma och peppa. Köp hem vindruvor eller annat gott och försök så långt det är möjligt att göra det till en trevlig stund. Om du också går in i att det är alldeles för svårt och mycket kommer det med stor sannolikhet att förstärka dotterns hopplöshetskänslor. Sätt en timer på 45 min och ta en 15 min paus, sedan 45 min till osv tills läxorna är klara. Är det svårt att hinna med på veckorna kanske söndag är en bra läxläsningsdag så kanske det i större utsträckning går att vila efter skolan på veckodagarna?

• Stjärnfall76

Vet inte hur svåra problem hon har med matten.... men min son hade lite problem med det ena och det andra i tvåan. Jag bad om hjälp och extramaterial som vi kunde göra hemma. När inget hände tog vi saken i egna händer och köper egna böcker. Vi köper egna böcker både i de ämnen som de ligger långt fram i och det som de behöver träna mer på. Nu är de verkligen duktiga. Matten som var ett problem för sonen har vi nu tränat upp honom i så att han troligtvis får A när han går i sexan. 

Man kan inte lita på skolan.... man måste ta saken i egna händer känns det som.... skolan har inga resurser och när ditt barn slutar nian försvinner "problemet" för skolan.... medan din dotter har det kvar.

Mina barn tycker inte alltid att den extra läxan är så kul. Som tur är (i vårt fall) är skolan i princip läxfri, så det finns tid att göra det som de behöver med vårt eget material. Men jag försöker göra det till en mysig stund då vi sitter ner tillsammans. 

Ta saken i egna händer. Det är inte ens säkert att din dotter har problem med matten, det kan faktiskt vara så att din sotter har problem med mattesjälvförtroendet, stora grupper där hon inte får tillräcklig hjälp, eller att hon inte får den hjälp hon behöver. Du som förälder, som känner henne, är den som kan hjälpa henne bäst.....

Hoppas det löser sig....

PS
    Jag kollar böcker på gleerups.se och nok.se och sedan köper man böckerna på tex adlibris på nätet.
    Vad gäller matte kan jag tipsa om Primaserien. De ligger på den övre nivån av vad man ska kunna, så om ni gillar tanken bör ni gå ner två årskurser. Så hade jag gjort i alla fall.....

Svar på tråden 13åring har svårt i skolan!