Inlägg från: blubbblubb |Visa alla inlägg
  • blubbblubb

    13åring har svårt i skolan!

    Det är frustrerande att ha ett barn som inte lär sig lika enkelt som andra. Men det är ju tyvärr så att barn är olika och vissa måste kämpa massvis för att uppnå målen. 

    Hon är ändå så pass gammal så att ni bör kunna involvera henne i beslut om hennes skolgång. Vad vill hon göra när grundskolan är slut? Går det att offra några ämnen? I första hand kanske bara vara med och lyssna på lektionerna men strunta i läxorna och i sista hand även hoppa även de lektionerna och få extra stöd de timmarna.

    Att läraren erbjuder extrastöd efter lektionstid verkar supersnällt.  Prova att låta henne gå på de timmarna. Läraren måste ju ha en helt annan möjlighet att gå igenom saker i lugn och ro och mer anpassad pedagogik när han är med henne.  Kanske kan du vara med själv några lektioner för att komma ihåg hur man gjorde för att själv lära ut på alternativa sätt när ni kommer hem och för att iaktta vad som fungerar och inte fungerar för att kunna hjälpa till att förklara för läraren vad som fungerar och inte fungerar. 

    Det är ju svårt att lägga extraundervisning på någon lämplig tid. Går du bort från lektionen missar du undervisning, gör du det efter skolan blir det långa dagar.

    Finns det sommarskolor eller lovskolor som kan hjälpa till?  

  • blubbblubb
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-25 09:53:53 följande:
    Eftersom det inte enbart är matten, så låter det som om ni måste bena upp det hela lite och se vad grundproblemet är (förutom matten som varit jobbig hela vägen). Är det många ämnen som hon har svårt att hänga med i så låter det som om kanske läsningen är den stora boven i dramat. Det känns också lite som om ni/skolan sysslar med brandsläckning. Hon behöver hjälp med att gallra i uppgifter så att hon lägger fokus på det väsentliga. Låter som en tjej som kanske inte alltid har klart för sig vad uppgifterna går ut på? Kan jag har rätt? 
    Låter som kloka råd.  
    Får hon hjälp i matten så att hon bara behöver koncentrera sig på godkänt och kan strunta i tal för högre betyg?

    Har hon fått den grundläggande mängdträning som behövs i matten för att högre årskurser ska flyta eller är det läge att backa ett steg och mängdträna. Min personliga erfarenhet är att för barn som har svårt för matten så prioriterar man bort mängdträningen vilket gör att matten rasar när man kommer till det momentet som ska bygga vidare på dessa kunskaper. Men det var ett tag sen jag gick i skolan.

     
Svar på tråden 13åring har svårt i skolan!