13åring har svårt i skolan!
Vet inte hur svåra problem hon har med matten.... men min son hade lite problem med det ena och det andra i tvåan. Jag bad om hjälp och extramaterial som vi kunde göra hemma. När inget hände tog vi saken i egna händer och köper egna böcker. Vi köper egna böcker både i de ämnen som de ligger långt fram i och det som de behöver träna mer på. Nu är de verkligen duktiga. Matten som var ett problem för sonen har vi nu tränat upp honom i så att han troligtvis får A när han går i sexan.
Man kan inte lita på skolan.... man måste ta saken i egna händer känns det som.... skolan har inga resurser och när ditt barn slutar nian försvinner "problemet" för skolan.... medan din dotter har det kvar.
Mina barn tycker inte alltid att den extra läxan är så kul. Som tur är (i vårt fall) är skolan i princip läxfri, så det finns tid att göra det som de behöver med vårt eget material. Men jag försöker göra det till en mysig stund då vi sitter ner tillsammans.
Ta saken i egna händer. Det är inte ens säkert att din dotter har problem med matten, det kan faktiskt vara så att din sotter har problem med mattesjälvförtroendet, stora grupper där hon inte får tillräcklig hjälp, eller att hon inte får den hjälp hon behöver. Du som förälder, som känner henne, är den som kan hjälpa henne bäst.....
Hoppas det löser sig....
PS
Jag kollar böcker på gleerups.se och nok.se och sedan köper man böckerna på tex adlibris på nätet.
Vad gäller matte kan jag tipsa om Primaserien. De ligger på den övre nivån av vad man ska kunna, så om ni gillar tanken bör ni gå ner två årskurser. Så hade jag gjort i alla fall.....