• reflexkatt

Svårt att sluta amma 7 månaders, behöver lite tips!

Hejsan!

Jag har en 7 månaders son som jag har helammat tills han var 4 månader då vi började sakta men säkert föra in smakportioner och gröt. Nu börjar det nästan gå bakåt den senaste månaden och han vill amma mer och äta mindre. I morse ville han ca 3 skeder gröt och nu håller han på att fäktar och vill amma medans jag skriver detta. Han är troligtvis mjölkproteinallergisk så han äter mjölkfritt.
    Jag vet att det kan bero på att han fått tänder samt att han har ögoninflammation och lite förkyld just nu. Men hur gör man?? Jag skulle önska att avsluta lite smidigt och inte alltför hård metod då han blir ledsen och förtvivlad. Han vägrar välling, har aldrig fått i honom det. Har aldrig gett ersättning och det måste jag få på recept pga allergin och det verkade BVC-sköterskan tycka vara onödigt. Jag kan inte åka bort och min man kan inte ta honom på natten.
    Såhär ser det ut en normal dag:

07.00 En halv portion gröt och fruktpure´, vatten

08.00-10.00 Fri amning ofta 1-2 ggr, sedan sover lite

11.30 En halv portion burkmat, fruktpuré och vatten.

13.00 Fri amning, sover lite, ibland i vagnen

16.30 En halv portion gröt, fruktpuré vatten

17.00-20.00 Fri amning, ca 2 ggr, somnar

20.00-06.00 Amning ca 2 ggr

Jag tror inte att alla amningar är för att han är hungrig, många är för närhet, slappna av och varva ned, han somnar nästan alla gånger med hjälp av amning. Han blir verkligen förtvivlad om han inte får amma, varvar inte ned när han är trött utan blir övertrött istället och då är det verkligen svårt att få honom att sova, han sparkar, fäktar och vrider sig som en orm. Så fort han får amma blir han nöjd och slappnar av.Vi samsover under natten då han hatar sin spjälsäng, det är den värsta platsen i världen verkar han tycka. har provet det mesta, värmt upp sängen, nattlampa, gosedjur, snuttefilt, tröja som luktar mig m.m. Ska börja jobba i sommar, väldigt obekväma arbetstider och sedan natt senare i sommar och i höst. Tror även att det skulle göra mig gott att få bli lite mer fri och att pappan kan ta honom mer. Även om jag såklart tycker att amning är mysigt också, så det är lite dubbelt.
    Tacksam för råd och stöd hur man ska göra!!

• Svar på tråden Svårt att sluta amma 7 månaders, behöver lite tips!
  • Gloria01

testa att blanda i bröstmjölk i vällingen :) Jag gjorde så med min dotter och det tog ungefär 2 dagar sen släppte hon amningen helt och tog välling ist :) 

• reflexkatt

Ja, det kan jag tänka mig skulle kunna lösa några av amningarna, exempelvis till kvällen om det skulle funka. Han vägrar välling nu och det är som att han undrar vad jag håller på med som inte låter honom komma till bröstet. Det är kanske inte bara vällingen i sig som har ratar utan han vill ha närheten och gosa in sig i tutten.

Hur gör jag med närhetsbehovet?? och behovet till nedvarvning som tutten innebär, han verkar ha tutten som ett gosedjur som ger värme, närhet och lugn. Är det för tidigt kanske?? Detta är verkligen en utmaning!

• Gloria01

jo jag förstår det, hade samma problem med min dotter. Hon ligger fortfarande och pillar på tutten när hon ska sova. Det är ungefär som hennes snutte, fast jag slutade dock inte amma fören hon var 1 år nu är hon 16 månader 

• milli79

Jag skulle aldrig palla sluta amma vid 7mån då de faktisk behöver mycket näring. Kanske ändå lättare om du väntar någon mån?! Vi har gett havredryck eller denna bovetemjölsvälling till sonen och han har älskat den men inte köpt välling. 

Testa denna välling! God och lätt att göra & mjölkfri.

Bovetevälling, 2 flaskor

2 dl kallt vatten

(1 nypa kanel)

2 msk bovetemjöl

2 dl havremjölk

en klick kokos- eller rapsolja

Vispa ned bovetemjöl och kanel i kallt vatten. Koka upp och vispa då och då under uppkoket, för det klumpar sig lätt annars.  Späd med havremjölk och droppa i lite olja inför servering. Mums! Ren näring på flaska!

Resterna spar du bara och värmer i kastrull inför nästa vällingmål. Vällingen klarar sig 3-4 dagar i kylen, så gör gärna storkok!

rasmart.se/varldens-basta-valling/
  • reflexkatt
    majsis08 skrev 2014-03-17 19:47:28 följande:
    Varför tror du att han är mjölkallergisk?
    Vi hade en riktig pärs med kolik de första 4.5 månaderna och då fick jag rådet att sluta med mjölkprotein. När han blev lite bättre vid 5 månader provade jag att äta mjölkprotein igen, då blev han precis som när han hade kolik. Så då fick jag sluta med mjölkprotein igen och då blev han bättre. Så nån överkänslighet tror jag att han har iallafall. Vi har inte tagit några prover dock.
  • kaffetunnan

Om du inte får ersättning/välling på recept så byt bvc. Jag fick lov till att göra det för mina killars skull. Läkaren på första stället var mer intresserad av mina tuttar och skriva ut allt annat än det som fungerade. Äckeltyp.

När jag kom till "min" bvc så var det inget snack om saken. killarna fick vad de behövde och deras magar blev bra nästan på en gång. De äter pepticate som är mjölkproteinfritt, man kan även göra gröt och välling samt ha i mat senare.
    Vi tog inga prover heller men det var inte nödvändigt heller.

• hannis

Men du kan ju inte sluta amma så tidigt och inte ge ersättning i stället! En så liten bebis skall ju äta övervägande bröstmjölk/ersättning och bara äta smakportioner med mat.

Klart du skall be om recept på ersättning! Krånglar BVC-sköterskan så hänvisa till kostråden för barn under 1 år!

• kaffetunnan

(hannis, tyvärr är det inte bvcsköterskan som skriver ut matrecept utan det måste läkaren göra. Men om  man har bvcsköterskan på sin sida så går det nog lättare.)

• Papito

Han är 7 månader.

Hett tips: Låt honom fortsätta amma!

Har svårt att förstå varför det är så bråttom jämt, du säger ju själv att amningen står för så himla mycket mer än bara mat. Han behöver den närheten och tryggheten mer än vad du behöver din "frihet".

Barn är inte attiraljer, små barn kan inte skämmas bort, framförallt inte med närhet & kärlek.

• reflexkatt
    Papito skrev 2014-03-18 07:08:06 följande:
    Han är 7 månader.

Hett tips: Låt honom fortsätta amma!

Har svårt att förstå varför det är så bråttom jämt, du säger ju själv att amningen står för så himla mycket mer än bara mat. Han behöver den närheten och tryggheten mer än vad du behöver din "frihet".

Barn är inte attiraljer, små barn kan inte skämmas bort, framförallt inte med närhet & kärlek.

Döm mig inte!!! Förstå att detta är svårt, att det är därför jag skriver en tråd på familjeliv. Jag ser honom absolut inte som en attiralj, han är min själ och mitt hjärta. Dock så känner jag dubbelt inför amningen, då jag såklart tycker den är mysig och kan tänka mig att fortsätta längre på sitt sätt men blir utsatt för påtryckningar att det är dags att sluta då alla tycker att jag har haft det så jobbigt med koliken, skrikningarna och att han har ammat 24 tim om dygnet i stort sett 6 mån. Är helt jäkla slut som människa, så på sitt sätt så skulle det vara skönt att slippa amningen! Jag skrev ju att jag inte vill sluta på ett hårt sätt, då skulle jag ju redan ha slutat ju. Jag menar att även att trappa ned är svårt. Min man verkar också tycka det är dubbelt då han i ena stunden säger att "nu skulle han ha slutat amma" och i andra stunden inte vill "ta honom till exempel på morgonen (så jag kan få en första sovmorgon på 7 mån) då min son ammar. Många man pratar med verkar verkligen tycka att det är helt normalt att sluta när bebisen är 6 mån, inget konstigt med det. Då har ju jag ammat längre än så. Jag kan fortsätta längre för min son skull såklart men hur blir det när jag börjar jobba?
    När jag tog upp diskussionen med BVC-sköterskan om rekommendationerna att amma/ge ersättning tills bebisen är 1 år svarade hon "Ähh, strunt i det, målet ÄR ju att han ska äta mat, det är ju det han behöver mest nu.
    Jag tycker inte heller att man kan skämma bort en bebis, även om jag till och med fått höra att min bebis är bortskämd!! Håller inte med!
    Det står mellan att fortsätta amma tills han vill sluta självmant (blir det kaos när jag börjar jobba så får vi ta det då), att pumpa ur massor med mjölk att spara eller att fortsätta tänka att nu ska vi trappa ned. Men då är det frågan hur gör man?? Kommer aldrig sluta tvärt om det inte är det min son vill.
  • Papito

Låter som att det måste vara antingen eller. Dagarna din man inte jobbar kan du amma bebisen sen kan din man ta en långpromenad så kan du sova ut. Samma på kvällen, då får han kvalitetstid med sonen.

Jag är inte nitisk, funkar det inte kan jag förstå att man kan behöva sluta men det låter inte som att det är problemet i ert fall. Att få mindre "frihet" och sömn är två ganska självklara och naturliga bieffekter av föräldraskapet.

Jag har bara svårt att förstå varför det är så bråttom för så många, då kanske de inte var riktigt mogna kan jag känna.

Det är inte meningen att döma dig, jag förstår att ni pendlar, det gör de flesta (gjorde även jag) men jag tror på att göra saker av rätt anledning och fokus här måste vara barnets behov i första hand.

• hannis

Jag har börjat jobba långt innan jag slutat amma med båda barnen. Har gått alldeles utmärkt!

• kaffetunnan
    Papito skrev 2014-03-18 09:27:25 följande:
    Det är inte meningen att döma dig, jag förstår att ni pendlar, det gör de flesta (gjorde även jag) men jag tror på att göra saker av rätt anledning och fokus här måste vara barnets behov i första hand.
    Fast ibland kan inte barnet komma i första hand. Ibland behöver mamman få all fokus så det kan i slutändan bli bra för barnet.
  • reflexkatt
    hannis skrev 2014-03-18 09:38:32 följande:
    Jag har börjat jobba långt innan jag slutat amma med båda barnen. Har gått alldeles utmärkt!

Skulle vilja få lite tips om hur ni la upp det, pumpade du eller vande sig barnet vid att bara få amma när du var hemma och nöjde sig med annan mat när du var borta?
    Skulle kunna fortsätta amma för min sons skull, men det är klart att om jag ska gå efter hur jag själv orkar så skulle jag nog sluta innan/i samband med att jag börjar jobba. Men det är klart att jag kan sätta mig själv åt sidan för min sons skull. Men det ÄR väldigt dubbelt för mig...
  • Papito
    kaffetunnan skrev 2014-03-18 10:39:31 följande:
    Fast ibland kan inte barnet komma i första hand. Ibland behöver mamman få all fokus så det kan i slutändan bli bra för barnet.

Ja, ibland kan det vara så men det är inte normalläget.
  • kaffetunnan
    Papito skrev 2014-03-18 13:30:38 följande:

Ja, ibland kan det vara så men det är inte normalläget.
    Jag skulle våga påstå att det är normalt att alla föräldrar någon gång går igenom detta.
  • Papito
    kaffetunnan skrev 2014-03-18 13:32:56 följande:
    Jag skulle våga påstå att det är normalt att alla föräldrar någon gång går igenom detta.

Jag syftar på att normalläget är att spädbarnets behov kommer först och föräldrarnas i andra hand. Att det vid enstaka tillfälle kan finnas behov av att göra annorlunda (ja, för alla föräldrar) men det normala är att man en stor majoritet av gångerna främst ser till barnets behov.
  • hannis
    reflexkatt skrev 2014-03-18 11:39:31 följande:

Skulle vilja få lite tips om hur ni la upp det, pumpade du eller vande sig barnet vid att bara få amma när du var hemma och nöjde sig med annan mat när du var borta?
    Skulle kunna fortsätta amma för min sons skull, men det är klart att om jag ska gå efter hur jag själv orkar så skulle jag nog sluta innan/i samband med att jag börjar jobba. Men det är klart att jag kan sätta mig själv åt sidan för min sons skull. Men det ÄR väldigt dubbelt för mig...
    Jag pumpade lite men det behövdes inte så länge. Med första barnet pumpade jag bara så länge han helammades, dvs till 6 månader. Därefter åt han lite mat, ammade mestadels och accepterade även ersättning så när hans pappa tog över föräldraledigheten när han var 10 månader så gick det utmärkt ändå. Det barnet ammades till han var 2 år trots att jag jobbade heltid från att han var 10 månader. Jag ammade innan jobbet, efter jobbet och flertalet gånger på kvällen. 

Med andra barnet pumpade jag lite längre eftersom han inte ville ha ersättning. Han började acceptera välling efter ett tag dock (tror det var när han var runt 8 månader) så då slutade jag pumpa och pappan kunde ge välling när jag var borta. Ammade honom till han var ett år och började även denna gång jobba när han var 10 månader. Han är nu lite drygt ett år och äter så här: (har alltså precis slutat amma)

07.00 Smörgåsrån, frukt, yougurt
    09.30 Välling 200 ml
    12.00 Mat, samma som vi äter plus frukt
    14.30 Välling 200 ml 
    17.30 Mat, samma som vi äter
    19.30 Välling 250 ml

Nattmål: Ersättning, dricker ca 300 ml/natt
  • mammasmirakel

Allergier kan jag inte uttala mig om då inga existerar i vår familj, men..
    Jag ammade i 22 månader och slutade först när dottern själv var med på noterna. Kände flera gånger som du och kunde tänka mig att sluta men då dottern så tydligt visade att hon inte var redo att sluta så fortsatte jag.
    Då jag började jobba var det inga som helst bekymmer. Hon visste ju att pappa inte har nån mjölk att erbjuda, så just den biten tror jag inte du behöver fundera över alls.

Sen är det ju självfallet så att ditt mående går före en fortsatt amning men då hade jag först rådfrågat på BVC för att få lite tips och råd.

Svar på tråden Svårt att sluta amma 7 månaders, behöver lite tips!