Svårt att sluta amma 7 månaders, behöver lite tips!
Hejsan!
Jag har en 7 månaders son som jag har helammat tills han var 4 månader då vi började sakta men säkert föra in smakportioner och gröt. Nu börjar det nästan gå bakåt den senaste månaden och han vill amma mer och äta mindre. I morse ville han ca 3 skeder gröt och nu håller han på att fäktar och vill amma medans jag skriver detta. Han är troligtvis mjölkproteinallergisk så han äter mjölkfritt.
Jag vet att det kan bero på att han fått tänder samt att han har ögoninflammation och lite förkyld just nu. Men hur gör man?? Jag skulle önska att avsluta lite smidigt och inte alltför hård metod då han blir ledsen och förtvivlad. Han vägrar välling, har aldrig fått i honom det. Har aldrig gett ersättning och det måste jag få på recept pga allergin och det verkade BVC-sköterskan tycka vara onödigt. Jag kan inte åka bort och min man kan inte ta honom på natten.
Såhär ser det ut en normal dag:
07.00 En halv portion gröt och fruktpure´, vatten
08.00-10.00 Fri amning ofta 1-2 ggr, sedan sover lite
11.30 En halv portion burkmat, fruktpuré och vatten.
13.00 Fri amning, sover lite, ibland i vagnen
16.30 En halv portion gröt, fruktpuré vatten
17.00-20.00 Fri amning, ca 2 ggr, somnar
20.00-06.00 Amning ca 2 ggr
Jag tror inte att alla amningar är för att han är hungrig, många är för närhet, slappna av och varva ned, han somnar nästan alla gånger med hjälp av amning. Han blir verkligen förtvivlad om han inte får amma, varvar inte ned när han är trött utan blir övertrött istället och då är det verkligen svårt att få honom att sova, han sparkar, fäktar och vrider sig som en orm. Så fort han får amma blir han nöjd och slappnar av.Vi samsover under natten då han hatar sin spjälsäng, det är den värsta platsen i världen verkar han tycka. har provet det mesta, värmt upp sängen, nattlampa, gosedjur, snuttefilt, tröja som luktar mig m.m. Ska börja jobba i sommar, väldigt obekväma arbetstider och sedan natt senare i sommar och i höst. Tror även att det skulle göra mig gott att få bli lite mer fri och att pappan kan ta honom mer. Även om jag såklart tycker att amning är mysigt också, så det är lite dubbelt.
Tacksam för råd och stöd hur man ska göra!!