reflexkatt skrev 2014-03-18 11:39:31 följande:
Skulle vilja få lite tips om hur ni la upp det, pumpade du eller vande sig barnet vid att bara få amma när du var hemma och nöjde sig med annan mat när du var borta?
Skulle kunna fortsätta amma för min sons skull, men det är klart att om jag ska gå efter hur jag själv orkar så skulle jag nog sluta innan/i samband med att jag börjar jobba. Men det är klart att jag kan sätta mig själv åt sidan för min sons skull. Men det ÄR väldigt dubbelt för mig...
Jag pumpade lite men det behövdes inte så länge. Med första barnet pumpade jag bara så länge han helammades, dvs till 6 månader. Därefter åt han lite mat, ammade mestadels och accepterade även ersättning så när hans pappa tog över föräldraledigheten när han var 10 månader så gick det utmärkt ändå. Det barnet ammades till han var 2 år trots att jag jobbade heltid från att han var 10 månader. Jag ammade innan jobbet, efter jobbet och flertalet gånger på kvällen.
Med andra barnet pumpade jag lite längre eftersom han inte ville ha ersättning. Han började acceptera välling efter ett tag dock (tror det var när han var runt 8 månader) så då slutade jag pumpa och pappan kunde ge välling när jag var borta. Ammade honom till han var ett år och började även denna gång jobba när han var 10 månader. Han är nu lite drygt ett år och äter så här: (har alltså precis slutat amma)
07.00 Smörgåsrån, frukt, yougurt
09.30 Välling 200 ml
12.00 Mat, samma som vi äter plus frukt
14.30 Välling 200 ml
17.30 Mat, samma som vi äter
19.30 Välling 250 ml
Nattmål: Ersättning, dricker ca 300 ml/natt