• Gabi

Mörk choklad

De flesta med mig har väl hört/läst att det finns mycket nyttigt i mörk choklad, att det ska vara bra både för hjärt/kärlsjukdomar exempelvis. Man pratar också om att choklad höjer serotoninhalten i hjärnan ect

Citat
    "Kakaobönan är, och om detta har Wellnessguide skrivit i tre år nu, världens nyttigaste frukt. Detta mätt i antalet antioxidanter, mineraler och antalet nyttiga ämnen per gram
    En ny studie från University of California, San Diego, visar att ämnesomsättningen i kroppen gynnas av regelbundet chokladätande.
    Studier visar att choklad bland annat kan öka livslängden, stärka immunförsvaret, och motverka cancer"

Detta är bara en del av det man kan hitta om mörk choklad

Jag som då har problem med psyket tänker. ska jag äta lite mörk choklad varje dag?

Är det någon här som gör det?

• Svar på tråden Mörk choklad
  • Netto

Jag brukar äta mörk choklad några gånger i veckan. Typ 75-80%ig
    Fast då blir det lite mer per gång ;) . Sen kan man nog äta kakaonibs istället, lättare att komma ihåg att ta i smooties eller i yogurten

• Aniiee

Jag gör det! 10 gram om dagen. Gott. Om den har några hälsoeffekter vet jag inte... Men du kan ju testa. Köp en kaka (100 g, vi snackar kvalitetschoklad, här, inte Marabou MörkTungan ute) och ät en ruta om dagen (beroende på märke blir det 10-20 g om dagen). Testa lite olika märken, olika märken använder olika bönor som smakar lite olika även om det är samma kakohalt. Minst 65%. Sitter just nu med coop prima 71%, den är mildare och inte lika "jordig" som Lindts, den är dessutom ekologisk (inte dyr, här var den billigare än Lindts icke-eko). Och så inte göra jättesynden att tugga. Absolut förbjudet Solig

Har du tillgång till en saluhall som har finare godisbutik så kan du kanske köpa ett gäng olika och smaka dig fram. 

Om inte annat så får du hälsoeffekten "njutning på hög nivå".

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • miliahty

åh jag älskar mörk choklad! 85 % eller högre ska det vara, med en kopp cappuccino!

en orolig själ är en levande själ
  • miliahty

Jag äter mellan 30-50 gram mörk choklad + några nävar nötter varje dag. Dels för att fylla på med kalorier, dels för att det är gott till kvällstét! Glad Är ganska underviktig (170 cm, 46 kg, bmi 16) och vill gå upp ca. 5 kg.

en orolig själ är en levande själ
  • Aniiee
    miliahty skrev 2014-07-03 00:12:09 följande:

Jag äter mellan 30-50 gram mörk choklad + några nävar nötter varje dag. Dels för att fylla på med kalorier, dels för att det är gott till kvällstét! Glad Är ganska underviktig (170 cm, 46 kg, bmi 16) och vill gå upp ca. 5 kg.

Låter jättebra tycker jag Solig
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
Svar på tråden Mörk choklad