• Mama69

Är en kalori inte en kalori?

Jag håller på att gå ner i vikt och tar hjälp av Viktklubb. Äter i snitt 1300 kcal enligt deras rekommendation och har tappat i vikt. En bekant sa till mig att gå över till LCHF för att jag då får äta så mycket mer.

Men är det verkligen så att kalorier från fett och protein fungerar annorlunda jämfört med om man äter kalorier från fett, protein och kolhydrater? Kan jag verkligen gå över 1300 kcal med LCHF och ändå gå ner 0,5-1 kg/v?

Och blir man verkligen mättare? För mig känns det konstigt att 0,5 dl vispgrädde skulle ge mer mättnad än 200 g potatis. De innehåller ungefär lika många kcal.

Jag är egentligen mest nyfiken och ganska nöjd med den kost jag äter för närvarande, men förstås tacksam för svar.

• Svar på tråden Är en kalori inte en kalori?
  • MadHatter
    Ellaria skrev 2014-02-07 16:00:31 följande:
    Mättar mer eller mindre spelar inte så stor roll, skillnaden är att fett håller dig mätt *längre* tid.
    Mättar mer eller mättar längre - det var fortfarande frågan.
    Man måste ju fortfarande jämföra två likvärdiga produkter energimässigt för att veta om energi mättar längre/bättre än annat.
  • MadHatter
    Ellaria skrev 2014-02-07 16:01:21 följande:
    Ja, eftersom kolhydrater och fett funkar olika? Åt ~2000 kalorier om dan och gick inte ner (inte för att jag försökte) men äter >2500 om dan på LCHF och går ner.
    Ja det var det ts frågade om.
    Jag tror inte att det generellt påverkar så mycket vad man äter utan att energiinnehållet är det primära.

• Kjell2
    Modernmom skrev 2014-02-07 15:55:46 följande:
    Nr 1: ingen människa kan äta 100 gram rent socker och må bra i det.

Nr 2: det är möjligt att du går ner i vikt, men kroppen lär må som en potta skit på insidan.

Nr 3: varför i hela fridens namn ska man äta 4000 kcal LCHF-kost för? Då lär man ju gå upp, ja.

Det handlar om att äta när man är hungrig, men sluta när man är mätt. Med LCHF kost kommer man inte behöva äta särskilt mycket för att bli mätt och få bra insulin som gör att man vill äta mer. Alla dieter kan säkert få folk att gå ner, men LCHF handlar mer om insidan än om utsidan. Det handlar om kroppens alla nivåer som ska må bra. Att äta 100 kcal om dagen kommer få dig att gå ner, men kroppen mår inte bra.

Det är en bra sammanfattning av vad jag tror också. Det som har störst påverkan på vikten är hur många kcal man äter, inte vad. Vad man äter påverkar måendet, hälsan, hunger, mättnad, möjlighet att hålla en kostplan.
  • Mama69

Tack alla för era svar! Jag inser att det finns flera sätt att se det på. Eftersom jag idag inte känner mg hungrig på min blandkost på 1300 kcal så tror jag att jag fortsätter med den. Fast jag är fortfarande nyfiken  på vad jag skulle äta en dag med LCHF på mindre än 1300 kcal (eftersom man blir mätt fortare). Jag äter ju redan mycket grönsaker och olika former av proteinkällor.

• Kjell2
    Mama69 skrev 2014-02-07 16:38:23 följande:
    Tack alla för era svar! Jag inser att det finns flera sätt att se det på. Eftersom jag idag inte känner mg hungrig på min blandkost på 1300 kcal så tror jag att jag fortsätter med den. Fast jag är fortfarande nyfiken  på vad jag skulle äta en dag med LCHF på mindre än 1300 kcal (eftersom man blir mätt fortare). Jag äter ju redan mycket grönsaker och olika former av proteinkällor.
    Du kan ju alltid testa. Då vi reagerar lite olika på maten vi äter så kanske det funkar bra för dig, eller inte. 

Byt t ex ut en del av din pasta, potatis, bröd mot ägg, grädde, kött eller bönor.
  • MRMR1

Sen finns det olika sorters fett, tex kokosfett (kokosolja) är ett mättat fett men har medellånga fettsyror. Det gör att det tas upp i tarmen mycket fortare än andra fetter. Dettta gör att det används som energi i kroppen precis som kolhydrater, men istället som kolhydrater som lagras som fett i kroppen ökar ämnesomsättningen av kokosfett.

Kokosfett ger hjärnan samma snabba energi som dåliga kolhydrater.

Därför är det extremt bra att äta kokosfett (ekologiskt) när man kör hårdträning, sitter med mycket tankearbete eller bara GI eller LCHF dieter. Får i dig energi samt ökar förbränningen.

• Rasputin
    Modernmom skrev 2014-02-07 15:55:46 följande:
    Nr 1: ingen människa kan äta 100 gram rent socker och må bra i det.
    Nr 2: det är möjligt att du går ner i vikt, men kroppen lär må som en potta skit på insidan.
    Nr 3: varför i hela fridens namn ska man äta 4000 kcal LCHF-kost för? Då lär man ju gå upp, ja.

Det handlar om att äta när man är hungrig, men sluta när man är mätt. Med LCHF kost kommer man inte behöva äta särskilt mycket för att bli mätt och få bra insulin som gör att man vill äta mer. Alla dieter kan säkert få folk att gå ner, men LCHF handlar mer om insidan än om utsidan. Det handlar om kroppens alla nivåer som ska må bra. Att äta 100 kcal om dagen kommer få dig att gå ner, men kroppen mår inte bra.
    Njaah inte direkt, LCHF handlar om att folk ska kunna balansera sin kost och det är då lättare med en fetare diet, det är alltså lättare för personer som inte kan kontrollera hur mycket de äter. Finns inga som helst svårigheter att gå ner i vikt och äta kolhydrater.
  • Mama69

Tack alla för era synpunkter!

Jag funderar fortfarande på min bekants råd om att gå över till LCHF för att man får äta mer och blir mättare. Samtidigt så tror jag att jag behöver hålla mig till mina 1300 kcal för att gå ner.

Ikväll åt jag 150 g laxfilé som jag ugnsbakade samt 150 g ångad broccoli. Till detta hade jag citronsaft och flingsalt. Jag åt också 200 g kokt potatis. Om jag istället ätit LCHF så hade jag kunnat byta ut den kokta potatisen mot 1,5 msk majonnäs och då fått lika många kcal till denna måltid (c:a 450).

Min fråga är då - hade jag blivit mättare och hållit mig mättare längre med majonnäsen istället för potatisen? Vad är era erfarenheter?

• SpanskaFlugan

En kalori är alltid en kalori, dvs en energienhet som är ett mått på på den energi som krävs för att värma ett gram vatten en celciusgrad. Mättnadskänsla är något helt annat så klart. Och vi reagerat så klart olika på olika livsmedelsgrupper. Själv blir jag illamående om jag äter för fet mat och går lättast ner i vikt med blandkost som innehåller lite fett.

• Kjell2
    Mama69 skrev 2014-02-09 20:10:19 följande:
    Tack alla för era synpunkter!

Jag funderar fortfarande på min bekants råd om att gå över till LCHF för att man får äta mer och blir mättare. Samtidigt så tror jag att jag behöver hålla mig till mina 1300 kcal för att gå ner.

Ikväll åt jag 150 g laxfilé som jag ugnsbakade samt 150 g ångad broccoli. Till detta hade jag citronsaft och flingsalt. Jag åt också 200 g kokt potatis. Om jag istället ätit LCHF så hade jag kunnat byta ut den kokta potatisen mot 1,5 msk majonnäs och då fått lika många kcal till denna måltid (c:a 450).

Min fråga är då - hade jag blivit mättare och hållit mig mättare längre med majonnäsen istället för potatisen? Vad är era erfarenheter?

Testa. Byt nästa middag.
  • Ensam hemma

Jag tycker du ska ta reda på om du blir mätt eller inte om du byter ut potatisen mot majonnäs. Samtidigt förstår jag inte riktigt din fråga att "äta mer" om du skulle byta till LCHF. Vaddå mer, mängdmässigt eller kalorimässigt?

Vad spelar det för roll vilken "metod" du använder för att gå ned i vikt, metoden är ointressant. Det som är intressant är ju om du kommer att fortsätta att äta på detta sätt (med ett större matintag) när du nått din målvikt. För om din viktminskning är ett projekt, vilket det är för många med viktproblem, så kommer du så fort du börjar äta "som vanligt" att gå upp hela din viktminskning + lite till.

Du kanske redan vet att det inte är någon större mening att "banta" under en period och sedan återgå till att äta "som vanligt". Det enda som är hållbart i längden är en livsstilsförändring.

Jag gick ned 35 kg med GI-metoden och har hållit den vikten under 10 år. För några år sedan provade jag under en kort period LCHF och det fungerade alldeles utmärkt och jag gick ned, men jag skulle inte kunna äta så för resten av mitt liv, det kändes alldeles för tråkigt och på något sätt enahanda. Men visst blev man mätt och höll sig mätt länge.

Lycka till med din viktresa!

• Mama69

Tack igen för alla svar!

Är det någon här som har bytt kolhydrater mot fett (t.ex. potatis mot majonnäs som i mitt exempel ovan) och som vill uttala sig om mättnadskänsla och mättnadslängd. Jag är nyfiken på andras erfarenheter innan jag testar själv.

• Gladskit

Jag äter LCHF men det är omöjligt att säga hur DU skulle uppleva en sådan förändring av en måltid som du beskriver. Sen hade jag nog inte bytt ut potatisen mot majonnäs. Det känns som en sån klassisk grej när det gäller LCHF, att man måste lägga till en väldigt fet fettkälla om ni förstår hur jag tänker. Att det är smör, grädde eller då tex. majonnäs som gör att det kan kallas för LCHF. Jag hade hellre gjort ett gott mos av broccolin, kanske ihop med blomkål, där jag hade haft i lite grädde eller creme fraiche (ett par msk)  och kanske lite riven parmesan. Eller så hade jag lagt till en näve oliver eller en halv avocado för att höja energiprocenten från fett i hela måltiden.
    Utöver att laxen faktiskt också innehåller bra fetter.

Bara det faktum att du plockar bort kolhydratkällan gör att fördelningen av energiprocenten vrids om, så du behöver inte lägga till så jättemycket fett för att öka energiprocenten från fett. Ett gram fett ger 9kcal medan ett gram protein eller kolhydrat bara ger 4kcal så det behövs egentligen bara små justeringar.

Nu räknar inte jag kalorier alls, jag behöver inte det känner jag utan jag tycker att hungern reglerar sig själv rätt bra med LCHF. Blodsockret är stabilt, man har inget sug utan man äter när man är hungrig. Punkt.

Men testa gärna, jag tror det är enda sättet för dig att veta.

Svar på tråden Är en kalori inte en kalori?