• Mama69

Är en kalori inte en kalori?

Jag håller på att gå ner i vikt och tar hjälp av Viktklubb. Äter i snitt 1300 kcal enligt deras rekommendation och har tappat i vikt. En bekant sa till mig att gå över till LCHF för att jag då får äta så mycket mer.

Men är det verkligen så att kalorier från fett och protein fungerar annorlunda jämfört med om man äter kalorier från fett, protein och kolhydrater? Kan jag verkligen gå över 1300 kcal med LCHF och ändå gå ner 0,5-1 kg/v?

Och blir man verkligen mättare? För mig känns det konstigt att 0,5 dl vispgrädde skulle ge mer mättnad än 200 g potatis. De innehåller ungefär lika många kcal.

Jag är egentligen mest nyfiken och ganska nöjd med den kost jag äter för närvarande, men förstås tacksam för svar.

• Svar på tråden Är en kalori inte en kalori?
  • Mama69
    MadHatter skrev 2014-02-07 13:16:57 följande:
    Personligen blir jag väldigt mycket möttare på 200g potatis än 1/2 dl grädde.
    som Kjell skriver är en kalori en kalori, sen kan vissa ämnen påverka ämnesomsättningen något så i liten utsträckning kan v a d det är du äter också påverka viktnedgång. Men inte så att du kan äta en massa kalorier med viss sorts mat och pyttelite med annan.
    Som jag förståt handlar LCHF om att många känner sig mättare med de kosten och därflr äter mindre kcal samt att sötsuget också minskar för många.
    Men mängden kcal är förstås grundläggande för viktnedgång.
    Det var vad jag trodde. Intressant om jag med LCHF skulle känna mig så mätt att jag inte längre orkade mina 1300 kcal/dag. Jag funderar lite på vad jag då skall äta.
  • Kjell2
    Mama69 skrev 2014-02-07 13:18:17 följande:
    Fast just grönsakerna, som du beskriver, äter jag redan mycket av. Det förslag jag fick var att byta ut mitt grova bröd, mina havregryn och morötter mot mer fettrika ingredienser.

Men åter till ursprungsfrågan - är en kalori inte alltid en kalori (ur viktminskningssynpunkt)? 
    Se inlägg #1

• Mama69
    Kjell2 skrev 2014-02-07 13:26:45 följande:
    Se inlägg #1

Tack för dina synpunkter! Jag hoppas på några fler
  • MadHatter
    Mama69 skrev 2014-02-07 13:20:30 följande:
    Det var vad jag trodde. Intressant om jag med LCHF skulle känna mig så mätt att jag inte längre orkade mina 1300 kcal/dag. Jag funderar lite på vad jag då skall äta.

Om du idag äter grönsaker, kokt fisk och två potatisar och byter ut potstisarna mot 1/2 dl grädde (i såsform) tror du själv att du skulle bli mättare då?
  • MRMR1

Jag tror inte allt är så enkelt, fett är inte en sak bara liksom kolhydrater. Finns bra fett och det finns dåligt, liksom kolhydrater, protein mfl.

Sen att gå ner i vikt vara smal är inte alltid samma sak som att kroppen mår bra!

Rätt fett ger en lång mättnadskänsla, tex min son som skall hålla sig mätt länge på högskolan gör en drink på morgonen med allt möjligt men även en stor mängd ekologisk olivolja. Fett löser som sagt fett och rätt fett kan bidra till minskade ansamlingar fett i blodkärlen. Samt mätt länge, högt energi innehåll i olivolja men du blir inte tjock för det. Så allt handlar om hur kroppen tar hand om den energi vi får i oss, samt alla människor är lite unika och vad som är bra för en är inte alltid bra för alla!!

LCHF i all är men undvik animaliska fetter, hoppa fettiga biffar dvs fett från djur.

Fungerar det för dig idag, varför ändra, samtidigt som det alltid är bra att minska på gluten & laktos. Så att ta bort mjölmat är bara bra.

Fel sorts fett med LCHF kan göra dig smal men vad hjälper det med blodkärl & artärer som är igen slammade....

• Kjell2
    MadHatter skrev 2014-02-07 13:40:46 följande:

Om du idag äter grönsaker, kokt fisk och två potatisar och byter ut potstisarna mot 1/2 dl grädde (i såsform) tror du själv att du skulle bli mättare då?
    I kcal motsvarar 1/2 dl grädde drygt 210 g potatis
  • Rafael90

Fett innehåller mycket kalorier per gram, så du kommer väl snarare få äta mindre om du byter till LCHF. Sen är det ju olika hur folk känner, jag skulle få ont i huvudet om jag slutade med kolhydrater och skulle nog inte bli mätt av den mängden fett jag skulle äta.

• Modernmom

Jag är mättare längre, äter mindre mat och har ett superjämnt insulin hela dagen. Den stora skillnaden ligger inte i kilona utan i centimetrarna på magen. LCHF-kost har jag verkligen mått tok-mycket bättre på alla sätt och vis och inget sötsug eftersom insulinet är jämnt. Och jodå, 5 dl grädde mättar mer än två potatisar. Testa en gång får ni känna!

• pockemon

I min värld är en kalori alltid en kalori men mättnadskänslan och varaktigheten av denna är olika utifrån vilken mat du ätit.
    Jag har själv gått ner nästan 30 kg  på 14 mån med viktväkarna som förespråkar en väldigt allsidig kost där inget är "förbjudet" men vissa saker kan du inte äta alltid av tex tårta dagligen eller jo det kan du men det på bekostnad av att du inte kan äta så mycket mer den dagen - säger sig självt att jag kommer att vara hungrig den dagen MEN du har fått i dig dagens kalorier.
    När jag började min viktresa ( undviker ordet bantning för det är så mkt mer) hade jag en vän som började på LCHF och talade sig varm för denna metod : skulle gå så mkt fortare att gå ned; behövde aldrig gå hungrig, skulle gå ned utan att behöva motionera etc etc,,,,
    Vi hade ungefär lika många kilo att gå ned och ja hon var i "mål" nästan 5 mån före mig.
    Men hur ser det ut idag? Jag behåller min vikt, håller mig till min varierande kost, är aldrig hungrig - dricker både vin och äter tårta ibland samt tränar några gånger i veckan - inget jättehårt program men dock.
    Hur har det gått för vännen? Har återått - istortsätt - till sin tidigare kost och lagt på sig ett x antal kilo!
    Hennes motivering är att det går ju inte att bara leva på "fett", tråkigt, ensidigt.
    Mina tankar är iallafall att bäst resultat PÅ LÄNGRE SIKT - helst resten av ditt liv - är att lära sig ett  balanserat kostintag i förhållande till vad du gör av med och framför allt enkost du kan leva med utan alltför stora förändringar.

• Kjell2
    Modernmom skrev 2014-02-07 15:32:53 följande:
    Jag är mättare längre, äter mindre mat och har ett superjämnt insulin hela dagen. Den stora skillnaden ligger inte i kilona utan i centimetrarna på magen. LCHF-kost har jag verkligen mått tok-mycket bättre på alla sätt och vis och inget sötsug eftersom insulinet är jämnt. Och jodå, 5 dl grädde mättar mer än två potatisar. Testa en gång får ni känna!

5 dl grädde motsvara i kalorier över två kg potatis så det är inget konstigt att det mättar mer än två potatisar.

Att många mår bättre och kan reglera sitt sug och smygaätande av LCHF är väl rätt väl väl underbyggt. Det går också bra att gå ner i vikt på en väldigt kolhydratbaserad kost med lite fett.
Svar på tråden Är en kalori inte en kalori?