• Mama69

Är en kalori inte en kalori?

Jag håller på att gå ner i vikt och tar hjälp av Viktklubb. Äter i snitt 1300 kcal enligt deras rekommendation och har tappat i vikt. En bekant sa till mig att gå över till LCHF för att jag då får äta så mycket mer.

Men är det verkligen så att kalorier från fett och protein fungerar annorlunda jämfört med om man äter kalorier från fett, protein och kolhydrater? Kan jag verkligen gå över 1300 kcal med LCHF och ändå gå ner 0,5-1 kg/v?

Och blir man verkligen mättare? För mig känns det konstigt att 0,5 dl vispgrädde skulle ge mer mättnad än 200 g potatis. De innehåller ungefär lika många kcal.

Jag är egentligen mest nyfiken och ganska nöjd med den kost jag äter för närvarande, men förstås tacksam för svar.

• Svar på tråden Är en kalori inte en kalori?
  • Modernmom

Japp, men de snabba kolhydraterna och sockret binder fettcellerna istället för att göra sig av med dem och man kommer sannolikt varken bli mättare eller hålla vikten särskilt länge.

• Kjell2
    Modernmom skrev 2014-02-07 15:42:43 följande:
    Japp, men de snabba kolhydraterna och sockret binder fettcellerna istället för att göra sig av med dem och man kommer sannolikt varken bli mättare eller hålla vikten särskilt länge.
    Om jag går på en diet där jag äter enbart äter 100 g (500 kcal) rent socker per dag under några veckor. Kommer jag gå upp och ner i vikt då? Har en normalförbrukning på ca 2500 kcal.

Om jag istället äter 4000 kcal enligt LCHF går jag upp eller ner i vikt?
  • MadHatter
    Kjell2 skrev 2014-02-07 13:46:02 följande:
    I kcal motsvarar 1/2 dl grädde drygt 210 g potatis
    Ja 2-3 potatisar beroende på hur stora de är.
    Personligen blir jag mättare på potatisen än gräddsåsen.
  • annanasglass

Lågfettkost och lågkolhydratskost fungerar på samma princip men ändå helt olika.

Lågfettkost fungerar på så sätt att kroppen använder upp de kolhydraterna som behövs, och resten lagras som fett. Konverteringen kostar dock lite energi, så man lägger inte på sig lika mycket fett som man har överskott av energi.

Lågkolhydratskost fungerar tvärt om. Man ställer om kroppen i svältläge (kroppen måste ha kolisar eller en biprodukt av fett, ketoner, för att hjärnan ska fungera), och det kostar kroppen igen att konvertera från ett till det andra.

Alltså är en kalori inte en kalori. När du äter vanlig kost så läggs fettet i fettdepoerna, kolhydraterna används upp och om det behövs mer energi så använder kroppen extrafettet som har lagrats. Har man ätit för mycket konverteras kolisarna om till fett. Kroppen lägger dock ALLTID undan fettet i fettvävnaderna innan fett används. Vid LCHF är det alltså inte fettet du just åt, som används till energi just då, men de kolisar du äter används direkt om de behövs. Men om du äter båda så lägger du på mer fett, i princip, eftersom du inte behöver konvertera om något.

Vilket man trivs med bäst är invdividuellt. Jag mår bäst på lågfettkost, andra mår bättre på högfettkost. Det är dock mer naturligt för människan att äta lågfettkost än lågkolhydratskost (även om undantag finns, iniuterna är ett bra exempel), och alltså mindre slitsamt för kroppen. Observera att du behöver LITE fett, av typen omega-3, för att må bra. Detta finns i höga halter i fet fisk, linfön, chia frön och valnötter, så det är bra att inkludera en liten del av dessa livsmedel i kosten varje dag, trotts lågfettkost.

• Modernmom

Nr 1: ingen människa kan äta 100 gram rent socker och må bra i det.
    Nr 2: det är möjligt att du går ner i vikt, men kroppen lär må som en potta skit på insidan.
    Nr 3: varför i hela fridens namn ska man äta 4000 kcal LCHF-kost för? Då lär man ju gå upp, ja.

Det handlar om att äta när man är hungrig, men sluta när man är mätt. Med LCHF kost kommer man inte behöva äta särskilt mycket för att bli mätt och få bra insulin som gör att man vill äta mer. Alla dieter kan säkert få folk att gå ner, men LCHF handlar mer om insidan än om utsidan. Det handlar om kroppens alla nivåer som ska må bra. Att äta 100 kcal om dagen kommer få dig att gå ner, men kroppen mår inte bra.

• MadHatter
    Modernmom skrev 2014-02-07 15:32:53 följande:
    Jag är mättare längre, äter mindre mat och har ett superjämnt insulin hela dagen. Den stora skillnaden ligger inte i kilona utan i centimetrarna på magen. LCHF-kost har jag verkligen mått tok-mycket bättre på alla sätt och vis och inget sötsug eftersom insulinet är jämnt. Och jodå, 5 dl grädde mättar mer än två potatisar. Testa en gång får ni känna!
    Fast frågan var väl om fett mättar mer än kolhyderater med samma energiinnehåll?
    Det är väl inte så konstigt om man blir mättare av att jättemycket mer energi?
    Du får ju jämför två potatisar med 1/2 dl grädde (eller mindre) inte med fem dl.
  • Ellaria
    Tuva78 skrev 2014-02-07 13:11:51 följande:
    Hjärnan behöver kolhydrater för att fungera. Men vill man minimera detta intag så får man ju viss del av grönsaker och annat som du äter:)
    Nej. Äter man inte kolhydrater omvandlas proteinet till ketoner, som hjärnan funkar finfint på.
    You know nothing, Jon Snow
  • MadHatter
    Modernmom skrev 2014-02-07 15:55:46 följande:
    Nr 1: ingen människa kan äta 100 gram rent socker och må bra i det.
    Nr 2: det är möjligt att du går ner i vikt, men kroppen lär må som en potta skit på insidan.
    Nr 3: varför i hela fridens namn ska man äta 4000 kcal LCHF-kost för? Då lär man ju gå upp, ja.

Det handlar om att äta när man är hungrig, men sluta när man är mätt. Med LCHF kost kommer man inte behöva äta särskilt mycket för att bli mätt och få bra insulin som gör att man vill äta mer. Alla dieter kan säkert få folk att gå ner, men LCHF handlar mer om insidan än om utsidan. Det handlar om kroppens alla nivåer som ska må bra. Att äta 100 kcal om dagen kommer få dig att gå ner, men kroppen mår inte bra.
    Fast ts fråga var ju om man kan äta mer i kalorier med LCHF-kost än med kolhyderat-kost och gå ned lika mycket i vikt.

• Ellaria
    MadHatter skrev 2014-02-07 15:57:23 följande:
    Fast frågan var väl om fett mättar mer än kolhyderater med samma energiinnehåll?
    Det är väl inte så konstigt om man blir mättare av att jättemycket mer energi?
    Du får ju jämför två potatisar med 1/2 dl grädde (eller mindre) inte med fem dl.
    Mättar mer eller mindre spelar inte så stor roll, skillnaden är att fett håller dig mätt *längre* tid.
  • Ellaria
    MadHatter skrev 2014-02-07 15:59:36 följande:
    Fast ts fråga var ju om man kan äta mer i kalorier med LCHF-kost än med kolhyderat-kost och gå ned lika mycket i vikt.

Ja, eftersom kolhydrater och fett funkar olika? Åt ~2000 kalorier om dan och gick inte ner (inte för att jag försökte) men äter >2500 om dan på LCHF och går ner.
Svar på tråden Är en kalori inte en kalori?