• Anonym (Orolig)

När är en pappa olämplig för umgänge?

Jag är gravid och uppriktigt orolig när det gäller pappans umgänge med våran dotter. Jag vågar absolut inte lämna de ensamma pga den personen han är, och jag undrar faktiskt om umgänge mellan dom är direkt ohälsosamt och skadligt för vår dotter.

Jag skulle vilja kämpa för att ta ifrån honom umgänget helt, min magkänsla bara skriker att jag borde det, eftersom han är den personen han är.

Så en lite konstigt formulerad fråga - hur dålig behöver en pappa vara för att familjerätt osv ska tycka att han är olämplig för vår dotter att ha umgänge med?

Om han visat tendenser på att vara pedofil? Om han har varit våldsam och aggressiv? Psykopat och/eller manipulerande?

Jag utgår inte från mina känslor gentemot honom, utan ren fakta. Han är en osund människa. Och det är bara synd att det är han som är pappan, då jag vill att min dotter ska ha en bra och sund fadersfigur.

• Svar på tråden När är en pappa olämplig för umgänge?
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2014-01-30 08:33:33 följande:
    Jag är gravid och uppriktigt orolig när det gäller pappans umgänge med våran dotter. Jag vågar absolut inte lämna de ensamma pga den personen han är, och jag undrar faktiskt om umgänge mellan dom är direkt ohälsosamt och skadligt för vår dotter. Jag skulle vilja kämpa för att ta ifrån honom umgänget helt, min magkänsla bara skriker att jag borde det, eftersom han är den personen han är. Så en lite konstigt formulerad fråga - hur dålig behöver en pappa vara för att familjerätt osv ska tycka att han är olämplig för vår dotter att ha umgänge med? Om han visat tendenser på att vara pedofil? Om han har varit våldsam och aggressiv? Psykopat och/eller manipulerande? Jag utgår inte från mina känslor gentemot honom, utan ren fakta. Han är en osund människa. Och det är bara synd att det är han som är pappan, då jag vill att min dotter ska ha en bra och sund fadersfigur.

Om det inte är bra för barnet. Vid misstanke kan det bli övervakat
  • Anonym (Z)

Extremt svårt att få bort umgänge. Till och med pappor som är dömda för sex med sina barn har ofta någon form av umgänge, oftast övervakat. Ska mycket mer till än misstankar.

• Anonym (Gg)

Det är inte fr som avgör i umgängesfrågor de hjälper er samtala och komma fram till nåt tillsammans, tr är den som avgör och jag kan bara säga att för att bli fråntagen ug skall mycket till och de lilla du tagit upp är bara dina egna känslor inget om varför det skulle vara skadligt för barnet att ha ug

• BussÅke
    Anonym (Orolig) skrev 2014-01-30 08:33:33 följande:
    Jag är gravid och uppriktigt orolig när det gäller pappans umgänge med våran dotter. Jag vågar absolut inte lämna de ensamma pga den personen han är, och jag undrar faktiskt om umgänge mellan dom är direkt ohälsosamt och skadligt för vår dotter. Jag skulle vilja kämpa för att ta ifrån honom umgänget helt, min magkänsla bara skriker att jag borde det, eftersom han är den personen han är. Så en lite konstigt formulerad fråga - hur dålig behöver en pappa vara för att familjerätt osv ska tycka att han är olämplig för vår dotter att ha umgänge med? Om han visat tendenser på att vara pedofil? Om han har varit våldsam och aggressiv? Psykopat och/eller manipulerande? Jag utgår inte från mina känslor gentemot honom, utan ren fakta. Han är en osund människa. Och det är bara synd att det är han som är pappan, då jag vill att min dotter ska ha en bra och sund fadersfigur.
    Ja, det verkar vara lätt att vara efterklok. Om han nu är en sån dålig person kanske du inte borde ha skaffat barn med honom. Självklart har barnet rätt till sin pappa, oavsett vad du anser om honom!

• Anonym (Svårt)

Det är riktigt svårt att få bort umgänge. Kanske att du kan få till övervakat sådant och på så sätt får man ju fram bevis på att pappan är olämplig. Det påstås ju att det har blivit bättre med att ta hänsyn till barnets bästa genom åren men om det stämmer vet jag inte. I början av 2000 talet så var jag och min syster iaf tvingade att ha övervakat umgänge med vår pappa fast han var dömd för sexuella övergrepp och misshandel mot en äldre syster och det fanns starka misstankar om att övergreppen hade drabbat alla barn. Om vi inte ville gå så blev vi tvångshämtade eller att mamma blev bötlagd. Men det ska ha blivit bättre så försök få övervakat.

• helenen

När en pappa är olämplig för umgänge? Mycket sällan / nästan aldrig. Han kan däremot vara olämplig för ensamt umgänge eller umgänge under längre tider, men med hjälp av umgängesstöd eller någon släkting man litar på går det oftast att lösa.

Och så har jag en fråga. Observera att jag inte menar att vara dömande (jag har själv en far till mina barn som inte är helt 100, så jag är inte i position att döma ut andras val) men jag blir uppriktigt nyfiken.
    Med tanke på vad du skriver om honom: " Om han visat tendenser på att vara pedofil? Om han har varit våldsam och aggressiv? Psykopat och/eller manipulerande?" När upptäckte du dessa tendenserna? var det redan innan du blev gravid så måste jag fråga varför du valde att skaffa barn med honom. Om det inte var förrän senare, varför valde du att behålla? Jag misstänker att det inte var så att ni vaknade upp en morgon och mannen var magiskt förvandlad till en tokdåre, utan du måste ju varit medveten om, eller åtminstone anat, under en tid.
    Och som sagt, jag menar inte att döma ut ditt val. Jag valde nämligen själv att behålla min tvåa med den något sinnesslöa ursäkten "men han var ju inte så elak när jag var gravid förra gången..." Skäms

• Nöjd man

Det absolut inte självklart att pappan ska få fortsatt umgänge. Lika som att det inte är självklart att en mamma ska få ha umgänge med sitt barn om det finns uppenbar risk att hon kommer att skada barnet, som nu TS tror att pappan kan göra.

Ta upp det med soc eller lämplig instans. Jag är inte insatt hur man anmäler sånt här. Men är du på riktigt orolig och har underlag för din oro ska du absolut driva det.

• Anonym (hm)

Konsultera en familjerättsjurist de är nog de bästa på att ge råd i ett sådant här läge och hur TS skall kunna gå vidare.

• Anonym (bevis)

Vad har du för bevis? "Magkänsla" är inget man kan få bort umgänge på grund av.

• Anonym (abc)

Ge under inga som helst omständigheter upp den ensamma vårdnad.
    För det första så har den som har ensam vårdnad rätt till alla föräldradagarna. Om pappan visar sig vara en bra och trygg och pålitlig pappa kan alltid föräldradagarna föras över till honom om det skulle bli aktuellt att han skulle vara föräldraledig.
    Risken är annars - om man har delad föräldraledighet - att pappan struntar i att ta ut sina dagar, han är inte tvingad att ge dig sina dagar, dina dagar är slut, du måste börja jobba - vem ska ha bebisen (som har flera månader kvar tills det är möjligt att börja dagis).

• Anonym (abc)
    helenen skrev 2014-01-30 16:07:36 följande:
    När en pappa är olämplig för umgänge? Mycket sällan / nästan aldrig. Han kan däremot vara olämplig för ensamt umgänge eller umgänge under längre tider, men med hjälp av umgängesstöd eller någon släkting man litar på går det oftast att lösa.

Och så har jag en fråga. Observera att jag inte menar att vara dömande (jag har själv en far till mina barn som inte är helt 100, så jag är inte i position att döma ut andras val) men jag blir uppriktigt nyfiken.
    Med tanke på vad du skriver om honom: " Om han visat tendenser på att vara pedofil? Om han har varit våldsam och aggressiv? Psykopat och/eller manipulerande?" När upptäckte du dessa tendenserna? var det redan innan du blev gravid så måste jag fråga varför du valde att skaffa barn med honom. Om det inte var förrän senare, varför valde du att behålla? Jag misstänker att det inte var så att ni vaknade upp en morgon och mannen var magiskt förvandlad till en tokdåre, utan du måste ju varit medveten om, eller åtminstone anat, under en tid.
    Och som sagt, jag menar inte att döma ut ditt val. Jag valde nämligen själv att behålla min tvåa med den något sinnesslöa ursäkten "men han var ju inte så elak när jag var gravid förra gången..." Skäms
    Mitt ex ändrade personlighet på ett par månader. Så fort jag blev gravid började förändringen. Han trodde nog att jag var "fast" då och hade nog spelat teater innan (pga jobbsituation bodde vi bara ihop på helger, men vi ringde ju varandra minst en gång per dag och pratade lääänge).
    Jag är totalt emot abort på friska foster så abort var aldrig ett alternativ för mig.
  • Anonym (same)

Hej! Jag tnkte bara inflika här med att jag har varit i en liknande situation med min dotter.

Hennes pappa anväbde droger, tog med henne till pundarkvartar, och skötte henne inte alls! (Bytte ingen blöja, lät henne frysa, klädde henne ibte i rena kläder, gav henne inte mat- och när han väl gjorde det så var det gårdagens välling). Jag bad socialen att stiga in med deras åsikt och gärna ett drogtest på honom. De gjorde inte ett dyft, fören jag drog med honom dit på ett möte och de fick se för dem själva att han inte var riktigt frisk. Sen fick min dotter och hennes papoa träffas på övervakade umgängen. Det car 3 timmar varannan helg, han skötte henne inte rätt då heller- men då fanns det stöd för honom i form av personal.

• Anonym (same)
    Anonym (same) skrev 2014-02-01 13:28:04 följande:
    Hej! Jag tnkte bara inflika här med att jag har varit i en liknande situation med min dotter.

Hennes pappa anväbde droger, tog med henne till pundarkvartar, och skötte henne inte alls! (Bytte ingen blöja, lät henne frysa, klädde henne ibte i rena kläder, gav henne inte mat- och när han väl gjorde det så var det gårdagens välling). Jag bad socialen att stiga in med deras åsikt och gärna ett drogtest på honom. De gjorde inte ett dyft, fören jag drog med honom dit på ett möte och de fick se för dem själva att han inte var riktigt frisk. Sen fick min dotter och hennes papoa träffas på övervakade umgängen. Det car 3 timmar varannan helg, han skötte henne inte rätt då heller- men då fanns det stöd för honom i form av personal.

Ursäkta alla stavfel, skriver från mobilen.
  • helenen
    Anonym (abc) skrev 2014-02-01 13:23:39 följande:
    Mitt ex ändrade personlighet på ett par månader. Så fort jag blev gravid började förändringen. Han trodde nog att jag var "fast" då och hade nog spelat teater innan (pga jobbsituation bodde vi bara ihop på helger, men vi ringde ju varandra minst en gång per dag och pratade lääänge).
    Jag är totalt emot abort på friska foster så abort var aldrig ett alternativ för mig.

Okej, då förstår jag. Ja, träffas man bara på helger så är det nog inte så svårt att även under en längre tid dölja en obehaglig personlighet om man är lite slipad...

Men försök att samla bevis på hans olämpliga tendenser så att du har något konkret att komma med om ni landar i en tvist. "Magkänsla"  och tyckande är inget som tas på jättestort allvar i rätten, nämligen, om du inte svart på vitt kan visa på att det stämmer.
  • t k 85

Det jag undrar är vad han gör för fel, tycks inte framgå när jag läser här.

• Anonym (xxx)

Mina barn är utsatt för sexuella övergrepp, grova sådana av sin "far" han har ingen rätt till umgänge om inte barnen själva önskar det. Det är barnen som har rätten till sin förälder inte tvärtom, sen verkar rätten ta det lite si och så med det, Nu är mina barn äldre så dom kan säga sin meningen lite bättre och dom har ingen önskan om att någonsin mer ens se honom.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (same) skrev 2014-02-01 13:28:04 följande:

Det känns förjävligt att ett barn ska behöva fara illa på olika vis INNAN de gör någonting åt det. Visst, det finns många som kämpar för att hålla sina barn ifrån pappan av själviska skäl men också väldigt många som kämpar för allt de är värda för att hålla sina barn ifrån pappor som faktiskt skadar sina barn på riktigt fysiskt eller psykiskt. 

Jag flydde från min sambo när jag var gravid i vecka 8, valde att behålla det trots allt han hade gjort. Både fysisk och psykisk misshandel, han manipulerade och kontrollerade, fick inte ens lämna lägenheten. När man sitter i den sitsen är det svårt att ta sig loss, och jag är så glad att jag lyckades göra det. Pga allt han gjort vill jag aldrig ens vistas i samma rum som honom igen. Och umgänget vill jag sker under bevakning från första början så mitt barn inte far illa. Vill inte riskera någonting. 
  • Anonym (same)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-01 14:32:04 följande:
    Det känns förjävligt att ett barn ska behöva fara illa på olika vis INNAN de gör någonting åt det. Visst, det finns många som kämpar för att hålla sina barn ifrån pappan av själviska skäl men också väldigt många som kämpar för allt de är värda för att hålla sina barn ifrån pappor som faktiskt skadar sina barn på riktigt fysiskt eller psykiskt. 

Jag flydde från min sambo när jag var gravid i vecka 8, valde att behålla det trots allt han hade gjort. Både fysisk och psykisk misshandel, han manipulerade och kontrollerade, fick inte ens lämna lägenheten. När man sitter i den sitsen är det svårt att ta sig loss, och jag är så glad att jag lyckades göra det. Pga allt han gjort vill jag aldrig ens vistas i samma rum som honom igen. Och umgänget vill jag sker under bevakning från första början så mitt barn inte far illa. Vill inte riskera någonting. 

Jag förstår dig! Jag hatade min dotters pappa mer än ird kan förklara, av många olika skäl. Det gick inte en sekund utan att jag hatade honom så mycket att jag hade fysiskt ont i kroppen.

Men kom ihåg nu att vägra umgänge är väldigt negativt om man ser på det ur t.ex socialen/familjerättens synvinkel. Det västa du kan göra är att se till att det är övervakafe umgängen, och därefter (om han missköter sig) prata med familjerätten om din oro och fråga om du har rätten att vägra umgänge.

Jag har nu fått tillåtelse att hindra pappan från att träffa vårat barn efter en fängelsevistelse och 2 års vilkorligt.
Svar på tråden När är en pappa olämplig för umgänge?