• Anonym (same)

När är en pappa olämplig för umgänge?

Hej! Jag tnkte bara inflika här med att jag har varit i en liknande situation med min dotter.

Hennes pappa anväbde droger, tog med henne till pundarkvartar, och skötte henne inte alls! (Bytte ingen blöja, lät henne frysa, klädde henne ibte i rena kläder, gav henne inte mat- och när han väl gjorde det så var det gårdagens välling). Jag bad socialen att stiga in med deras åsikt och gärna ett drogtest på honom. De gjorde inte ett dyft, fören jag drog med honom dit på ett möte och de fick se för dem själva att han inte var riktigt frisk. Sen fick min dotter och hennes papoa träffas på övervakade umgängen. Det car 3 timmar varannan helg, han skötte henne inte rätt då heller- men då fanns det stöd för honom i form av personal.

• Anonym (same)
    Anonym (same) skrev 2014-02-01 13:28:04 följande:
    Hej! Jag tnkte bara inflika här med att jag har varit i en liknande situation med min dotter.

Hennes pappa anväbde droger, tog med henne till pundarkvartar, och skötte henne inte alls! (Bytte ingen blöja, lät henne frysa, klädde henne ibte i rena kläder, gav henne inte mat- och när han väl gjorde det så var det gårdagens välling). Jag bad socialen att stiga in med deras åsikt och gärna ett drogtest på honom. De gjorde inte ett dyft, fören jag drog med honom dit på ett möte och de fick se för dem själva att han inte var riktigt frisk. Sen fick min dotter och hennes papoa träffas på övervakade umgängen. Det car 3 timmar varannan helg, han skötte henne inte rätt då heller- men då fanns det stöd för honom i form av personal.

Ursäkta alla stavfel, skriver från mobilen.
  • Anonym (same)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-01 14:32:04 följande:
    Det känns förjävligt att ett barn ska behöva fara illa på olika vis INNAN de gör någonting åt det. Visst, det finns många som kämpar för att hålla sina barn ifrån pappan av själviska skäl men också väldigt många som kämpar för allt de är värda för att hålla sina barn ifrån pappor som faktiskt skadar sina barn på riktigt fysiskt eller psykiskt. 

Jag flydde från min sambo när jag var gravid i vecka 8, valde att behålla det trots allt han hade gjort. Både fysisk och psykisk misshandel, han manipulerade och kontrollerade, fick inte ens lämna lägenheten. När man sitter i den sitsen är det svårt att ta sig loss, och jag är så glad att jag lyckades göra det. Pga allt han gjort vill jag aldrig ens vistas i samma rum som honom igen. Och umgänget vill jag sker under bevakning från första början så mitt barn inte far illa. Vill inte riskera någonting. 

Jag förstår dig! Jag hatade min dotters pappa mer än ird kan förklara, av många olika skäl. Det gick inte en sekund utan att jag hatade honom så mycket att jag hade fysiskt ont i kroppen.

Men kom ihåg nu att vägra umgänge är väldigt negativt om man ser på det ur t.ex socialen/familjerättens synvinkel. Det västa du kan göra är att se till att det är övervakafe umgängen, och därefter (om han missköter sig) prata med familjerätten om din oro och fråga om du har rätten att vägra umgänge.

Jag har nu fått tillåtelse att hindra pappan från att träffa vårat barn efter en fängelsevistelse och 2 års vilkorligt.
Svar på tråden När är en pappa olämplig för umgänge?