• Anonym (abc)

När är en pappa olämplig för umgänge?

Ge under inga som helst omständigheter upp den ensamma vårdnad.
    För det första så har den som har ensam vårdnad rätt till alla föräldradagarna. Om pappan visar sig vara en bra och trygg och pålitlig pappa kan alltid föräldradagarna föras över till honom om det skulle bli aktuellt att han skulle vara föräldraledig.
    Risken är annars - om man har delad föräldraledighet - att pappan struntar i att ta ut sina dagar, han är inte tvingad att ge dig sina dagar, dina dagar är slut, du måste börja jobba - vem ska ha bebisen (som har flera månader kvar tills det är möjligt att börja dagis).

• Anonym (abc)
    helenen skrev 2014-01-30 16:07:36 följande:
    När en pappa är olämplig för umgänge? Mycket sällan / nästan aldrig. Han kan däremot vara olämplig för ensamt umgänge eller umgänge under längre tider, men med hjälp av umgängesstöd eller någon släkting man litar på går det oftast att lösa.

Och så har jag en fråga. Observera att jag inte menar att vara dömande (jag har själv en far till mina barn som inte är helt 100, så jag är inte i position att döma ut andras val) men jag blir uppriktigt nyfiken.
    Med tanke på vad du skriver om honom: " Om han visat tendenser på att vara pedofil? Om han har varit våldsam och aggressiv? Psykopat och/eller manipulerande?" När upptäckte du dessa tendenserna? var det redan innan du blev gravid så måste jag fråga varför du valde att skaffa barn med honom. Om det inte var förrän senare, varför valde du att behålla? Jag misstänker att det inte var så att ni vaknade upp en morgon och mannen var magiskt förvandlad till en tokdåre, utan du måste ju varit medveten om, eller åtminstone anat, under en tid.
    Och som sagt, jag menar inte att döma ut ditt val. Jag valde nämligen själv att behålla min tvåa med den något sinnesslöa ursäkten "men han var ju inte så elak när jag var gravid förra gången..." Skäms
    Mitt ex ändrade personlighet på ett par månader. Så fort jag blev gravid började förändringen. Han trodde nog att jag var "fast" då och hade nog spelat teater innan (pga jobbsituation bodde vi bara ihop på helger, men vi ringde ju varandra minst en gång per dag och pratade lääänge).
    Jag är totalt emot abort på friska foster så abort var aldrig ett alternativ för mig.
Svar på tråden När är en pappa olämplig för umgänge?