Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-23 07:32:24 följande:
Jag har läst din Trådstarten, jag är inte dum som du försöker få det till och jag tror det är ovanligt att man tänker som du när man just lever med ett sjukt barn. Men varför inte fråga andra föräldrar som du träffar på sjukhuset om de just måste ha ett precist antal levande små barn. För det är ju det du är fixerad av, ANTALET levande barn.
Men jag hade tyckt det hade varit märkligt om jag träffade en person som hade ett dött barn och som inte räknar med det barn som var dött i barnaskaran. Och det är inget jag ens önskar min värsta fiende för det är en extrem smärta som skär genom kroppen att förlora ett barn. Och sedan vet jag inte varför du vill ha en ursäkt? Jag har inte varit elak eller okänslig öht. Jag har diskuterat ämnet utifrån min erfarenhet och att jag aldrig tänkt i dina banor att skaffa extra barn ifall att. Och det tror jag inte många andra gör heller. Man skaffar de barn man vill ha helt enkelt. Sedan att folk skaffar fler barn efteråt för att läka är jätte vanligt men det är faktiskt vanligare att ett barns död leder till skilsmässa.
Som jag skrev förut så har jag förlorat ett barn och skaffat ett till efter det.
Direkt efter att barnet dog kände jag aldrig någonsin igen törs jag gå igenom detta, tänk om nästa barn också dör??? KAtastroftänk är ju rätt vanligt när en katastrof precis har inträffat, eller håller på att inträffa.
Men sen när den första chocken gått över kände jag tvärtom oerhört starkt att vi måste få ett barn till. Vi vill ju ha två (levande) barn, vi ville ju att vår storebror skulle ha ett (levande) syskon. Vi ville inte att barnet som stod skulle "få skulden" för att vår familj (i levande skick) inte såg ut som vi drömt om. Med två barn. Det betyder verkligen inte att vi inte räknar med lillebror som dog. Det betyder bara att vi inte ville att sorgen skulle få stoppa oss.
Bara för att man vill ha fler barn betyder inte att man inte räknar med det döda barnet. Men det döda barnet är trots allt inte ett lekande syskon, eller en gosig unge, eller ett busfrö som man dagligen lever med i familjen. Jag förstår inte varför du har så svårt att förstå skillnaden?
TS säger inte att hon ska skaffa fler barn utifall att. Men att tankarna finns där. Du tycker det är konstigt. Men jag vet många som har katastroftankar när de har fått barn, som oroar sig för att något ska hända, eller i värsta fall dö. Det är inte alls konstigt med tanke på hur ofantligt mycket barnen är älskade, hur skräckslagen man känner sig bara vid tanken på att något skulle inträffa. Det är vanligt och inte alls "osunt", så länge man inte låter det styra sitt eller barnens liv. Men att tankarna finns där är varken konstigt eller ovanligt.
SEn säger du att "det är vanligare att folk skiljer sig än att de skaffar ettt barn till om ett barn dör" Det undrar jag var du fått det ifrån. Och det är klart att det är olika om ett större barn dör än om en bebis dör, men om du har belägg för det får du gärna posta en länk.