• jkenils

mitt barn har blivit skadat hos sin pappa, hjälp mig!

Jag har ensam vårdnad om min dotter, 2 år och 4 månader, och hon bor hos mig. Hon är hos sin pappa varannan helg i dagsläget.

För några helger sen ringde han mig och berättade att hon bränt sig på kaminen. Min första fråga var då - har du inget galler för den? Nä han hade inte hunnit skaffa det trots att han och hans nya flickvän bott där i tre månader, nog har man haft tid att fixa ett galler till kaminen, det var rena slarveriet, och tänk att något sånt här ska hända innan han skaffar ett är ju inte klokt.

Igår ringde han mig igen och berättade att han var på väg in till akuten med dottern. Hans flickvän har gått och burit på dottern, ramlat och då landat på dotterns ben. Hon ficl en spricka och ska nu gå med gips i 3-4 veckor. Min lilla älskling. Jag var med inne på sjukhuset när hon blev gipsad men eftersom det är hans helg och vi bestämt att hon ska vara hos honom över nyår så lät jag henne åka med honom igen, vilket jag nu ångrar bittert. Hon blev så ledsen när hon skulle åka ifrån mig. Men jag ville inte starta något bråk och och synnerhet inte framför dottern.
    Jag har bett om att få hem henne tidigare, alternativt att jag åker och hämtar henne idag eller imorgon. Vill verkligen ha hem min lilla flicka, men han vägrar! Han blånekar totalt. Jag har ensam vårdnad. Någon som vet vad jag kan göra? Kan jag bara åka och hämta hem henne?

• Svar på tråden mitt barn har blivit skadat hos sin pappa, hjälp mig!
  • Rocket Mania
    Tramptass skrev 2013-12-29 23:10:23 följande:
    Och exakt VAR har jag skrivit att detta inte är viktiga saker? SJÄLVKLART ska man hålla koll. 
    Ett barn på 2,5 år kan vara rätt klumpigt. En kamin kan vara rätt varm. Varför är ett galler onödigt? För det är precis vad du skrev.
  • Missis Solros
    Rocket Mania skrev 2013-12-29 23:18:13 följande:
    Ett barn på 2,5 år kan vara rätt klumpigt. En kamin kan vara rätt varm. Varför är ett galler onödigt? För det är precis vad du skrev.
    Honung söker bi
  • Tramptass

För mig har det varit onödigt eftersom jag håller koll istället. Jag lär mina barn att akta sig och inte gå nära den. Eftersom de inte är nära den snubblar de heller inte in i den.

Men har man inte tid att se efter sina barn är naturligtvis galler ett bra alternativ. Hur det ser ut i pappans fall vet jag inte. Men jag tyckte inte automatiskt att han var en dålig pappa för att dottern bränt sig en gång. 

• Äppelpaj80

Jag har inte heller haft galler. Vår yngsta var nog 2 år när vi skaffade kamin. Vi lärde henne direkt genom att känna hettan osv från den att man kan bränna sig. Visade tom bilder (inga fruktansvärda) på hur man kan få sår och se ut om man bränner sig som var mycket avskräckande. ???? Vi har aldrig låtit dem leka eller busa i närheten av kaminen när den är på. Tycker inte vi varit oansvariga. Det hade vi däremot varit om vi lämnat dem utan uppsikt i det rummet när kaminen var på. Sen beror det ju också på vart den är placerad. I ett hörn tex är riskerna mindre jämfört med om den står precis i en passage i huset där barnet rör sig mycket. Beror också på vilka barn man har hemma.

• EllisBell

Ni kanske skall skapa en egen tråd för gallerdiskussionen och era uppfostringstips? Tämligen irrelevant i förhållande till trådstarten.

• jkenils

Har tyvärr ingen juridsk rätt att hämta henne då vi bestämt att hon ska vara där efter nyår.. Det gör mig så fruktansvärt ledsen.

Eftersom jag inte vill hamna i vårdnadstvist så vågar jag inte köra och hämta henne bara. Hon kommer hem nyårsdagen på förmiddagen i alla fall. En dag tidigare än planerat.

• Queenie70
    jkenils skrev 2013-12-30 22:14:56 följande:
    Har tyvärr ingen juridsk rätt att hämta henne då vi bestämt att hon ska vara där efter nyår.. Det gör mig så fruktansvärt ledsen.

Eftersom jag inte vill hamna i vårdnadstvist så vågar jag inte köra och hämta henne bara. Hon kommer hem nyårsdagen på förmiddagen i alla fall. En dag tidigare än planerat.

Att du inte vill för att du är rädd för vad pappa ska dra igång är en sak, men juridiskt finns det inget som hindrar då du är ensam vårdnadshavare och det inte finns dom på umgänge.
  • jkenils
    Queenie70 skrev 2013-12-30 22:23:17 följande:
    Att du inte vill för att du är rädd för vad pappa ska dra igång är en sak, men juridiskt finns det inget som hindrar då du är ensam vårdnadshavare och det inte finns dom på umgänge.

Det var vad advokaten sa som jag pratade med i morse. Att jag inte hade någon juridisk rätt eftersom vi bestämt (pappan och jag) att hon ska va där till efter nyår. Jag blir förvirrad..
  • entjej
    Tramptass skrev 2013-12-29 19:43:53 följande:
    Galler runt kaminen hade jag bara haft om det var en bebis det handlade om. En 2,5 åring förstår mycket väl vad "varmt" betyder. Tro mig, hon bränner sig nog inte på den igen. Att hans flickvän ramlade var ju en ren olycka. Din dotter har haft otur. Det gör honom inte till en dålig pappa.

Klart man bör ha galler tycker jag. Och vadå...det är väl inte normalt att ramla med en 2,5 åring i famnen. Jag börjar fundera på om flickvännen var full...

Tycker att TS skulle ha fått ta hem flickan. Om pappan är en så bra pappa borde han förstå att barnet behöver mammans trygghet nu. Eftersom det är mamman barnet normalt bor hos är det förstås hennes trygghet.

Det är förstås bra om barnet bor hos pappan också..men hon kan ju inte riskeras att skadas hela tiden..Har barnet bott hos pappan varannan helg jämt och det är först nu olyckorna händer eller?
  • Queenie70
    jkenils skrev 2013-12-30 22:56:41 följande:
    Det var vad advokaten sa som jag pratade med i morse. Att jag inte hade någon juridisk rätt eftersom vi bestämt (pappan och jag) att hon ska va där till efter nyår. Jag blir förvirrad..

Ja det vet det 17 vad för klåpare du talat med . Ute och cyklar är de i alla fall. Rent krasst har pappan i det här läget inte mer rättigheter än en granne som du hämtar hem barnet ifrån .
  • Tramptass
    entjej skrev 2013-12-30 23:27:26 följande:

Klart man bör ha galler tycker jag. Och vadå...det är väl inte normalt att ramla med en 2,5 åring i famnen. Jag börjar fundera på om flickvännen var full...

Tycker att TS skulle ha fått ta hem flickan. Om pappan är en så bra pappa borde han förstå att barnet behöver mammans trygghet nu. Eftersom det är mamman barnet normalt bor hos är det förstås hennes trygghet.

Det är förstås bra om barnet bor hos pappan också..men hon kan ju inte riskeras att skadas hela tiden..Har barnet bott hos pappan varannan helg jämt och det är först nu olyckorna händer eller?
    Det är ju en möjlighet, men annars kan väl vuxna snubbla likaväl som barn? Det gör iaf jag ibland. Dock har det aldrig hänt när jag bär på något av barnen. Är mer försiktig då.
Svar på tråden mitt barn har blivit skadat hos sin pappa, hjälp mig!