• Tramptass

mitt barn har blivit skadat hos sin pappa, hjälp mig!

Galler runt kaminen hade jag bara haft om det var en bebis det handlade om. En 2,5 åring förstår mycket väl vad "varmt" betyder. Tro mig, hon bränner sig nog inte på den igen. Att hans flickvän ramlade var ju en ren olycka. Din dotter har haft otur. Det gör honom inte till en dålig pappa.

• Tramptass
    Rocket Mania skrev 2013-12-29 19:47:30 följande:
    Gud vilka duktiga barn du har som aldrig ramlar när de far runt!
    Haha min son har råkat ut för både det ena och det andra. Betyder inte att jag lindar in honom i bubbelplast för det. Han lär sig inget av att jag springer före och sopar banan. Obs att det inte betyder att jag inte försöker förhindra allvarliga olyckor.
  • Tramptass
    jkenils skrev 2013-12-29 19:52:43 följande:

Hm.. Jo fast jag har ju ingen kamin hemma och hon är inte van vid såna. Hon är hos sin pappa varannan helg och de bara bott där i 3 månader när detta hände. Man skaffar galler tills barnen är stora nog att förstå, att även om dem vet att det är varmt, kan det ske olyckor.
    Hon går tillexempel aldrig nära spisen hemma, för den har jag lärt hennes sen hon var bebis att inte vara nära. Hon vet inte vad en kamin är. Förstår du?

Känns som det finns fler oansvariga föräldrar...
    Tycker det är lite magstarkt att kalla mig för oansvarig förälder när du öht inte känner mig...

Du säger själv att hon förstår att hon ska akta sig för spisen. Alltså är hon ju inte för liten för att förstå. Sen om hennes pappa brast i sitt ansvar att lära henne att akta sig för kaminen är ju en annan sak. Det vet ju inte jag. 
  • Tramptass
    Rocket Mania skrev 2013-12-29 22:49:07 följande:
    Det är otroligt oansvarigt att inte se till att undvika allvarliga skador hos barn. Det innebär inte att man lindar in dom i bubbelplast. 

Det finns vissa saker som ingår i ditt föräldraansvar och som är lite extra viktigt. Jag kan lista ett par saker åt dig:
    - bilbälte
    - cykelhjälm
    - vakta barn i närheten av vatten
    - hålla koll på barn nära eld, kamin, bastuaggregat, hett vatten mm

Att barn snubblar är rätt vanligt. Det gör oftast inte ett skvatt. Om dom snubblar på en brygga kan dom däremot fara i vattnet, om dom snubblar vid en het kamin kan dom snubbla in i den. Det räcker med 1 sekund så har barnet eventuellt livshotande brännskador. 

Bubbelplast sa du?
    Och exakt VAR har jag skrivit att detta inte är viktiga saker? SJÄLVKLART ska man hålla koll. 
  • Tramptass

För mig har det varit onödigt eftersom jag håller koll istället. Jag lär mina barn att akta sig och inte gå nära den. Eftersom de inte är nära den snubblar de heller inte in i den.

Men har man inte tid att se efter sina barn är naturligtvis galler ett bra alternativ. Hur det ser ut i pappans fall vet jag inte. Men jag tyckte inte automatiskt att han var en dålig pappa för att dottern bränt sig en gång. 

• Tramptass
    entjej skrev 2013-12-30 23:27:26 följande:

Klart man bör ha galler tycker jag. Och vadå...det är väl inte normalt att ramla med en 2,5 åring i famnen. Jag börjar fundera på om flickvännen var full...

Tycker att TS skulle ha fått ta hem flickan. Om pappan är en så bra pappa borde han förstå att barnet behöver mammans trygghet nu. Eftersom det är mamman barnet normalt bor hos är det förstås hennes trygghet.

Det är förstås bra om barnet bor hos pappan också..men hon kan ju inte riskeras att skadas hela tiden..Har barnet bott hos pappan varannan helg jämt och det är först nu olyckorna händer eller?
    Det är ju en möjlighet, men annars kan väl vuxna snubbla likaväl som barn? Det gör iaf jag ibland. Dock har det aldrig hänt när jag bär på något av barnen. Är mer försiktig då.
Svar på tråden mitt barn har blivit skadat hos sin pappa, hjälp mig!