• jkenils

mitt barn har blivit skadat hos sin pappa, hjälp mig!

Jag har ensam vårdnad om min dotter, 2 år och 4 månader, och hon bor hos mig. Hon är hos sin pappa varannan helg i dagsläget.

För några helger sen ringde han mig och berättade att hon bränt sig på kaminen. Min första fråga var då - har du inget galler för den? Nä han hade inte hunnit skaffa det trots att han och hans nya flickvän bott där i tre månader, nog har man haft tid att fixa ett galler till kaminen, det var rena slarveriet, och tänk att något sånt här ska hända innan han skaffar ett är ju inte klokt.

Igår ringde han mig igen och berättade att han var på väg in till akuten med dottern. Hans flickvän har gått och burit på dottern, ramlat och då landat på dotterns ben. Hon ficl en spricka och ska nu gå med gips i 3-4 veckor. Min lilla älskling. Jag var med inne på sjukhuset när hon blev gipsad men eftersom det är hans helg och vi bestämt att hon ska vara hos honom över nyår så lät jag henne åka med honom igen, vilket jag nu ångrar bittert. Hon blev så ledsen när hon skulle åka ifrån mig. Men jag ville inte starta något bråk och och synnerhet inte framför dottern.
    Jag har bett om att få hem henne tidigare, alternativt att jag åker och hämtar henne idag eller imorgon. Vill verkligen ha hem min lilla flicka, men han vägrar! Han blånekar totalt. Jag har ensam vårdnad. Någon som vet vad jag kan göra? Kan jag bara åka och hämta hem henne?

• Svar på tråden mitt barn har blivit skadat hos sin pappa, hjälp mig!
  • jkenils
    Philippa skrev 2013-12-29 15:19:45 följande:
    Nej, varför ska du hämta henne? Är han en så olämplig pappa att han inte kan trösta sin dotter?

Ja, jag anser faktiskt det. Jag är hennes trygga borg. Och det kan ingen ta ifrån oss.
  • jkenils
    Busbellan skrev 2013-12-29 15:29:22 följande:
    Ser faktiskt inte heller varför du ska hämta henne. Förstår attdu kanske vill, men pappan klarar nog av det också.

Det hände en olycka vilket det gör ibland.

Och ang galler runt kaminen, det har vi aldrig haft runt vår trots att två av barnen varit så när vi bott i detta huset

Tycker det är oansvarigt av en förälder att inte ha ett galler runt kaminen. Som sagt, en olycka sker snabbt och jag anser inte att min dotter ska behöva ha brännsår för att föräldrar inte kan sätta upp galler runt en rent ut sagt livsfarlig sak. Kan man undvika en olycka ska man göra det.
  • jkenils
    Philippa skrev 2013-12-29 15:43:31 följande:
    Men varför kan inte även pappa vara en trygg borg? Vill du förstöra för honom??

Absolut kan han vara det, men jag vet ju att han inte är det. Sedan brännskadan (hon brände sönder hela underarmen) har hon inte velat åka till honom, klamrar sig fast hos mig, skriker och gråter. Uppenbarligen har hon inte fått den tröst hon behövt.

Precis som igår när vi var på sjukhuset med henne, han prata med henne precis som om han strunta i vilket. Han tog allt med en nypa salt medans jag och dottern satt helt förkrossade. Hon var så ledsen och så fort jag kom till sjukhuset ville hon inte veta av honom, han fick inte ens tilltala henne. Då skrek hon att han skulle va tyst och han fick inte röra henne. Kan du förstå min oro nu?
  • jkenils
    EllisBell skrev 2013-12-29 18:26:11 följande:
    Men skärp er. Barn kan ha olika stort behov av föräldrarna vid olika situationer. Jag bor med mina barns far som är en jättebra pappa (och som tex tagit ut mer FL och vab än jag) men när de gjort illa sig ordentligt har de haft ett enormt behov av att vara hos mig. Jag är i högre grad deras känslomässiga trygghet. Så som det i hög grad verkar vara med TS dotter. Och i ett sånt här extremfall är det inte BARNETS BEHOV som ska styra? Inte någon sorts rättvisa föräldrarna emellan.

TACK. Det är precis såhär jag menar. Att även om hon i andra fall tyckwr om sin pappa så är det hos mig hon har sin känslomässiga trygghet som du skriver. Och jag tycker också att det är barnets behov som ska besrämma var hon vill vara. Och jag vet att hon hade känt sig tryggare med mig, i synnerhet nu när hon är gipsad.
  • jkenils
    Missis Solros skrev 2013-12-29 19:30:37 följande:
    Jag får obehagliga känslor. En sak kan ju hända, men två allvarliga?! Är det på kort tid? Är pappan ouppmärksam? 

Jag skulle se till att umgänget skedde med dig som sällskap en period .för att se hur samspelet ser ut och då kanske även ha med någon annan, så att det inte bara är du som upplever hur det är. 

Dessa två olyckor har hänt med rätt så exakt en månads mellanrum.. Jag får också obehagliga känslor. Det känns som att dem tror det är en docka dem får låna då och då.

Jag har bestämt mig för att ringa en advokat imorgon och höra mig för när det gäller såna här saker. Jag vill ha hem min dotter.
  • jkenils
    EllisBell skrev 2013-12-29 19:26:50 följande:
    Kan det vara så att barnet helt enkelt vill vara hos sin mamma som står henne närmast när hon precis tvingats gipsa sitt ben? Man blir ju helt mörkrädd över hur ni försöker bortförklara och ignorera barnets känslor som om de inte var värda ett skit.

Tack ni som förstår mig! Jag är så rädd att hon inte ska känna sig trygg där och framförallt just nu. Jag vet ju att jag är hennes största trygghet, då vill jag att hon ska känna den tryggheten nu när hon inte mår bra.
  • jkenils
    fluu skrev 2013-12-29 18:47:32 följande:
    Kan det vara så att barnet(även om hon givetvis har rätt att bli rädd) känner din oro och att du inte riktigt litar på pappan?

Det tror jag inte. Visar aldrig för henne vad jag tycker om hennes pappa. Pratar alltid glatt och bra om och med honom i hennes närvaro.
  • jkenils
    Tramptass skrev 2013-12-29 19:43:53 följande:
    Galler runt kaminen hade jag bara haft om det var en bebis det handlade om. En 2,5 åring förstår mycket väl vad "varmt" betyder. Tro mig, hon bränner sig nog inte på den igen. Att hans flickvän ramlade var ju en ren olycka. Din dotter har haft otur. Det gör honom inte till en dålig pappa.

Hm.. Jo fast jag har ju ingen kamin hemma och hon är inte van vid såna. Hon är hos sin pappa varannan helg och de bara bott där i 3 månader när detta hände. Man skaffar galler tills barnen är stora nog att förstå, att även om dem vet att det är varmt, kan det ske olyckor.

Hon går tillexempel aldrig nära spisen hemma, för den har jag lärt hennes sen hon var bebis att inte vara nära. Hon vet inte vad en kamin är. Förstår du?

Känns som det finns fler oansvariga föräldrar...
  • jkenils
    Singoallaa skrev 2013-12-29 19:53:34 följande:
    Prata med pappan TS, ni kan komma överrens om att du hämtar henne redan nu!

Jag har bönat och bett, men han säger blankt nej. :( jag vill inte göra något som jag kommer få i nacken sen utan väntar tills imorgon när jag pratat med en advokat och fått klartecken om hur jag kan ocj får göra. Kan jag juridiskt sett åka ocj hämta henne så tvekar jag inte utan kör direkt och hämtar hem henne.
  • jkenils
    Frida Andersson skrev 2013-12-29 19:55:19 följande:
    Olyckor händer och är aldrig roligt. Speciellt om man själv inte funnits där i stunden. Förstår dina kännslor men att ta ifrån han umgänget med tösen känns inte som den bästa lösningen.

Ska kanske tillägga att hon varit där sen lille julafton, så hon har nog fått umgås med sin pappa. Jag tar inte något umgänge från dem på något vis. Jag vill bara att min dotter ska vara där hon känner sig tryggast i såna här lägen.
  • jkenils
    Queenie70 skrev 2013-12-29 20:17:15 följande:
    Du behöver inte tala med nån advokat. Som ensamvårdnadshavare utan att det finns nån umgängesdom harbdu all rätt på din sida. Eftersom omständigheterna är speciella just nu och du aldrig annars förhindrar umgänge finns det inte en chans att denna engångsföreteelse på nåt vis skulle kunna hållas emot dig i en eventuellt kommande vårdnadstvist. Hämta ungen.

Nä det finns ingen dom, bara överenskommelse mellan oss, och imorgon är det inte hans helg längre. Hon har dessutom varit där sen i måndags. Jag vill mest ringa en advokat för att han inte ska kunna säga emot när jag väl kommer och ska hämta hem henne. Han är väldigt bråkig av sig och skapar gärna bråk av minsta lilla, därför vill jag vara säker på att jag har rätten på min sida. Och just nu tror jag bara att han inte vill att jag ska hämta henne för att känner han sig undergiven, han om någon tänker på sig själv bara..
  • jkenils
    Tramptass skrev 2013-12-29 21:20:15 följande:
    Haha min son har råkat ut för både det ena och det andra. Betyder inte att jag lindar in honom i bubbelplast för det. Han lär sig inget av att jag springer före och sopar banan. Obs att det inte betyder att jag inte försöker förhindra allvarliga olyckor.

Det är just det jag menar. En kamin är en så pass varm sak att den kan ge livshotande skador och mab kan bli märkt för livet. Hade jag haft en kamin så hade jag haft galler för tills barnen varit i alla fall en 7-8 år gamla.
  • jkenils
    Tramptass skrev 2013-12-29 21:31:02 följande:
    Tycker det är lite magstarkt att kalla mig för oansvarig förälder när du öht inte känner mig...

Du säger själv att hon förstår att hon ska akta sig för spisen. Alltså är hon ju inte för liten för att förstå. Sen om hennes pappa brast i sitt ansvar att lära henne att akta sig för kaminen är ju en annan sak. Det vet ju inte jag. 

Ja du har rätt, det var kanske att ta i lite, är bara väldigt upprörd just nu, vilket du nog förstår.

Ja när jag säger det menar jag att hon är van och uppväxt med en spis som är varm, men inte med en kamin. Det vet hon ju knappt vad det är, förrän nu när hon olyckligtvis har bränt sig på en.
  • jkenils
    Rocket Mania skrev 2013-12-29 22:49:07 följande:
    Det är otroligt oansvarigt att inte se till att undvika allvarliga skador hos barn. Det innebär inte att man lindar in dom i bubbelplast. 

Det finns vissa saker som ingår i ditt föräldraansvar och som är lite extra viktigt. Jag kan lista ett par saker åt dig:

- bilbälte

- cykelhjälm

- vakta barn i närheten av vatten

- hålla koll på barn nära eld, kamin, bastuaggregat, hett vatten mm

Att barn snubblar är rätt vanligt. Det gör oftast inte ett skvatt. Om dom snubblar på en brygga kan dom däremot fara i vattnet, om dom snubblar vid en het kamin kan dom snubbla in i den. Det räcker med 1 sekund så har barnet eventuellt livshotande brännskador. 

Bubbelplast sa du?

• jkenils

Har tyvärr ingen juridsk rätt att hämta henne då vi bestämt att hon ska vara där efter nyår.. Det gör mig så fruktansvärt ledsen.

Eftersom jag inte vill hamna i vårdnadstvist så vågar jag inte köra och hämta henne bara. Hon kommer hem nyårsdagen på förmiddagen i alla fall. En dag tidigare än planerat.

• jkenils
    Queenie70 skrev 2013-12-30 22:23:17 följande:
    Att du inte vill för att du är rädd för vad pappa ska dra igång är en sak, men juridiskt finns det inget som hindrar då du är ensam vårdnadshavare och det inte finns dom på umgänge.

Det var vad advokaten sa som jag pratade med i morse. Att jag inte hade någon juridisk rätt eftersom vi bestämt (pappan och jag) att hon ska va där till efter nyår. Jag blir förvirrad..
Svar på tråden mitt barn har blivit skadat hos sin pappa, hjälp mig!