• Beaniee

Nu får det väl ändå vara nog! Staten lagstiftar om ersättning!

I morgon klubbar Riksdagen igenom förbudet mot reklam för modersmjölksersättning. Helt vansinnigt! From 1 januari 2014 ska det finnas varningstrianglar på cigg, alkohol och modersmjölksersättning(?!!). 

Nu ska alltså svenska staten vara inne och pilla på rätten att få välja om man vill amma el inte. Ja indirekt i allafall, vilka signaler skickar det till de som inte vill eller kan amma att varje gång läsa "amning är överlägsen"och att "ersättningen ska rekommenderas av medicinskt utbildad personal"? Det sätter nog ganska stor press på osäkra mammor runt om i landet. 

Amning är fyllt av myter och skrapar man på ytan ser man att väldigt få positiva egenskaper är vetenskapligt fastslagna. I u-länder utan rent vatten kan jag förstå att ersättningen inte är det bästa för barnet men att hävda att amning är den enda rätta vägen att mata sitt barn är fan upprörande, speciellt i ett land där vi redan ammar mer och längre än många andra länder.

Det är kvinnoförnedrande och inskränkande på rätten att få välja själv vad som är bäst för sin familj samt att sätta en oerhörd skuld-sten på de som inte faktiskt inte kan amma. Nä buuu din gamla folkpartist-gubbe Jan Björklund!

• Svar på tråden Nu får det väl ändå vara nog! Staten lagstiftar om ersättning!
  • The Doctor
    Beaniee skrev 2013-11-28 08:30:21 följande:

Det är det! 

Gissar att vården inte är så viktig och exakt när det gäller vård av kvinnor. 

Tyvärr inte.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Lady Namárië
    cloudberry79 skrev 2013-11-27 16:18:14 följande:
    Det blir ju ingen skillnad, eftersom branschen redan följer WHO-koden. Jag tycker inte heller man ska få dela ut gratis smakprover på ersättning, göra reklam osv. Däremot ska saklig information alltid finnas tillgänglig. Det är ju inte direkt svårt att ta upp luren och ringa BVC...
    Jag fick upprepade gånger höra från BVC att de inte visste och att de inte hade tid att läsa informationen som skickats till dem. Hur många gånger jag istället fått ringa till ersättningstillverkare själv med fullkomligt normala produktfrågor om storlek på skopan/förpackningen eller hållbarhet och då fått höra att "det får bara bvc svara på" minns jag inte ens. Det är sjukt löjligt att det skall vara så svårt att hitta information om esättning och det här lagförslaget kommer inte direkt att underlätta.
    So say we all
  • Bisquit

Min dotter höll på att svälta ihjäl eftersom ammning var sååå bra och det ska ta lång tid vid bröstet och man har en känsla av att man ammar hela tiden men så är det ju inte... bla bla bla.

Inte??! Hon låg vid bröstet 24-7 och sov enbart i små 20 min intervaller om max 7 timmar om dygnet. De två-tre första veckorna.

• RöttÄrSött

Jag håller med! Jag födde mitt första barn 2008 och gick många timmar i förlossningens korridor som var tapetserad med amningsaffischer, bra sätt att bygga upp pressen. Då det inte fungerade kände jag mig totalt misslyckad.

Denna graviditet fick jag boken Leva med barn som har kapitlen (skriver ur minnet): "Amma - att komma nära" och "När amningen inte funkar eller om du inte ammar" - vilka dömande rubriker! Varför inte skriva: "Mata - att komma nära" och sedan skriva om båda sätten och hur man främjar anknytningen med båda matsätten?! Nu får man en sida av icke-amning där man uppmanas läsa amningssidorna och fundera vad som är applicerbart på flaskmatning samt att man kan beställa en broschyr!

Att ligga och amma medan man surfar på mobilen och är helt frånvarande tycker inte jag ger bättre anknytning än att ligga nära med flaska och ha ögonkontakt (precis som det är fel att palla upp flaskan och lämna kontra en amning med "närvarande" mamma). Med yngsta sonen fungerade amningen och jag helammar, jag tycker dock inte att han får mer närhet än äldsta sonen som flaskades av medvetna föräldrar...

• Beaniee
    RöttÄrSött skrev 2013-11-28 11:50:33 följande:
    Jag håller med! Jag födde mitt första barn 2008 och gick många timmar i förlossningens korridor som var tapetserad med amningsaffischer, bra sätt att bygga upp pressen. Då det inte fungerade kände jag mig totalt misslyckad.

Denna graviditet fick jag boken Leva med barn som har kapitlen (skriver ur minnet): "Amma - att komma nära" och "När amningen inte funkar eller om du inte ammar" - vilka dömande rubriker! Varför inte skriva: "Mata - att komma nära" och sedan skriva om båda sätten och hur man främjar anknytningen med båda matsätten?! Nu får man en sida av icke-amning där man uppmanas läsa amningssidorna och fundera vad som är applicerbart på flaskmatning samt att man kan beställa en broschyr!

Att ligga och amma medan man surfar på mobilen och är helt frånvarande tycker inte jag ger bättre anknytning än att ligga nära med flaska och ha ögonkontakt (precis som det är fel att palla upp flaskan och lämna kontra en amning med "närvarande" mamma). Med yngsta sonen fungerade amningen och jag helammar, jag tycker dock inte att han får mer närhet än äldsta sonen som flaskades av medvetna föräldrar...
  • Bisquit
    RöttÄrSött skrev 2013-11-28 11:50:33 följande:

• KimPossible

Någon mer som följde riksdagsdebatten på tv? Den var intressant, även om de flesta förmodligen redan valt hur de ska rösta.

Omröstning i em kl 16, återstår att se hur det går. 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Angelica

Min treåring är flaskmatad pga att jag inte hade nån mjölk till honom. Min fyramånaders får också ersättning och detta pga att han inte tålde min mjölk. Han fick jätteont i magen. Provade hela tiden att amma honom under tiden han fick flaskan, men det slutade i gallskrik och magknip. Nu får han bara flaskan. Varför ska de ha kontroll på allt denna förbannade stat? Min yngsta kommer ju att äta ersättning under januari också. De tar säkert bort den från hyllorna också och säljer bakom en disk. Så ska man säkert också ha ett intyg från läkare var gång man ska köpa det att visa upp. Ibland undrar man vad de tänker ?

Vi planerar ett tredje barn. Undrar hur det blir om jag vill flaskmata den. Ett blankt nej kanske.

• cloudberry79
    Lady Namárië skrev 2013-11-28 10:26:29 följande:
    Jag fick upprepade gånger höra från BVC att de inte visste och att de inte hade tid att läsa informationen som skickats till dem. Hur många gånger jag istället fått ringa till ersättningstillverkare själv med fullkomligt normala produktfrågor om storlek på skopan/förpackningen eller hållbarhet och då fått höra att "det får bara bvc svara på" minns jag inte ens. Det är sjukt löjligt att det skall vara så svårt att hitta information om esättning och det här lagförslaget kommer inte direkt att underlätta.
    Det kommer som sagt inte göra någon skillnad. Vi har fått jättebra hjälp från barnmottagningen när vi gav ersättning och ringde dit flera gånger för tips och fick även recept på hemgjord välling baserad på ersättningen.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Natulcien
    Angelica skrev 2013-11-28 13:55:56 följande:
    Varför ska de ha kontroll på allt denna förbannade stat? Min yngsta kommer ju att äta ersättning under januari också. De tar säkert bort den från hyllorna också och säljer bakom en disk. Så ska man säkert också ha ett intyg från läkare var gång man ska köpa det att visa upp. Ibland undrar man vad de tänker ?
    Vi planerar ett tredje barn. Undrar hur det blir om jag vill flaskmata den. Ett blankt nej kanske.
    De ska inte ha kontroll. Och de ska inte sälja över disk, eller kräva intyg. Var läste du detta? Lagstiftningen handlar om marknadsföringen, inte försäljningen.
  • cloudberry79

Och varför ligger tråden under amning, den borde väl ligga typ i allmänna rummet eller möjligen flaskmatning? Varför skulle detta vara ett intresse för de som vill amma?

• Angelica

De får ju inte göra reklam. Det är en form av reklam när det står framme. Jag bara tror att det inte kommer att få säljas öppet som nu isåfall.

• cloudberry79
    Angelica skrev 2013-11-29 12:08:44 följande:
    De får ju inte göra reklam. Det är en form av reklam när det står framme. Jag bara tror att det inte kommer att få säljas öppet som nu isåfall.
    Nej, det är inte reklam. Det de inte får göra är att framhäva ersättning som bättre än amning och de får inte sätta upp skyltar om nytt, förbättrat innehåll. Precis, exakt som tidigare alltså. Bara det att det har varit frivilligt innan.
Svar på tråden Nu får det väl ändå vara nog! Staten lagstiftar om ersättning!