• Beaniee

Nu får det väl ändå vara nog! Staten lagstiftar om ersättning!

I morgon klubbar Riksdagen igenom förbudet mot reklam för modersmjölksersättning. Helt vansinnigt! From 1 januari 2014 ska det finnas varningstrianglar på cigg, alkohol och modersmjölksersättning(?!!). 

Nu ska alltså svenska staten vara inne och pilla på rätten att få välja om man vill amma el inte. Ja indirekt i allafall, vilka signaler skickar det till de som inte vill eller kan amma att varje gång läsa "amning är överlägsen"och att "ersättningen ska rekommenderas av medicinskt utbildad personal"? Det sätter nog ganska stor press på osäkra mammor runt om i landet. 

Amning är fyllt av myter och skrapar man på ytan ser man att väldigt få positiva egenskaper är vetenskapligt fastslagna. I u-länder utan rent vatten kan jag förstå att ersättningen inte är det bästa för barnet men att hävda att amning är den enda rätta vägen att mata sitt barn är fan upprörande, speciellt i ett land där vi redan ammar mer och längre än många andra länder.

Det är kvinnoförnedrande och inskränkande på rätten att få välja själv vad som är bäst för sin familj samt att sätta en oerhörd skuld-sten på de som inte faktiskt inte kan amma. Nä buuu din gamla folkpartist-gubbe Jan Björklund!

• Svar på tråden Nu får det väl ändå vara nog! Staten lagstiftar om ersättning!
  • KimPossible
    Natulcien skrev 2013-11-27 15:11:30 följande:
    Det finns en tråd om detta, som startades för flera månader sedan, så det har diskuterats. Hittar den dock inte nu.

Men reklamförbud är inget som skulle tillföra något. Jag tycker att det är dumheter. Däremot borde landets BVC-sköterskor utbildas bättre så att de kan ge adekvat information till alla föräldrar om både amning och ersättning. Nu verkar det antingen vara så att de propsar på amning och utelämnar informationen om ersättning, eller så pådyvlar de ersättning på de som helst vill amma.

För övrigt existerar det gott om myter både vad gäller amning och ersättning. Och bättre information och kunskap skulle kunna ta död  på de myterna.
    Absolut!  Det finns en stor okunskap inom båda områdena idag tyvärr. Dessutom blandas det ofta in ett moraliserande i många av råden, vilket gör att rena fakta i värsta fall förvanskas och/eller försvinner. 
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • cloudberry79

Det blir ju ingen skillnad, eftersom branschen redan följer WHO-koden. Jag tycker inte heller man ska få dela ut gratis smakprover på ersättning, göra reklam osv. Däremot ska saklig information alltid finnas tillgänglig. Det är ju inte direkt svårt att ta upp luren och ringa BVC...

(M)amma till V -07 och E -12
  • The Doctor
    SuzR skrev 2013-11-27 12:56:25 följande:
    Fast faktum kvarstår: bröstmjölk är alltid bättre än ersättning.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • KimPossible
    cloudberry79 skrev 2013-11-27 16:18:14 följande:
    Det blir ju ingen skillnad, eftersom branschen redan följer WHO-koden. Jag tycker inte heller man ska få dela ut gratis smakprover på ersättning, göra reklam osv. Däremot ska saklig information alltid finnas tillgänglig. Det är ju inte direkt svårt att ta upp luren och ringa BVC...
    Det är väl ingen som pratat om gratis smakprover på ersättning, enbart om att man om privatperson ska kunna hitta adekvat information om produkterna. I dagsläget går det inte, eftersom företagen är bundna enligt WHO-koden (och dessutom stämmer skiten ur varandra så fort någon ändrar formulering på paketen). Vårdpersonal kan få tillgång till info, men tolkar ofta som att de inte får delge informationen vidare.

Så nej, det är inte svårt alls att ringa BVC. Att däremot få den information man behöver om flaskmatning och ersättning, det är allt annat än enkelt. 

Okunskapen och även moraliserandet samt skuld/skambeläggandet måste bekämpas, och det gör man inte genom en lag som försvårar informationsinhämtning ytterligare. 

Det behövs som sagt även mer kunskap om amning hos BVC, relevant faktabaserad kunskap och inte "kunskap" och "sanningar" som är byggda på gamla myter. 
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • englasmamma86

Jag amma min dotter 2,5 månad sen sa det bara poff och mjölken tog slut .jag fick ju då ge modermjölkersättning istället och hade jag fått gå och betala denna i kassan med varningstrianglar på hade jag blivit rätt ledsen och känt mig kränkt som förälder ,ingen annan har ju med att göra varför jag köper den och man vill ju inte bli utstirrad för att paketet lyser -dålig förälder. ..fruktansvärt förslag !

• cloudberry79
    englasmamma86 skrev 2013-11-27 17:30:27 följande:
    Jag amma min dotter 2,5 månad sen sa det bara poff och mjölken tog slut .jag fick ju då ge modermjölkersättning istället och hade jag fått gå och betala denna i kassan med varningstrianglar på hade jag blivit rätt ledsen och känt mig kränkt som förälder ,ingen annan har ju med att göra varför jag köper den och man vill ju inte bli utstirrad för att paketet lyser -dålig förälder. ..fruktansvärt förslag !
    Det kommer inte vara några varningstrianglar, de kommer se ut exakt som idag, eftersom tillverkarna redan följer den hårdare WHO-koden.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • MalinEddie
    Natulcien skrev 2013-11-27 15:11:30 följande:
    Det finns en tråd om detta, som startades för flera månader sedan, så det har diskuterats. Hittar den dock inte nu.

Men reklamförbud är inget som skulle tillföra något. Jag tycker att det är dumheter. Däremot borde landets BVC-sköterskor utbildas bättre så att de kan ge adekvat information till alla föräldrar om både amning och ersättning. Nu verkar det antingen vara så att de propsar på amning och utelämnar informationen om ersättning, eller så pådyvlar de ersättning på de som helst vill amma.

För övrigt existerar det gott om myter både vad gäller amning och ersättning. Och bättre information och kunskap skulle kunna ta död  på de myterna.
    Håller helt med!
    Avskyr CIO-metoder.
  • Dr Mupp
    englasmamma86 skrev 2013-11-27 17:30:27 följande:
    läste du aldrig ersättningspaketet? Det står ju redan på dem att bröstmjölk är bättre och ersättning att man ska ha kontakt med BVC innan man ger ersättning.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • The Doctor
    Beaniee skrev 2013-11-27 12:58:08 följande:
    Fast det är inte ett faktum om du inte kan amma så är inte bröstmjölk bättre. Det är väl inte rätt att staten ska lägga sig i detta?
    Staten lägger sig i allt, så jag är inte ett dugg förvånad över detta.

För övrigt måste BVC börja utbildas ordentligt när det gäller amning, vissa är så förbannat inkompetenta inom det här ämnet så det börjar bli tröttsamt att höra om det. Jag tror att många - märk väl inte alla - absolut hade kunnat amma mer samt längre om de hade haft en större kunskap och support på BVC.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Tow2Mater
    The Doctor skrev 2013-11-27 20:35:58 följande:
    Staten lägger sig i allt, så jag är inte ett dugg förvånad över detta.

För övrigt måste BVC börja utbildas ordentligt när det gäller amning, vissa är så förbannat inkompetenta inom det här ämnet så det börjar bli tröttsamt att höra om det. Jag tror att många - märk väl inte alla - absolut hade kunnat amma mer samt längre om de hade haft en större kunskap och support på BVC.
    Och tvärtom - många hade kunnat ge ersättning tidigare istället for att gråtande plåga sig genom varje matstund.
Svar på tråden Nu får det väl ändå vara nog! Staten lagstiftar om ersättning!