• Beaniee

Nu får det väl ändå vara nog! Staten lagstiftar om ersättning!

I morgon klubbar Riksdagen igenom förbudet mot reklam för modersmjölksersättning. Helt vansinnigt! From 1 januari 2014 ska det finnas varningstrianglar på cigg, alkohol och modersmjölksersättning(?!!). 

Nu ska alltså svenska staten vara inne och pilla på rätten att få välja om man vill amma el inte. Ja indirekt i allafall, vilka signaler skickar det till de som inte vill eller kan amma att varje gång läsa "amning är överlägsen"och att "ersättningen ska rekommenderas av medicinskt utbildad personal"? Det sätter nog ganska stor press på osäkra mammor runt om i landet. 

Amning är fyllt av myter och skrapar man på ytan ser man att väldigt få positiva egenskaper är vetenskapligt fastslagna. I u-länder utan rent vatten kan jag förstå att ersättningen inte är det bästa för barnet men att hävda att amning är den enda rätta vägen att mata sitt barn är fan upprörande, speciellt i ett land där vi redan ammar mer och längre än många andra länder.

Det är kvinnoförnedrande och inskränkande på rätten att få välja själv vad som är bäst för sin familj samt att sätta en oerhörd skuld-sten på de som inte faktiskt inte kan amma. Nä buuu din gamla folkpartist-gubbe Jan Björklund!

• Svar på tråden Nu får det väl ändå vara nog! Staten lagstiftar om ersättning!
  • MalinEddie
    The Doctor skrev 2013-11-27 20:35:58 följande:
    Staten lägger sig i allt, så jag är inte ett dugg förvånad över detta.

För övrigt måste BVC börja utbildas ordentligt när det gäller amning, vissa är så förbannat inkompetenta inom det här ämnet så det börjar bli tröttsamt att höra om det. Jag tror att många - märk väl inte alla - absolut hade kunnat amma mer samt längre om de hade haft en större kunskap och support på BVC.
    Visst är det så men det är samma sak åt andra hållet.. Andra hade börjat med ersättning tidigare om BVC hade stöttat dem i deras beslut och varit något kunniga inom det området. Det vi måste komma ifrån är allt detta dömande från båda håll, visst är bröstmjölk bättre om man enbart ser till mjölken som sådan men för den enskilda familjen behöver det inte vara det, långt ifrån. Om man tänker längre än att jämföra mjölk och ser till barnets anknytning, vad är bäst? En mamma som ammar mot sin vilja och ogillar varje tillfälle eller en mamma som ger ersättning och mår bra i detta beslut? För mig är det självklart.
    Avskyr CIO-metoder.
  • KimPossible
    MalinEddie skrev 2013-11-27 21:00:02 följande:
    Visst är det så men det är samma sak åt andra hållet.. Andra hade börjat med ersättning tidigare om BVC hade stöttat dem i deras beslut och varit något kunniga inom det området. Det vi måste komma ifrån är allt detta dömande från båda håll, visst är bröstmjölk bättre om man enbart ser till mjölken som sådan men för den enskilda familjen behöver det inte vara det, långt ifrån. Om man tänker längre än att jämföra mjölk och ser till barnets anknytning, vad är bäst? En mamma som ammar mot sin vilja och ogillar varje tillfälle eller en mamma som ger ersättning och mår bra i detta beslut? För mig är det självklart.
    Så sant!

För den som är intresserad tas ämnet upp i Aktuellt nu. 
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Beaniee
    cloudberry79 skrev 2013-11-27 17:41:14 följande:
    Det kommer inte vara några varningstrianglar, de kommer se ut exakt som idag, eftersom tillverkarna redan följer den hårdare WHO-koden.
    Det kommer att vara samma sorts varningstext på på vin på alkohol och cigg. 
  • Beaniee
    KimPossible skrev 2013-11-27 17:20:50 följande:
    Det är väl ingen som pratat om gratis smakprover på ersättning, enbart om att man om privatperson ska kunna hitta adekvat information om produkterna. I dagsläget går det inte, eftersom företagen är bundna enligt WHO-koden (och dessutom stämmer skiten ur varandra så fort någon ändrar formulering på paketen). Vårdpersonal kan få tillgång till info, men tolkar ofta som att de inte får delge informationen vidare.

Så nej, det är inte svårt alls att ringa BVC. Att däremot få den information man behöver om flaskmatning och ersättning, det är allt annat än enkelt. 

Okunskapen och även moraliserandet samt skuld/skambeläggandet måste bekämpas, och det gör man inte genom en lag som försvårar informationsinhämtning ytterligare. 

Det behövs som sagt även mer kunskap om amning hos BVC, relevant faktabaserad kunskap och inte "kunskap" och "sanningar" som är byggda på gamla myter. 
    Agree!
  • Beaniee
    englasmamma86 skrev 2013-11-27 17:30:27 följande:
    Jag amma min dotter 2,5 månad sen sa det bara poff och mjölken tog slut .jag fick ju då ge modermjölkersättning istället och hade jag fått gå och betala denna i kassan med varningstrianglar på hade jag blivit rätt ledsen och känt mig kränkt som förälder ,ingen annan har ju med att göra varför jag köper den och man vill ju inte bli utstirrad för att paketet lyser -dålig förälder. ..fruktansvärt förslag !
  • Beaniee
    MalinEddie skrev 2013-11-27 18:14:33 följande:
    Håller helt med!
    Håller också med! :) Hej igen MalinEddie :)
  • straw2008

Sjukaste jag hört EVER hahaha GUdars säger jag bara. Tur man är inne på trean o har vett att ta med egen ersättning till BB.

I kinamockaskogen.....
  • The Doctor
    MalinEddie skrev 2013-11-27 21:00:02 följande:
    Absolut är det så, personligen har jag dock enbart erfarenhet av BVC-sköterskor som förstört en möjlig fungerande helamning på grund av deras kompetens. Man hör skräckhistorier om sköterskor som ger allehanda korkade råd åt ammande så jag förmodar att det är likadant åt andra hållet.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • The Doctor
    Tow2Mater skrev 2013-11-27 20:38:25 följande:
    Och tvärtom - många hade kunnat ge ersättning tidigare istället for att gråtande plåga sig genom varje matstund.
    Absolut!
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Beaniee
    The Doctor skrev 2013-11-28 08:21:02 följande:
    Absolut är det så, personligen har jag dock enbart erfarenhet av BVC-sköterskor som förstört en möjlig fungerande helamning på grund av deras kompetens. Man hör skräckhistorier om sköterskor som ger allehanda korkade råd åt ammande så jag förmodar att det är likadant åt andra hållet.

Det är det! 

Gissar att vården inte är så viktig och exakt när det gäller vård av kvinnor. 

Svar på tråden Nu får det väl ändå vara nog! Staten lagstiftar om ersättning!