• Greenvalleys

Att hantera smärta och ångest vid barnlöshet?

Hej!

Nu har det gått över tre år och fortfarande inga barn. Till en början tog jag hela grejen med ro eller iallafall låtsades göra det. Vid frågor om barn blev svaret "det kommer när det kommer" eller till dem som visste vad vi går igenom "vi får väl se, klart det känns jobbigt". Svaren har varit minst sagt ytliga och så har jag också förhållit mig till mina egna känslor. Skuffat undan och förträngt.

Det senaste året har tankarna av det mörka slaget kommit krypande. Det tog lång tid innan vi gjorde en utredning och väl efter det ställde vi oss i kö till IVF. I maj i år inleddes det första försöket som enligt planerna skulle vara klart innan midsommar. Uttaget var det mest smärtsamma jag någonsin upplevt. Det var så fruktansvärt. När behandlingen påverkade min kropp negativt fick jag vänta över sommaren (då de har sommarstängt). Gynekologen sa att nu var det fritt fram att ta en snaps till midsommar. Och resten av semester också, tänkte jag. Mer bitter än glad då behandlingen känns en miljon viktigare än ett glas vin.

Efter sommaren tog det ytterligare en stund eftersom jag inte får till ägglossning på egen hand. Det var precis innan insättning som den riktiga ångesten kom. I skrivande stund kommer det tillbaka till mig.  Efter skulle jag vänta 18 dagar.  Efter cirka tio kom det som inte får komma. Men som samtidigt inte är ett hundraprocentigt bevis på att det inte gått vägen. Outhärdlig väntan och för första gången tillät jag mig själv att vara sjuk en dag från jobbet. Behandlingen misslyckades.

Det mest smärtsamma rent psykiskt är att hålla uppe fasaden, att allt är bra. Särskilt på jobbet. Flera dagar i veckan har jag satt mig på toaletten eller gått in på kontoret och stängt dörren, gråtit och bara velat gå hem. Jag arbetar med människor och arbetet påverkas. På morgonen är fasaden på. "Hur är det med dig" "jo, det är bara bra det, själv?". Jag vet inte varför jag inte kan säga det. Det känns som en djup skam.

Min man och jag pratar om det ofta, mest jag. Jag vill att det skall vara "vår" grej men jag vet att det är min kropp som inte riktigt fungerar och att det är jag som tänker på det varje dag. Det gör att jag känner mig ensam. Min önskan är att bli stark och sluta skämmas.

Jag har tagit några steg: pratat med en kurator en gång, anmält mig till en föreläsning på barnlängtan och idag blivit medlem här. Min förhoppning är ett svar från dig som vill berätta din historia och även berätta hur du hanterar vardagen. Och till dig som vågat berätta för arbetskamrater, hur skapade du modet?

Tacksam för svar!

/K 

• Svar på tråden Att hantera smärta och ångest vid barnlöshet?
  • Ingrid1989

Jag känner så med dig ska du veta.
    Vi har försökt i fyra år, har diverse metoder och behandlingar bakom oss. 2 ivf. Inget + och periodvis mår jag mycket dåligt.
    Jag försöker tänka mig att det inte kommer gå. Jag är säker på att nått är vajsing med mig men inget har hittat än. Gravid har kag varit två gånger men inte med min man. Andra gången gjorde jag abort men det "ska" inte påverka. Jag tror såklart annat...
    Man måste tillåta sig skälv att vara ledsen och arg. Och att man är två. Min karl är en klippa och håller mig uppe då jag brakar.
    Jag kan inte ge ett botemedel men sysselsättning hjälper. Vi köpte en ganska krävande hund och träning och kurser med honom hjälper mig. Han är vår bebis idag och tröstar då jag inte har en bra dag.
    Pm.a om du vill prata mer

• Thotis90
    AnnaF skrev 2013-11-06 08:17:32 följande:
    Gravid har kag varit två gånger men inte med min man. Andra gången gjorde jag abort men det "ska" inte påverka. Jag tror såklart annat...
    Jag är i samma situation. Jag blev gravid på andra försöket med en annan man, som sedan slutade i en abort. Efter den har jag inte blivit gravid igen (har försökt i totalt 3 år, med två män). 
    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • phillipha

För vår del så började vi försöka skaffa barn och när inget hände sökt vi hjälp ganska snabbt efter 10månader började vi kolla upp oss efter fel. Fel hittades på maken och chansen till en spontan graviditet är ca 1% så vi ställdes i kö för ivf. Kön var då 18månader minst. Vi orkade inte vänta utan valde att direkt gå på en behandling privat på sophiahemmet.

Behandlingen var hemsk. Jag reagerade väldigt stark på sprutorna bla pga att jag bara var 21. Äggplock var hemskt! Jag skrek mig igenom hela processen för det gjorde så ont. Det resulterade i att läkaren inte kunde ta ut alla utan Rick lämna ca 10st kvar. Vi fick ut 22st. 17 blev befruktade och fem kunde frysas in. Jag blev överstimulerad och fick inget tillbaka.

Detta hände också precis innan sommaren så vi fick vänta. I augusti upptäcktes en cysta på ena äggstocken så vi fick vänta ända till december för att få någon insatt. Misslyckades. I februari sattes två embryon in som åter igen inte tog.

Vi tog en paus och blev helt plötsligt kallade till landstingets behandling. Vi hamnade på en privatklinik (Fertilitetscentrum Stockholm) vi gjorde en ny behandling som var lika smärtsam, jag blev jättedålig. Äläggplocket var lite mer uthärdligt. Fick mer smärtlindring och lugnande innan. Fick ut 20ägg,15 befruktade. Fick ett tillbaka och 2i frysen. Vi lyckades! Fick en son som nu är 2,5år gammal.

Att lära sig att hantera sorgen, smärta, rädslan, hoppet och den lilla lilla glädjen är otroligt svårt. Jag har varit så knäckt, så nere på botten utan vilja ork eller energi att ta mig upp. Min man har ofta fått vara den starka, den som dragit upp mig som tröstan mig som hjälpt mig med allt när det varit som värst. bara att skriva detta och tänka tillbaka är smärtsamt men samtidigt såå viktigt! Vi måste bli mer öppna så att människor förstår vad det är vi gör. Först då kan vi komma ifrån tabukänslorna.

Det viktigaste du kan göra är att gråta. Att skrika ut din sorg så du blir alldeles hes. och prata! Prata prata prata! Med din partner, med, din bästa vän, med din mamma. 

Jag berättade tidigt på jobbet eftersom detta påverkade mig så enormt mycket. Skitjbbigt men så skönt när jag väl sagt det. Jag slapp smusla när det var läkarbesök, kontroller ultraljud mm. Jag blev dessutom sjukskriven båda gångerna för att minska risken för överstimulering. Att prata hjälper!

Idag, har vi gjort ytterliggare behandlingar för att få till ett syskon. I oktober förra året satte vi in ett fryst embryo. Det tog men vi fick ett tidigt missfall. Otroligt tufft! I februari satte vi in det sista vilket inte tog så i mars drog vi igång en ny behandlig. Återigen en smärtsam historia men jag blev sjukskriven direkt för att förhindra överstimulering. Vi fick ut 19 ägg. Ett tillbaka och ett till frysen som blastocyctembryo. Det lyckades och jag är gravid.

Med tiden blir man hårdhudad, man får lite lättare att hantera sorgen. För mig har det hela tiden hjälpt att prata om det. Alla i vår omgivning vet vad vi gått igenom vilket är så skönt!

Förlåt  min långa text men det är skönt att skriva av sig ibland! Fråga gärna om det är något, skriv privat om ni vill! Jag berättar gärna mer eller svarar på frågor :)              

• Mischa

Vi har försökt drygt två år, gjort två fulla IVF-försök och tre frysförsök. Blivit gravid två gånger, ett blev utomkvedshavandeskap och ett MA. 

Just nu befinner jag mig på ett mycket dåligt ställe. Är sjukskriven på deltid. Känner att hela livet är meningslöst. Försöker göra annat, boka in saker att se fram emot osv men det är tungt. Jag vill inte boka in saker att se fram emot, jag vill få ett barn. 

Har berättat för några få på jobbet. Vill inte berätta för alla. Tycker att det är svårt att prata om.  

• princess77

Detta är givetvis olika från person till person men jag mådde bättre av att berätta det för dom flesta i min närhet.
    Då slapp man en del dumma frågor och kommentarer och dom hade lite mer förståelse när det gällde graviditeter och barnsnack.
    Ibland kanske man måste få prata med någon utomstående också.
    Detta är en livskris och något väldigt tungt att bära på ibland och då är det skönt med någon att prata ut hos,att gråta hos eller bara lyssna på..
    Någon som inte känner en och dömmer eller kommer med diverse "snälla" råd som tex slappna av ska du se
    Jag mådde väldigt mycket bättre av att gå en gång i veckan till en psykolog men som sagt,det är helt individuellt.

• Greenvalleys

Hej alla i tråden!

Jag klickade i att jag skulle få mail varje gång det kom ett svar här men inte fått något så var verkligen en överraskning att se att det kommit igång en tråd. 

Phillipha, du satte ord på det jag tänker. Jag har tänkt så länge att jag skall berätta på jobbet, varje kväll knåpar jag på hur jag skall ta upp det. För det är jobbigt att vara "glad" jämt. Jag vet inte vad jag är rädd för, om det är för att alla känslor skall komma upp på ytan och att det skall "synas" hur jag mår. Eller om jag skall må ännu sämre. Samtidigt så ställer jag mig frågan, är det verkligen så farligt att vara sårbar? Att visa att allt inte är happy go lucky för jämnan. 

På jobbet har det exploderat graviditeter på senaste. Okänsliga skämt som "nu får vi göra en tavla där vi skriver upp vem som får bli gravid nästa gång" (med tanke på alla föräldraledigheter) eller "vi vet ju vilka som är kvar" (spänner ögonen i mig). Mycket skulle kunna avhjälpas med mod och ärlighet, att helt gå emot "alla kan få barn"-normen och bara säga som det är. Man blir arg, ledsen och generad när kommentarerna dyker upp, på ett sätt kan jag tycka att man borde tänka innan man pratar, på ett annat att de ju faktiskt inte vet. Jag ger dom inte ens chansen att förstå eller lyssna. 

Hur berättade du och hur tog dina kollegor det? Vilket bemötande fick du efteråt?

/K

phillipha skrev 2013-11-06 12:17:44 följande:
    Att lära sig att hantera sorgen, smärta, rädslan, hoppet och den lilla lilla glädjen är otroligt svårt. Jag har varit så knäckt, så nere på botten utan vilja ork eller energi att ta mig upp. Min man har ofta fått vara den starka, den som dragit upp mig som tröstan mig som hjälpt mig med allt när det varit som värst. bara att skriva detta och tänka tillbaka är smärtsamt men samtidigt såå viktigt! Vi måste bli mer öppna så att människor förstår vad det är vi gör. Först då kan vi komma ifrån tabukänslorna.

Det viktigaste du kan göra är att gråta. Att skrika ut din sorg så du blir alldeles hes. och prata! Prata prata prata! Med din partner, med, din bästa vän, med din mamma. 

Jag berättade tidigt på jobbet eftersom detta påverkade mig så enormt mycket. Skitjbbigt men så skönt när jag väl sagt det. Jag slapp smusla när det var läkarbesök, kontroller ultraljud mm. Jag blev dessutom sjukskriven båda gångerna för att minska risken för överstimulering. Att prata hjälper!
  • Greenvalleys
    princess77 skrev 2013-11-06 20:55:47 följande:
    Detta är givetvis olika från person till person men jag mådde bättre av att berätta det för dom flesta i min närhet.
    Då slapp man en del dumma frågor och kommentarer och dom hade lite mer förståelse när det gällde graviditeter och barnsnack.
    Ibland kanske man måste få prata med någon utomstående också.
    Detta är en livskris och något väldigt tungt att bära på ibland och då är det skönt med någon att prata ut hos,att gråta hos eller bara lyssna på..
    Någon som inte känner en och dömmer eller kommer med diverse "snälla" råd som tex slappna av ska du se
    Jag mådde väldigt mycket bättre av att gå en gång i veckan till en psykolog men som sagt,det är helt individuellt.
    Det är säkert så att jag (med många andra) inte har tillräckligt stor tilltro till andra människor, att de faktiskt kan förstå, lyssna och stötta. Jag pratar med en del nära vänner men har så svårt för att visa att jag mår dåligt och är ledsen. Gråten har kommit när det inte funnits någon annan utväg än just gråt. Jag har alltid velat ha rollen som den som lyssnar, ger råd och är stark. Så det är jobbigt att byta sida. Då kan jag känna att jag tar för mycket plats i relationen och att den andra skall tröttna på att lyssna på det. Gick till en kurator en gång, kände mig lite stärkt när jag gick därifrån. Hon peppade att jag skulle berätta för någon på jobbet. Problemet var att några timmar efter besöket var allt mod borta. Har funderingar på att gå till en psykolog men det är ju en djungel av psykologer och psykoterapeuter.

/K 
  • princess77

Ja det är svårt att hitta rätt i den stora djungeln av proffs Jag hade tur och träffade min när jag och mannen gick föräldrautbildningen inför adoption.
    Mitt råd är nog att vända sig till någon liknande som är van att hantera just denna sorts problem.
    Han hjälpte mig väldigt mycket och fick mig att känna mig relativt "hel" igen.
    Nu blev det ingen adoption för den sommaren blev jag helt plötsligt gravid naturligt...efter 5.5 år

• phillipha
    Greenvalleys skrev 2013-11-07 21:13:45 följande:
    Hej alla i tråden!

Jag klickade i att jag skulle få mail varje gång det kom ett svar här men inte fått något så var verkligen en överraskning att se att det kommit igång en tråd. 

Phillipha, du satte ord på det jag tänker. Jag har tänkt så länge att jag skall berätta på jobbet, varje kväll knåpar jag på hur jag skall ta upp det. För det är jobbigt att vara "glad" jämt. Jag vet inte vad jag är rädd för, om det är för att alla känslor skall komma upp på ytan och att det skall "synas" hur jag mår. Eller om jag skall må ännu sämre. Samtidigt så ställer jag mig frågan, är det verkligen så farligt att vara sårbar? Att visa att allt inte är happy go lucky för jämnan. 

På jobbet har det exploderat graviditeter på senaste. Okänsliga skämt som "nu får vi göra en tavla där vi skriver upp vem som får bli gravid nästa gång" (med tanke på alla föräldraledigheter) eller "vi vet ju vilka som är kvar" (spänner ögonen i mig). Mycket skulle kunna avhjälpas med mod och ärlighet, att helt gå emot "alla kan få barn"-normen och bara säga som det är. Man blir arg, ledsen och generad när kommentarerna dyker upp, på ett sätt kan jag tycka att man borde tänka innan man pratar, på ett annat att de ju faktiskt inte vet. Jag ger dom inte ens chansen att förstå eller lyssna. 

Hur berättade du och hur tog dina kollegor det? Vilket bemötande fick du efteråt?

/K

Jag tog det vid ett personalmöte. Vi har alltid en stående punkt där man får berätta olika personliga saker. Jag sa det bara rakt ut. Skitsvårt och jag började gråta men det var s viktigt att få säga det att jag bet ihop och bara sa som det var. All tog det bra, några ställde frågor som jag svarade på. Sen har det kommit lite frågor och undringar längs vägen.

Nu har alla mina kollegor passerar skaffa barn stadiet så jag slapp hela graviditetsgrejen. Men jag har fått ett fantastiskt stöd. Ibland när jag inte orkat prata eller bara vill vara ifred så har jag sagt det till en kollega och bett henne sprida det till alla då har det liksom inte blivit något snack sen :)
  • phillipha
    Greenvalleys skrev 2013-11-07 21:13:45 följande:
    Hej alla i tråden!

/K

Jag tog det vid ett personalmöte. Vi har alltid en stående punkt där man får berätta olika personliga saker. Jag sa det bara rakt ut. Skitsvårt och jag började gråta men det var s viktigt att få säga det att jag bet ihop och bara sa som det var. All tog det bra, några ställde frågor som jag svarade på. Sen har det kommit lite frågor och undringar längs vägen.

Nu har alla mina kollegor passerar skaffa barn stadiet så jag slapp hela graviditetsgrejen. Men jag har fått ett fantastiskt stöd. Ibland när jag inte orkat prata eller bara vill vara ifred så har jag sagt det till en kollega och bett henne sprida det till alla då har det liksom inte blivit något snack sen :)
  • Greenvalleys

Det var modigt! Vi är ca 40-50 pers på personalmötena så känns väldigt avlägset för mig just nu att berätta. Något jag även känner som jobbigt är att prata med män om det, vet inte varför. Det är så privat att jag får ont i magen av tanken. Men har funderar på att ta modet tillfånga och berätta för kollegan som handledde mig när jag började. Jag vill ha en förändring och må bättre, för den här platsen jag är på nu är så otroligt jobbig. Som sagt, tycker att du var modig och jag ska lägga det till mitt pepp-kontoð??? snart! /K

Svar på tråden Att hantera smärta och ångest vid barnlöshet?