Att hantera smärta och ångest vid barnlöshet?
Hej!
Nu har det gått över tre år och fortfarande inga barn. Till en början tog jag hela grejen med ro eller iallafall låtsades göra det. Vid frågor om barn blev svaret "det kommer när det kommer" eller till dem som visste vad vi går igenom "vi får väl se, klart det känns jobbigt". Svaren har varit minst sagt ytliga och så har jag också förhållit mig till mina egna känslor. Skuffat undan och förträngt.
Det senaste året har tankarna av det mörka slaget kommit krypande. Det tog lång tid innan vi gjorde en utredning och väl efter det ställde vi oss i kö till IVF. I maj i år inleddes det första försöket som enligt planerna skulle vara klart innan midsommar. Uttaget var det mest smärtsamma jag någonsin upplevt. Det var så fruktansvärt. När behandlingen påverkade min kropp negativt fick jag vänta över sommaren (då de har sommarstängt). Gynekologen sa att nu var det fritt fram att ta en snaps till midsommar. Och resten av semester också, tänkte jag. Mer bitter än glad då behandlingen känns en miljon viktigare än ett glas vin.
Efter sommaren tog det ytterligare en stund eftersom jag inte får till ägglossning på egen hand. Det var precis innan insättning som den riktiga ångesten kom. I skrivande stund kommer det tillbaka till mig. Efter skulle jag vänta 18 dagar. Efter cirka tio kom det som inte får komma. Men som samtidigt inte är ett hundraprocentigt bevis på att det inte gått vägen. Outhärdlig väntan och för första gången tillät jag mig själv att vara sjuk en dag från jobbet. Behandlingen misslyckades.
Det mest smärtsamma rent psykiskt är att hålla uppe fasaden, att allt är bra. Särskilt på jobbet. Flera dagar i veckan har jag satt mig på toaletten eller gått in på kontoret och stängt dörren, gråtit och bara velat gå hem. Jag arbetar med människor och arbetet påverkas. På morgonen är fasaden på. "Hur är det med dig" "jo, det är bara bra det, själv?". Jag vet inte varför jag inte kan säga det. Det känns som en djup skam.
Min man och jag pratar om det ofta, mest jag. Jag vill att det skall vara "vår" grej men jag vet att det är min kropp som inte riktigt fungerar och att det är jag som tänker på det varje dag. Det gör att jag känner mig ensam. Min önskan är att bli stark och sluta skämmas.
Jag har tagit några steg: pratat med en kurator en gång, anmält mig till en föreläsning på barnlängtan och idag blivit medlem här. Min förhoppning är ett svar från dig som vill berätta din historia och även berätta hur du hanterar vardagen. Och till dig som vågat berätta för arbetskamrater, hur skapade du modet?
Tacksam för svar!
/K