• Thotis90

Att hantera smärta och ångest vid barnlöshet?

Vi har försökt i snart 2 år och avslutade precis vår fertilitetsutredning (remiss har skickats till IVF fast vi inte vill...). Det har inte hittats några fel och läkarna säger att vi har alla chanser i världen att lyckas då jag har varit gravid förut. Den graviditeten blev till på andra försöket, med en annan man, men slutade i en sen abort i v.14+1. Jag har försökt bli gravid med två män efter aborten - utan resultat. Det har som sagt inte hittats några fel, men jag VET att någonting ÄR fel (hos mig) och det är så frustrerande. Det är svårt att beskriva frustrationen och jag har gråtit så många gånger över det här. Vissa gånger så mycket och så hårt att det har känts som att magen skall sprängas. Barn är i mina ögon meningen med livet och om jag inte kan få barn, vad skall jag då leva för? Allt känna så meningslöst och jag blir så irriterad när folk säger:"Ni är unga. Det kommer!". Vad fan vet Ni om det?!

Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Thotis90
    Sassa86 skrev 2013-11-02 11:48:46 följande:
    Vi försöker efter mf för 2 år sen.
    Men jag börjar gräva ner mig. Har kollat på serien "drömmen om ett barn" och tankarna börjar snurra.
    Börjar bli deprimerad.
    Jag kan aldrig säga att jag vet hur de känns eller kan förstå, men de jag kan förstå är längtan efter barn
    Jag klarar inte av att se program som handlar om barn. Det går bara inte då jag blir så förbannat ledsen. 
  • Thotis90
    Greenvalleys skrev 2013-11-02 11:51:16 följande:
    I de flesta fall verkar barnlöshet vara oförklarlig. Våra kroppas är verkligen ett mysterium på många sätt!! En fråga, du skrev att en remiss skickat till IVF men att du inte vill, varför vill du inte? 

Tänkte att jag vill fråga dig, eftersom att du skriver att du ifrågasätter livets mening. Absolut inte för att det låter konstigt. Många som får frågan om livets mening skulle nog svara barn. Men finns det några positiva delar, händelser, situationer eller personer i din vardag som du kan lyfta fram i allt det mörka? 
    Jag tror att allt händer av en anledning, att det finns en mening med allt. Om jag inte blir gravid på naturlig väg är det meningen att jag inte skall ha barn (det här är en åsikt/tro om mig själv, inte om andra). Jag vill dessutom inte utsätta min kropp för allt vad IVF innebär. 

Nej. Det har jag inte...
  • Thotis90
    Anonym (Barnlös) skrev 2013-11-02 12:27:51 följande:
    Vi har försökt i 8 år, gjort två ivf via landstinget utan resultat, tog en paus. Gifte oss och reste jättemycket. Ska strunta i sista gratisförsöket och gå privat nästa år. Mitt bästa råd är att hitta på saker tillsammans. Gör något romantiskt kul oväntat minst en gång i månaden, typ vandra, ut och festa järnet till sena natten saker som är liiite svårare att göra när man har barn. Genom detta har vi kommit varandra närmre och känt att det är ok att vi är barnlösa just nu annars hade vi inte kunnat vandra i fjällen, backpacka genom Europa mm
    Jag önskar att jag kunde göra saker med min sambo, men han jobbar så mycket och när han väl är ledig vill han bara vara hemma och ta det lugnt. Jag är med andra ord ensam i det här då han inte förstår och då jag inte har några vänner (den enda riktiga vännen jag har haft får jag inte ha kontakt med för honom).
  • Thotis90
    AnnaF skrev 2013-11-06 08:17:32 följande:
    Gravid har kag varit två gånger men inte med min man. Andra gången gjorde jag abort men det "ska" inte påverka. Jag tror såklart annat...
    Jag är i samma situation. Jag blev gravid på andra försöket med en annan man, som sedan slutade i en abort. Efter den har jag inte blivit gravid igen (har försökt i totalt 3 år, med två män). 
Svar på tråden Att hantera smärta och ångest vid barnlöshet?