• jjmh

Gastric bypass utredning

Min läkare har just skickat en remiss till kirurgen för en gastric bypass åt mig. Det jag undrar är ungefär hur lång tid en utredning tar? Jag bor i Västmanland så utredningen kommer att ske på akademiska i Uppsala. Hur lång tid tog era utredningar och hur många möten var det? Jag hoppas att det inte ska behöva ta tre månader mellan varje... Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gastric bypass utredning
  • Tottott

Kan nån berätta för mig om hur noga de är i utredningen med att utesluta hypotyreos? Vilka värden accepterar man? För TSH, fT4, fT3 och antikroppar?

Är det någon som fått kolla leptinvärdena?

• jjmh

De finns en stor tråd som heter Gastric Bypass (GBP), det finns säkert någon som vet där! :)

• lilsis

Är det fortfarande så många möten med så lång tid emellan? Är kallad till infomöte 4 april men om det tar 18 månader innan man är igenom och ligger på OP så blir jag olycklig :(

• jjmh

lilsis: Är det till Akademiska du ska? För mig tog det drygt 4 månader till att ens få komma till informationsmötet efter att min husläkare skrev remissen. Men i torsdags var jag i alla fall på infomötet och då sa det att man får räkna med ett år från det mötet till operationen om inte din läkare tycker att det finns anledning att skynda på det. Det även ta längre tid om de anser att man behöver fler besök än de planerade under utredningen. Håller med om det är drygt att vänta... det känns som mitt liv är på paus just nu!

• lilsis

Japp, Ackis. Jag skrev egenreniss i månadsskiftet jan/feb, svar på den 17 februari och kallelsen till mötet 14 mars. Det som är lite "bråttom" för mig är att vi troligen behöver hjälp med IVF och jag är redan 33 och går det relativt snabbt med OP hinner jag ändå fylla 34 innan första försöket med IVF, tar det ett år hinner jag fylla 35. Så lite brinner det i knutarna :-/

• jjmh

Då har det ju gått ganska fort för dig hittills. Jag tror det tog sån lång tid för mig för att remissen först var tvungen att gå till kirurgen i Västerås och sen vidare till Akademiska. Efter informationsmötet ska man ju träffa sjuksköterska, dietist och sen läkare innan man godkänns för operation. Och man skulle bli kallad till sjuksköterskan om 1-3 månader. Det är det jag väntar på nu. Hoppas du kan komma igenom utredningen lite snabbare, jag förstår om du känner dig stressad.... Jag har som tur var inte haft några problem med att gravid trots övervikt, så jag väntade istället med att jag var färdig med att skaffa barn. Vi kanske kan följas åt under resans gång? Hade vart kul!

• lilsis

Det var min originalplan. Att bli gravid först och OP sen. Men har hittills bara lyckats producera ett utomkveds. Så jag vet att jag går att söva osv, kan ha skyndat på förloppet med GBP också.

• jjmh

Hoppas verkligen att utredningen går lite snabbare för dig då, de vill ju inte att man helst ska bli gravid första året efter OP heller. Du kan inte få din läkare att skriva ett utlåtande som kan skynda på det hela annars? Akademiska har ju de längst utredningarna i landet vad jag vet och det känns ju surt men det har ju så långa utredningar av en anledning. Att man ska hinna göra förändringar i sin livstil och ta itu med ätstörningar och dyligt innan OP så att det blir lyckat i slutändan. Jag vet att i andra landsting kan alltihopa från remiss till OP gå på ett pat månader bara!

• lilsis

Min VC är inte särskilt intresserad alls. Men läkaren på fertilitetskliniken kan säkert motivera om det behövs. Får se vad de säger. Det kan ju vara så att jag trots allt har passage i den kvarvarande äggledaren och då vore det fint att hinna bli gravid först.

• jjmh

Hoppas det går bra och lycka till! Berätta gärna hur det går för dig! :)

• happy7831

fått kallelse till grupp info i Sahlgrenska den 7 aug.

man e ju lite nervös..

finns ngn max gräns vad får väga

Väger 155 kg.. bmi på 50.

Min ortoped sa ja måste opereras, och läkare på vc anser också det. Men vet ju inte vad kirurger i gbg säger..

mina prover på vc var bra

• Ebbaebba
    marisabelle skrev 2013-10-24 10:40:57 följande:

Jag har varit opad i lite mer än ett år, för mig gjorde det ingenting att det tog så länge. Jag hade då all tid i världen att söka all information jag ville och fråga runt. När jag väl tog stegen var jag väl förberedd och trygg trots att det inte alls gick enligt planen

Vill du berätta vad som hände?
  • Fluffig Lavendel
    lilsis skrev 2014-03-16 04:47:22 följande:

Japp, Ackis. Jag skrev egenreniss i månadsskiftet jan/feb, svar på den 17 februari och kallelsen till mötet 14 mars. Det som är lite "bråttom" för mig är att vi troligen behöver hjälp med IVF och jag är redan 33 och går det relativt snabbt med OP hinner jag ändå fylla 34 innan första försöket med IVF, tar det ett år hinner jag fylla 35. Så lite brinner det i knutarna :-/

Hej!

Har precis beslutat mig för att försöka få en GBP jag med, efter att ha kämpat med vikten större delen av mitt liv. Undrar lite hur du gick tillväga för din egenremiss. Typ hur vet man om man ens får skicka en osv.. Jag bor i Stockholm och är otroligt rädd för att gå till VC och få ett nej så skulle helst vilja skriva en själv.

Tack på förhand!

• lilsis

Jag skrev den efter hur de vill att läkare ska skriva, går att googla :)

Fluffig Lavendel skrev 2015-03-20 01:13:26 följande:

Hej!

Har precis beslutat mig för att försöka få en GBP jag med, efter att ha kämpat med vikten större delen av mitt liv. Undrar lite hur du gick tillväga för din egenremiss. Typ hur vet man om man ens får skicka en osv.. Jag bor i Stockholm och är otroligt rädd för att gå till VC och få ett nej så skulle helst vilja skriva en själv.

Tack på förhand!

Svar på tråden Gastric bypass utredning