• jjmh

Gastric bypass utredning

Min läkare har just skickat en remiss till kirurgen för en gastric bypass åt mig. Det jag undrar är ungefär hur lång tid en utredning tar? Jag bor i Västmanland så utredningen kommer att ske på akademiska i Uppsala. Hur lång tid tog era utredningar och hur många möten var det? Jag hoppas att det inte ska behöva ta tre månader mellan varje... Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gastric bypass utredning
  • VärstaMorsan

Själv är jag i utredning för gbp i västmanland. När remissen kommer till kirurgen så bedömer de om det ska gå vidare till uppsla och där är det 4 möten eventuellt extra möten om det behövs. Det består av gruppinfo, sköterskemöte, dietist, läkare. Sedan är det mellan 1-3 månader mellan besöken. Själv ska jag till läkaren nästa gång och det är ändå bra med väntan då man hinner och SKA göra förändringar där emellan.

• marisabelle

Jag fick vänta 22 månader från att remissen skickades tills jag kallades. Hoppas du har bättre tur!

• jjmh

12-18 månader totalt låter ju rimligt, det är ungefär något sånt som jag räknade med. Tack för att du orkade svara! :) Men 22 månader till första kallelsen låter ju helt galet... Så ska det väl inte få gå till? Hoppas du har kommit en bit på vägen nu i alla fall!

• VärstaMorsan

När kirurgen skickas till Uppsala vilket görs relativt fort så får du en remissbekräftelse från akademiska i Uppsala och inom tre månader blir du kallad till gruppinfo.

• jjmh

Vad skönt att du snart klarat av utredningen! Är det på detta läkarbesök du får klartecken för operation eller inte? Man blir ju lite ivrig när man väl drar igång processen. Jag har tänkt på detta i flera år, men det är nu det känns som det är läge. Jag är färdig med att skaffa barn och har gjort otaliga försök att gå ner i vikt! Men det var ett stort steg för mig att bara ta kontakt med läkare för remiss, men nu känns det bra att vara igång!

• VärstaMorsan

Ja det är vid läkarbesöket domen faller, men även kirurg läkaren i Västerås kan säga annat om det kommer något oväntat.

• marisabelle

Jag har varit opad i lite mer än ett år, för mig gjorde det ingenting att det tog så länge. Jag hade då all tid i världen att söka all information jag ville och fråga runt. När jag väl tog stegen var jag väl förberedd och trygg trots att det inte alls gick enligt planen

Svar på tråden Gastric bypass utredning