Snällspiken skrev 2013-10-07 23:56:10 följande:
Jag är av åsikten att man bör uppmuntra de sidor där barnen är svagare, istället för att överdriva de redan överdrivna, eller hur man nu ska säga.
Båda våra barn var ungefär som ditt, från tidig ålder, med variationer. Dottern började t ex säga tydliga ord vid 8 månaders ålder, på fyra olika språk. Sonen knäckte läskoden vid 2 år och 10 månader. Med mera, med mera.
Hos oss har vi ägnat mycket energi åt det sociala samspelet för där hade barnen länge en tendens att halka efter (eller bli utanför i gruppen på dagis i alla fall). Likaså har de fått hålla på massvis med fysisk aktivitet i grupp för att få lite skinn på näsan. När man är 1,5 funkar det liksom inte att komma med långa utläggningar när någon är dum.
Nu är de 3 och 5 och har en massa kompisar och verkar må genuint bra. De uttrycker sig emellanåt på ett betydligt mer avancerat sätt än sina jämnåriga kompisar men det är också allt. De har definitivt ett behov av att förkovra sig men de blir inte absorberade och enkelspåriga, på bekostnad av relationerna, som de lätt blev när de var mindre. Ja typ som när sonen vid 2 års ålder kunde rabbla bilmärken och kände sig tvungen att hålla långa föreläsningar för sina stumma, jämnåriga små vänner.
Tjejen, som tidigare tvångsmässigt och ängsligt ordnade saker i mönster, efter färg och storlek och så vidare, har blivit lite "stökigare".
Jag kan sakna mina barn som pratar fyra språk och på alla sätt skiljer sig från andra barn. Det var inte utan att man var stolt över dem. Men de verkar betydligt gladare och mer avslappande nuförtiden. Det kan lätt finnas något krampaktigt och tvångsmässigt över det där som du kallar "särbegåvat", det gäller att se upp så att man inte överför sina egna förväntingar på de små liven.
Amen!
Vi tänker likadant. Båda barnen verkar ha exceptionellt välfungerande hjärnor, så till den grad att man blir mörkrädd varje dag. Därför fokuserar vi på det de inte visar framfötterna på lika mycket, dvs det sociala, det känslomässiga. Hjärnarbetet klarar de ju så bra själva.

Men visst kan det vara svårt att inte dras med när nyblivna femåringen som i morse vid frukostbordet satt och dividerade tresiffriga tal, drog igenom några gångertabeller och pysslade lite med decimaler.... Man blir ju impad liksom...
MEN! Sedan vi taggade ner och slutade uppmuntra det hen redan var bra på slutade hen stamma, och började istället leka.