Ellisizza skrev 2013-09-28 21:03:35 följande:
Barnet har alltid varit annorlunda på något sätt. Märktes redan innan ett års ålder. När vi läste satt barnet, som ju bara var en bebis då, och pekade målmedvetet på alla saker i böckerna om och om igen så att man skulle säga vad det var. Vi insåg att barnet helt enkelt redan då hade en omåttlig lust att lära och så har det fortsatt.
Om vi träffar okända vuxna blir de alltid häpna över vad barnet kan. Barnet är nu fyra år och kan
Alfabetet (både små och stora bokstäver) Räkna hur långt som helst Håller precis på att knäcka läskoden. Kan läsa och skriva enkla ord. Det ena specialintresset avlöser det andra hela tiden. När barnet kan väldigt mycket om en sak byts intresset till ett annat utan att den inlärda informationen glöms bort. Barnet kan alla planeterna i solsystemet i ordning, veckodagar, månader, årstider, massa blommor och träd mm. Listan kan göras hur lång som helst. Kunde tex peka ut vilket bilmärke en bil har vid ca 2,5 (inte bara saab och volvo utan minst 10 st) Barnet kan helt enkelt hur mycket som helst om allt möjligt. Alla som möter barnet blir förvånade. Senaste intresset är flaggor och nu kan barnet nästan hela Europas flaggor plus en massa andra utanför Europa. Just nu intresserar sig barnet även inte bara för blommor utan var i Sverige de växer. Barnet pratar jättebra och kan föra långa samtal.
Kan fortsätta räkna upp saker hur länge som helst. Men barnet har helt enkelt alltid varit annorlunda mot andra barn. Sover till exempel mycket mindre än andra barn men är aldrig trött ändå.
Låter som min yngste son (till viss det båda mina barn). Och jag själv för den delen, jag skrev mitt namn när jag precis fyllt tre, kunde läsa och skriva vid fyra, hade ett enormt vokabulär för min ålder etc.
Har inte upplevt att min son har tyckt att det har varit tråkigt i skolan. Han har i och för sig haft extraböcker i både matte och svenska så han har haft att göra.
När jag gick i skolan var det lite annorlunda, jag fick ofta gå runt och hjälpa mina klasskompisar när jag var klar med det vi skulle göra. Det var lite tråkigt men samtidigt var jag lite stolt. Jag ville börja skolan när jag var fem, sa till min mamma att vi skulle säga till rektorn att jag var sju år, haha. Men så här i efterhand är jag rätt glad att jag fick gå med jämnåriga.
Kan säga att min särbegåvning nog jämnat ut sig med tiden, numera är jag förhållandevis normal