• alexs mamma

Får en sjuksköterska var överviktig, en lärare vara rasist, en poiliker religiöst aktiv osv?

Hej!

Jag sitter och funderar över hur vi reagerar på att våra "samhällsförebiler"  inte lever som de lär. Hur ska vi tolka detta och är det rätt? Om man har ett ansvar för andra människor är det då ens möjligt att inte leva som man lär eller tappar man förtroendet då?

Jag undrar om du skulle ha förtroende och kunna respektera tex en sjuksköterska i hens yrkesroll som är överviktig eller rökare tex  ?

Eller hur skulle du ställa dig till att dina barns lärare är rasist när läroplanen så tydligt påtalar de demokratiska rättigheterna och alla människors lika värde....   

Ska en politiker vara religiöst aktiv oavsett om hen är muslim kristen, jude etc kan politik och religion förenas ??  

Hur ska vi som samhällsmedborgare tolka dessa subtila signaler som skickas ut enbart genom hur man ser ut eller gör på sin fritid? Är dessa människor trovärdiga i sina yrkesroller
    Vad tycker du?  

• Svar på tråden Får en sjuksköterska var överviktig, en lärare vara rasist, en poiliker religiöst aktiv osv?
  • Scrubs81

Får en normalviktig ssk vägra vårda övetviktiga typ 2 diabetiker m hjärtinfarkt o får en lärare vägra undervisa uttalade rasistiska elever?

• Scrubs81
    Scrubs81 skrev 2013-09-22 15:43:28 följande:
    Får en normalviktig ssk vägra vårda övetviktiga typ 2 diabetiker m hjärtinfarkt o får en lärare vägra undervisa uttalade rasistiska elever?

En lärare m utländsk härkomst...
  • Fanny b
    lykantrophona skrev 2013-09-22 15:37:33 följande:
    Jag tänker mig väl att rasism och andra fördomar inte nödvändigtvis behöver vara något tydligt. Jag tror knappast en rasistisk lärare skulle faktiskt säga på lektionerna att personer av en viss etnicitet är sämre, eller automatiskt underkänna alla av en viss etnicitet. Men värderingar av det slaget sipprar lätt igenom när det gäller bemötande av elever, hur man prioriterar i det man lär ut, osv. Om eleven som tillhör en viss grupp får reda på att läraren tycker illa om den gruppen (t ex ser sin lärare delta i en nazistisk demonstration), så kanske den eleven inte vågar prata med läraren. Ännu värre blir det om den läraren är mentor till eleven eller på något sätt ansvarig för skolans handlingsplan mot mobbning. Hur skulle en elev som blir mobbad för att hen är homosexuell våga berätta detta för en homofob lärare? Även om läraren aldrig sagt något elakt om homosexuella rakt ut, och gett rättvisa betyg hittills?

Jag tänker på en lärare jag hade... han sa ju aldrig rakt ut "jag skulle vilja ligga med tjejerna i klassen", men han kunde kasta obehagliga blickar, eller ge tvetydiga kommentarer.. små saker som var för sig var svåra att bevisa, eller hade kunnat ignoreras om det var en enskild händelse. Men sammanlagt så förstörde det elevernas förtroende för läraren, och till sist så sparkades han faktiskt.

Jag förstår vad du menar men jag tror generellt att lärare kan oavsett om de är rasister eller ej på detta sätt särbehandla sina elever efter de värderingar de själva har. Tyvärr tror jag många gånger det är svårt att komma åt sådana här lärare då det är svårt som elev att bevisa att man blir sär/illa behandlad för det handlar om så diffusa saker. För normalt behandlar ju inte lärare öppet vissa elever illa, utan det som du skriver, utan de skickar vissa diffusa signaler till elever de tycker mindre om.
  • Fanny b
    cloudberry79 skrev 2013-09-22 15:11:57 följande:
    Självklart, men jag tror fortfarande det är oerhört svårt att tex lära barnen om evolution om man tror att gud skapade världen på sju dagar, även om det såklart är möjligt. Jag tycker däremot att en lärare omedelbart skulle få sparken om det framkommer att de lär ut något som går emot skollagen och läroplanen.

Nu finns det kristna som inte tolkar det där med att Gud skapade världen på 7 dagar så bokstavligt, utan de kan tolka detta som att t ex "dagar" innebär i detta i det begrepp vi kallar dagar, eller att Gud skapade evolutionen. Jag tror också det är så för lärare generellt att de själva inte står bakom varje punkt i läroplanen men deras uppgift är inte ha åsikter på läroplanen. Precis som historielärare på högskolan måste ha med genus i någon del av deras kurser, oavsett vad dessa historielärare egentligen tycker om genus eller ej.

• Anfa

Har bara märkt av två lärare som låtit sina personliga åsikter spegla sin undervisning.

En i hemkunskap i 9an som gav alla tjejer vg-mvg och gav alla killar max G. Hon brukade ge svårare uppgifter till tjejer som var i mvg-nivå och gav killarna g-nivå uppgifter. Snacka om stört.

Sedan var det min samhällslärare i gymnasiet som verkligen sa hemska saker om de som trodde på Gud mm.

Tex sade han en gång "de som tror på skapelseberättelsen kan ju lika gärna gå in i ett mörkt rum och skjuta sig själva".

Tycker att man får ha sina åsikter men inte låta det påverka ens sätt att bemöta andra personer. Man ska inte förolämpa de elever som är annorlunda och inte behandla en patient dåligt pga härkomst tex.

• cloudberry79
    Fanny b skrev 2013-09-22 16:41:28 följande:

Nu finns det kristna som inte tolkar det där med att Gud skapade världen på 7 dagar så bokstavligt, utan de kan tolka detta som att t ex "dagar" innebär i detta i det begrepp vi kallar dagar, eller att Gud skapade evolutionen. Jag tror också det är så för lärare generellt att de själva inte står bakom varje punkt i läroplanen men deras uppgift är inte ha åsikter på läroplanen. Precis som historielärare på högskolan måste ha med genus i någon del av deras kurser, oavsett vad dessa historielärare egentligen tycker om genus eller ej.

Skrev jag att kristna tycker det? Jag skrev innan att de som inte tror på evolutionen knappast på ett trovärdigt sätt kan vara biologilärare...
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Fanny b
    cloudberry79 skrev 2013-09-22 17:38:02 följande:
    Skrev jag att kristna tycker det? Jag skrev innan att de som inte tror på evolutionen knappast på ett trovärdigt sätt kan vara biologilärare...

Du skrev inte "kristna" men i och med att du nämnde att att världen enligt vissa skapades på 7 dagar så tolkade jag det som du menade kristna. Jag tror inte heller att personer som bokstavligen tror att världens skapades på 7 dagar blir biologilärare. Men att lärare generellt inte håller med om varje ord av undervisningen som ingår i läroplanen men de skiljer på yrke och privatliv, så de har troligen inte några problem med att lära ut något som de själva inte håller med om.
  • cloudberry79
    Fanny b skrev 2013-09-22 17:43:31 följande:

Du skrev inte "kristna" men i och med att du nämnde att att världen enligt vissa skapades på 7 dagar så tolkade jag det som du menade kristna. Jag tror inte heller att personer som bokstavligen tror att världens skapades på 7 dagar blir biologilärare. Men att lärare generellt inte håller med om varje ord av undervisningen som ingår i läroplanen men de skiljer på yrke och privatliv, så de har troligen inte några problem med att lära ut något som de själva inte håller med om.
    Det tror jag faktiskt inte. Som lärare är jag helt inställd på att det jag lär ut till barnen är det "rätta". Nu råkar jag vara lärare inom icke-kontroversiella ämnen, men en biologilärare som inte tror ett ord på evolutionen? En samhällskunskapslärare som är aktiv i nynazistkretsar? En idrottslärare som har anorexia? Klart man kan skilja på yrke och privatliv, men jag tror inte man kan ändra den man är. Är man nynazist så identifierar man ju sig som sådan. Är man bokstavstroende kristen så lär det ju märkas. Man ska hålla sig ifrån sånt man inte kan stå för helt enkelt.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Fanny b
    cloudberry79 skrev 2013-09-22 18:51:11 följande:
    Det tror jag faktiskt inte. Som lärare är jag helt inställd på att det jag lär ut till barnen är det "rätta". Nu råkar jag vara lärare inom icke-kontroversiella ämnen, men en biologilärare som inte tror ett ord på evolutionen? En samhällskunskapslärare som är aktiv i nynazistkretsar? En idrottslärare som har anorexia? Klart man kan skilja på yrke och privatliv, men jag tror inte man kan ändra den man är. Är man nynazist så identifierar man ju sig som sådan. Är man bokstavstroende kristen så lär det ju märkas. Man ska hålla sig ifrån sånt man inte kan stå för helt enkelt.

Som jag skrev tidigare så tror jag inte en lärare som inte tror på evoltionen blir just biologilärare. En idrottslärare tror jag däremot kan ha anorexia då sportintresserade kan få denna sjukdom genom sin träning, de kanske vill bli smalare för att orka springa bättre, snabbare etc.
  • Velouria

Jag tror att det är skitsvårt att tillhöra en ideologi och tro stenhårt på den och samtidigt utöva en uppgift som kräver ett helt annat tänk och reson, eller som helt och hållet går emot den ideologi man tror på.

Men visst "får" man vara det ena och det andra (inombords)  

Mother cake
  • Velouria

Sen så har vi ju religiösa politker, de som är i Kristdemokraterna t.ex. De förenar tron med politiken.

Mother cake
  • Åsa

Vad gäller lärare så ska personliga förhållanden inte påverka möjligheten att jobba som lärare OM vederbörande klarar att jobba utifrån lagstiftning och skolans värdegrund vilket iofs säkert kan vara svårt för den som inte delar den. För den delen är detta säkert väl så svårt för lärare med oreflekterade fördomar om olika grupper/beteenden som för den med en uttalad politisk/ideologisk grundsyn. Tycker politiska åsikter (som ska "behärskas) är mer relevanta för lärare än för politiker.
    En politiker kan självklart vara religiös, och behöver inte heller försöka hålla sig neutral i detta så länge hans/hennes religiösa uppfattning inte strider mot (lagstiftning förstås och) värdegrunden i det parti han/hon representerar.

Den tjocka, rökande eller stillasittande sjuksköterskan/sjukgymnasten/läkaren ser jag inte som något problem så länge vederbörande inte förordar den livsstilen i sin yrkesutövning. Tror de flesta ser skillnad på önskad och faktisk livsstil och sjukvårdspersonalens roll som förebilder, även i hälsosammanhang, torde vara ytterst begränsad jämförd med andra förebilder i samhället.

• Laina

Jag ser inte dem som jobbar inom vården som förebilder. De får röka, dricka och vara överviktiga, men helst inte dricka på jobbet. :)

Det finns nog en och annan rasistisk/fördomsfull lärare.
    Och det är nåt eleverna kan snappa upp utan att läraren uttrycker sig rasistiskt. kan nedvärdera andra genom ordval. som unga elever inte riktigt kan ifrågasätta. exp kallar andra länder för primitiva och osofistikerade.
    (Personliga åsikter har inget med samhällskunskap och historia (religions kunskap) att göra, men som ung elev kan det vara svårt att veta skillnad på personlig åsikt och fakta.)

Och politiker som är troende. varför inte? politik lever på visioner och hopp, tro på olika undersökningar och statistik som inte alltid överensstämmer med verkligheten. 

-No Lollygagging HeHehuehuHuaHuehuehe
Svar på tråden Får en sjuksköterska var överviktig, en lärare vara rasist, en poiliker religiöst aktiv osv?