Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Får en sjuksköterska var överviktig, en lärare vara rasist, en poiliker religiöst aktiv osv?

Som lärare får jag ju vara rasist, tro på intelligent design eller whatever, så länge jag aldrig låter de åsikterna komma fram i min yrkesutövning. Däremot har jag svårt att se att man kan klara sitt jobb och följa kursplanen om man inte tror på innehållet...

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    Fanny b skrev 2013-09-22 15:00:51 följande:

Jag tror att de lärare som är rasister privat men följer läroplanen skiljer på sitt yrke och privatliv. I sitt yrke måste de följa läroplanen fastän de inte tror på de värderingar som lärs ut där, men som privatperson får de vara emot värderingarna i läroplanen.
    Självklart, men jag tror fortfarande det är oerhört svårt att tex lära barnen om evolution om man tror att gud skapade världen på sju dagar, även om det såklart är möjligt. Jag tycker däremot att en lärare omedelbart skulle få sparken om det framkommer att de lär ut något som går emot skollagen och läroplanen.
  • cloudberry79
    Fanny b skrev 2013-09-22 16:41:28 följande:

Nu finns det kristna som inte tolkar det där med att Gud skapade världen på 7 dagar så bokstavligt, utan de kan tolka detta som att t ex "dagar" innebär i detta i det begrepp vi kallar dagar, eller att Gud skapade evolutionen. Jag tror också det är så för lärare generellt att de själva inte står bakom varje punkt i läroplanen men deras uppgift är inte ha åsikter på läroplanen. Precis som historielärare på högskolan måste ha med genus i någon del av deras kurser, oavsett vad dessa historielärare egentligen tycker om genus eller ej.

Skrev jag att kristna tycker det? Jag skrev innan att de som inte tror på evolutionen knappast på ett trovärdigt sätt kan vara biologilärare...
  • cloudberry79
    Fanny b skrev 2013-09-22 17:43:31 följande:

Du skrev inte "kristna" men i och med att du nämnde att att världen enligt vissa skapades på 7 dagar så tolkade jag det som du menade kristna. Jag tror inte heller att personer som bokstavligen tror att världens skapades på 7 dagar blir biologilärare. Men att lärare generellt inte håller med om varje ord av undervisningen som ingår i läroplanen men de skiljer på yrke och privatliv, så de har troligen inte några problem med att lära ut något som de själva inte håller med om.
    Det tror jag faktiskt inte. Som lärare är jag helt inställd på att det jag lär ut till barnen är det "rätta". Nu råkar jag vara lärare inom icke-kontroversiella ämnen, men en biologilärare som inte tror ett ord på evolutionen? En samhällskunskapslärare som är aktiv i nynazistkretsar? En idrottslärare som har anorexia? Klart man kan skilja på yrke och privatliv, men jag tror inte man kan ändra den man är. Är man nynazist så identifierar man ju sig som sådan. Är man bokstavstroende kristen så lär det ju märkas. Man ska hålla sig ifrån sånt man inte kan stå för helt enkelt.
Svar på tråden Får en sjuksköterska var överviktig, en lärare vara rasist, en poiliker religiöst aktiv osv?