Fanny b skrev 2013-09-22 17:43:31 följande:
Du skrev inte "kristna" men i och med att du nämnde att att världen enligt vissa skapades på 7 dagar så tolkade jag det som du menade kristna. Jag tror inte heller att personer som bokstavligen tror att världens skapades på 7 dagar blir biologilärare. Men att lärare generellt inte håller med om varje ord av undervisningen som ingår i läroplanen men de skiljer på yrke och privatliv, så de har troligen inte några problem med att lära ut något som de själva inte håller med om.
Det tror jag faktiskt inte. Som lärare är jag helt inställd på att det jag lär ut till barnen är det "rätta". Nu råkar jag vara lärare inom icke-kontroversiella ämnen, men en biologilärare som inte tror ett ord på evolutionen? En samhällskunskapslärare som är aktiv i nynazistkretsar? En idrottslärare som har anorexia? Klart man kan skilja på yrke och privatliv, men jag tror inte man kan ändra den man är. Är man nynazist så identifierar man ju sig som sådan. Är man bokstavstroende kristen så lär det ju märkas. Man ska hålla sig ifrån sånt man inte kan stå för helt enkelt.