• alexs mamma

Får en sjuksköterska var överviktig, en lärare vara rasist, en poiliker religiöst aktiv osv?

Hej!

Jag sitter och funderar över hur vi reagerar på att våra "samhällsförebiler"  inte lever som de lär. Hur ska vi tolka detta och är det rätt? Om man har ett ansvar för andra människor är det då ens möjligt att inte leva som man lär eller tappar man förtroendet då?

Jag undrar om du skulle ha förtroende och kunna respektera tex en sjuksköterska i hens yrkesroll som är överviktig eller rökare tex  ?

Eller hur skulle du ställa dig till att dina barns lärare är rasist när läroplanen så tydligt påtalar de demokratiska rättigheterna och alla människors lika värde....   

Ska en politiker vara religiöst aktiv oavsett om hen är muslim kristen, jude etc kan politik och religion förenas ??  

Hur ska vi som samhällsmedborgare tolka dessa subtila signaler som skickas ut enbart genom hur man ser ut eller gör på sin fritid? Är dessa människor trovärdiga i sina yrkesroller
    Vad tycker du?  

• Svar på tråden Får en sjuksköterska var överviktig, en lärare vara rasist, en poiliker religiöst aktiv osv?
  • amela
    Fanny b skrev 2013-09-22 14:22:42 följande:

Jag tycker att man ska ha en inre motivation när man går till en sjukgymnast och pt. Det är ju inte säkert att sjukgymnaster och personliga själv alltid har motivation till att vara i en god form. De kan ju under vissa perioder har svårt att få tid till att komma i god form.

jo det är klart, jag bryr mig inte så mycket egentligen, det är bara att det är den enda yrkesgruppen jag reagerat över. Det blir så tydligt hos dem. Men så länge de hjälper mig med mina problem, bryr inte jag mig om deras.
  • sverker11
    lykantrophona skrev 2013-09-22 13:18:43 följande:
    När det gäller en lärare som är rasist, ja, då skulle jag tappa förtroendet, i alla fall om det är i grundskolan. Barn påverkas lätt av sina lärare, och skolans läroplan innehåller sådant som alla människors lika värde, och alla skolor måste ha en likabehandlingsplan osv. Hur skulle jag kunna lita på att den läraren betygsätter eller behandlar ett barn av "fel" etnicitet rättvist?
    I grundskolan hade jag en religionslärare som var praktiserande kristen i en frikyrka och det upplevde jag inte som något problem. Så att det automatiskt skulle innebära ett problem med en rasistiskt lärare (1) är inte självklart. Jag vet däremot att det var problem med en gymnasielärare som var kommunist av den rödaste sorten. Där påverkades betygen av elevernas åsikter och bakgrund. Bra bostadsområde ledde automatiskt till lägre betyg. Personen i fråga var dessutom involverad inom antirökrörelsen och rökning ledde automatiskt till underkänt. Läraren i fråga fick tydligen jobba kvar men inte sätta slutbetyg.

(1)Sedan är frågan hur jag skall kunna veta om läraren är rasist eller inte om läraren själv inte väljer att gå ut med informationen.
  • Papricorn

Man är inte sitt jobb.

Kan man inte särskilja på personen bakom "uniformen" och den professionella personen bör man nog fundera lite på sina fördomar!

• cloudberry79

Som lärare får jag ju vara rasist, tro på intelligent design eller whatever, så länge jag aldrig låter de åsikterna komma fram i min yrkesutövning. Däremot har jag svårt att se att man kan klara sitt jobb och följa kursplanen om man inte tror på innehållet...

(M)amma till V -07 och E -12
  • Papricorn
    amela skrev 2013-09-22 14:20:38 följande:
    den arbetsgruppen jag reagerat mest över är överviktiga (eller i dålig form) sjukgymnaster och personliga tränare. Dår förlorar jag lite av tilliten till dem. Hur ska de kunna motivera mig att göra mina övningar när de själva inte verkar göra dem :).

Varför?

De har säkert sina skäl. Det kanske inte är hållbart att vara fit jämnt genom livet. Saker händer, sjukdomar, graviditet, psykisk utmattning, mediciner etc

Ska deras kunskap kastas bort för att de faktiskt är MÄNNISKOR och inga maskiner?
  • Fanny b
    cloudberry79 skrev 2013-09-22 14:53:59 följande:
    Som lärare får jag ju vara rasist, tro på intelligent design eller whatever, så länge jag aldrig låter de åsikterna komma fram i min yrkesutövning. Däremot har jag svårt att se att man kan klara sitt jobb och följa kursplanen om man inte tror på innehållet...

Jag tror att de lärare som är rasister privat men följer läroplanen skiljer på sitt yrke och privatliv. I sitt yrke måste de följa läroplanen fastän de inte tror på de värderingar som lärs ut där, men som privatperson får de vara emot värderingarna i läroplanen.
  • Reija
    Papricorn skrev 2013-09-22 14:50:33 följande:
    Man är inte sitt jobb.

Kan man inte särskilja på personen bakom "uniformen" och den professionella personen bör man nog fundera lite på sina fördomar!

Tack! Även om man i sin yrkesroll bör kunna representera sin kår får man inte glömma att det också är privatpersoner det handlar om. En fet läkare kan mycket väl vara väldigt duktig på sitt jobb. En psykolog med en ångeststörning likaså.

Hur väl man utför sina arbetsuppgifter måste skiljas från annat.
  • cloudberry79
    Fanny b skrev 2013-09-22 15:00:51 följande:

Jag tror att de lärare som är rasister privat men följer läroplanen skiljer på sitt yrke och privatliv. I sitt yrke måste de följa läroplanen fastän de inte tror på de värderingar som lärs ut där, men som privatperson får de vara emot värderingarna i läroplanen.
    Självklart, men jag tror fortfarande det är oerhört svårt att tex lära barnen om evolution om man tror att gud skapade världen på sju dagar, även om det såklart är möjligt. Jag tycker däremot att en lärare omedelbart skulle få sparken om det framkommer att de lär ut något som går emot skollagen och läroplanen.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Mamori
    lykantrophona skrev 2013-09-22 13:18:43 följande:
    När det gäller en lärare som är rasist, ja, då skulle jag tappa förtroendet, i alla fall om det är i grundskolan. Barn påverkas lätt av sina lärare, och skolans läroplan innehåller sådant som alla människors lika värde, och alla skolor måste ha en likabehandlingsplan osv. Hur skulle jag kunna lita på att den läraren betygsätter eller behandlar ett barn av "fel" etnicitet rättvist?

En sjuksköterska som är rökare eller överviktig... ja, där ser jag det mer som att sköterskan kan mycket väl vara medveten om vilka vanor som är skadliga, men helt enkelt ännu inte hunnit/klarat av att exempelvis sluta röka. Hon kanske började länge sen, och beroendet kan vara svårt att bryta, oavsett hur mycket man vet om lungcancer etc.

En politiker får vara religiöst aktiv, det måste de få vara. Eller aktiv i frivilligorganisationer, eller gå på protester som inte arrangeras av egna partiet, eller vad det nu kan vara. För många i Sverige är religiösa, så jag antar att de måste få rösta på någon som representerar dem. Därmed är det också helt okej för någon som tycker väldigt illa om religion att helt enkelt inte rösta på en religiös kandidat. Om den religiösa organisationen har värderingar som strider mot partiets eller svensk lags, så måste detta givetvis få ifrågasättas.
    Jag tycker däremot att religion och politik i sig inte hör samman. Går väl inte riktigt att förbjuda, men en politiker som motiverar en politisk åsikt genom "för att gud säger så", eller "för att det är en regel i min religion" förlorar mitt förtroende. Om detta blir enda motivationen, så blir ju ställningstagandet helt irrelevant för alla väljare som inte delar samma religion. Däremot så kan det ju vara så att en person har en viss sorts värderingar pga sin religion, men kan även motivera det på annat sätt. T ex en hinduisk kommunalpolitiker som röstar för att skolorna ska servera mer vegetarisk mat - det behöver inte nödvändigtvis ha med idéer om återfödelse eller heliga att djur att göra, utan hen kan lika gärna motivera det med "grönsaker är nyttigt", "det blir billigare" eller  någon form av miljöargument.

Jag är själv en aktiv medlem i en religiös organisation, men vill även engagera mig politiskt. Dessa två saker behöver inte ens ha med varandra att göra - jag kommer aldrig att motivera mig i en talarstol med religiösa argument. Däremot är jag kanske mer benägen än många andra att vilja separera stat och svenska kyrkan, att vilja ha lika rättigheter för olika religiösa samfund, att försvara anhängare av minoritetsreligioner, helt enkelt för att jag vet hur det är att själv tillhöra en minoritetsreligion.
    Jag håller typ med om precis allt här. Även fast det kändes lite underligt när jag jobbade på en ätstörningsenhet och nästan alla som jobbade där var överviktiga. Kändes ju lite underligt, liksom, "om du äter som vi säger så kommer du att se ut som oss sedan"... men vad ska man göra liksom? Samtidigt ska de ju ge en bild av att ens utseende inte behöver påverka ens värde som människa.
  • lykantrophona

Jag tänker mig väl att rasism och andra fördomar inte nödvändigtvis behöver vara något tydligt. Jag tror knappast en rasistisk lärare skulle faktiskt säga på lektionerna att personer av en viss etnicitet är sämre, eller automatiskt underkänna alla av en viss etnicitet. Men värderingar av det slaget sipprar lätt igenom när det gäller bemötande av elever, hur man prioriterar i det man lär ut, osv. Om eleven som tillhör en viss grupp får reda på att läraren tycker illa om den gruppen (t ex ser sin lärare delta i en nazistisk demonstration), så kanske den eleven inte vågar prata med läraren. Ännu värre blir det om den läraren är mentor till eleven eller på något sätt ansvarig för skolans handlingsplan mot mobbning. Hur skulle en elev som blir mobbad för att hen är homosexuell våga berätta detta för en homofob lärare? Även om läraren aldrig sagt något elakt om homosexuella rakt ut, och gett rättvisa betyg hittills?

Jag tänker på en lärare jag hade... han sa ju aldrig rakt ut "jag skulle vilja ligga med tjejerna i klassen", men han kunde kasta obehagliga blickar, eller ge tvetydiga kommentarer.. små saker som var för sig var svåra att bevisa, eller hade kunnat ignoreras om det var en enskild händelse. Men sammanlagt så förstörde det elevernas förtroende för läraren, och till sist så sparkades han faktiskt.

Svar på tråden Får en sjuksköterska var överviktig, en lärare vara rasist, en poiliker religiöst aktiv osv?