Men snälla TS, du måste läsa på om vad man kan förvänta sig av barn i olika åldrar innan du får spatt.
Jag har en tvååring och en åttaåring. Av åttaåringen förväntar jag mig exakt det du skriver - man hälsar trevligt, man väntar på sin tur, ber om lov, säger tack och förstår att man inte får jaga en hund. Tvååringen håller jag i, för han har inte förmågan att klara något av ovanstående. Jag säger åt honom att säga tack när det är lämpligt. Jag ser till att han är fysiskt separerad från en hund om jag inte kan ha honom i knät när han klappar. Jag bär honom om det finns kakor i närheten för han älskar kakor och om han inte får ta har vi två alternativ - 1: han tar ändå för han har antingen glömt att han inte får eller kan inte behärska sig, eller 2: han förmår avstå och blir alldeles förtvivlad över att det finns frestande kakor framme som man inte får ta.
Din systerdotter förstår att hon har gjort fel när du blir arg. Hon vet att man inte får jaga hunden och kan nog upprepa som en liten papegoja "inte jaga vovve!" men hon kan inte agera på det hon vet. I bästa fall kommer hon på efteråt att det var dumt att jaga hunden och då skäms hon och ljuger om att hon minsann inte har jagat - inte för att hon är elak, utan för att hon väldigt gärna vill att det ska vara sant. Så funkar små barn.
För husfridens skull skulle jag rekommendera att du antingen delar på hund och barn (kompostgaller framför tex sovrumsdörren, så får hunden vara ifred men kan se vad ni gör) när barnet är där, eller att du sitter med hunden och kan visa konkret vad man får göra (nej, inte så. Gör så här istället!), men då får du vara beredd på att upprepa dig in absurdum. Eller så ses ni utomhus eller hemma hos syrran.
Visa, förklara, avleda, upprepa etc etc - tillslut går det in och den impulsstyrda tvååringen är en vänlig, klok tioåring.