Avliva katt som kissar inne?
Jag behöver råd då jag inte vet var jag ska vända mig. Mina föräldrar tog hem två kattungar som fötts av en vild kattmamma för 13 år sedan. Ena katten och jag fick en nära kontakt. Det var som min bebis. Han är supermysig och snäll. När jag flyttade hemifrån när han var 5 år blev han ledsen och kissade i mitt gamla rum. Han kissade aldrig så innan.. Så mina föräldrar började ha mitt rum stängt. Han satt ibland utanför och gnällde. Han har alltid varit innekatt men fått vara ute ibland i koppel. Han är lite rädd/försiktig ute. Till saken hör att mina föräldrar alltid haft många dörrar stängda hemma. Katterna får i princip bara vara i hallarna och trappen och förut alla tre sovrum (alltså de får inte vara i badrummen, kök, vardagsrum, källare). Sen flyttade då jag och mitt rum stängdes. Sen flyttade min lillasyster som var sist ut och då skulle mina föräldrar renovera sitt sovrum så det stängdes. Alltså är bara min lillasysters sovrum, hallarna och trappen öppet för katterna. De får var i köket när någon är där men inte annars. Vardagsrummet får de inte vara i. Nu kissar kissen i renoveringsrummet när han får chans att gå in och även mitt gamla rum och på ytterdörren. Det är möjligt att det började för att han saknade mig men är det därför det fortsätter och blir värre? Det har blivit värre nu på sistone. Jag tror att han är en känslig kisse som ej gillar förändringar och inte heller gillar instängdheten. Han ha fått antidepressiva i några år och trots en ökning av dosen sen några månader har det blivit värre. Till saken hör också att min far kan bli riktigt arg och hotfull mot honom när han kissat så även om jag inte vet hur det går till nu så kan jag anta att han blir rejält arg på kissen vilket kanske förvärrar det hela. Mina förslag har alltid varit att de ska öppna rummen och se om det blir någon ändring. Och även prova att ta bort antidepressiva om det andra inte funkar. Veterinären har uteslutit fysiska fel. Mina föräldrar vill ej prova mina förslag då de tror han kommer kissa hej vilt. Så har någon kunskap/tankar/råd om detta? Jag funderar på att flytta kissen till mig men min sambo är allergisk (han är dock villig att ta hit kissen). Sen vet jag ju inte om han automatiskt kommer trivas här, vi har två barn, 3 och 6 år och han är inte överförtjust i barn men han tolererar dem när de hälsar på. Han gillar mig och min sambo. Min sambo vill prova och då ha sovrummet stängt för som allergiker underlättar det om man har en frizon. Dock kanske det skulle göra att kissen inte trivs här heller. Det bär mig emot att stänga ett rum. Min sambo ser också allergitabletter som en hjälp om det behövs. Är vi helt tokiga som överväger detta?