Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Avliva katt som kissar inne?

Jag behöver råd då jag inte vet var jag ska vända mig. Mina föräldrar tog hem två kattungar som fötts av en vild kattmamma för 13 år sedan. Ena katten och jag fick en nära kontakt. Det var som min bebis. Han är supermysig och snäll. När jag flyttade hemifrån när han var 5 år blev han ledsen och kissade i mitt gamla rum. Han kissade aldrig så innan.. Så mina föräldrar började ha mitt rum stängt. Han satt ibland utanför och gnällde. Han har alltid varit innekatt men fått vara ute ibland i koppel. Han är lite rädd/försiktig ute. Till saken hör att mina föräldrar alltid haft många dörrar stängda hemma. Katterna får i princip bara vara i hallarna och trappen och förut alla tre sovrum (alltså de får inte vara i badrummen, kök, vardagsrum, källare). Sen flyttade då jag och mitt rum stängdes. Sen flyttade min lillasyster som var sist ut och då skulle mina föräldrar renovera sitt sovrum så det stängdes. Alltså är bara min lillasysters sovrum, hallarna och trappen öppet för katterna. De får var i köket när någon är där men inte annars. Vardagsrummet får de inte vara i. Nu kissar kissen i renoveringsrummet när han får chans att gå in och även mitt gamla rum och på ytterdörren. Det är möjligt att det började för att han saknade mig men är det därför det fortsätter och blir värre? Det har blivit värre nu på sistone. Jag tror att han är en känslig kisse som ej gillar förändringar och inte heller gillar instängdheten. Han ha fått antidepressiva i några år och trots en ökning av dosen sen några månader har det blivit värre. Till saken hör också att min far kan bli riktigt arg och hotfull mot honom när han kissat så även om jag inte vet hur det går till nu så kan jag anta att han blir rejält arg på kissen vilket kanske förvärrar det hela. Mina förslag har alltid varit att de ska öppna rummen och se om det blir någon ändring. Och även prova att ta bort antidepressiva om det andra inte funkar. Veterinären har uteslutit fysiska fel. Mina föräldrar vill ej prova mina förslag då de tror han kommer kissa hej vilt. Så har någon kunskap/tankar/råd om detta? Jag funderar på att flytta kissen till mig men min sambo är allergisk (han är dock villig att ta hit kissen). Sen vet jag ju inte om han automatiskt kommer trivas här, vi har två barn, 3 och 6 år och han är inte överförtjust i barn men han tolererar dem när de hälsar på. Han gillar mig och min sambo. Min sambo vill prova och då ha sovrummet stängt för som allergiker underlättar det om man har en frizon. Dock kanske det skulle göra att kissen inte trivs här heller. Det bär mig emot att stänga ett rum. Min sambo ser också allergitabletter som en hjälp om det behövs. Är vi helt tokiga som överväger detta?

• Svar på tråden Avliva katt som kissar inne?
  • Anonym (Ledsen)

Tack för svar. De har det där medlet i eluttaget utan att det märks ngn skillnad. Min sambo har bott med katt förut och klarat det. Vid behov tog han tablett. Om han klappar katterna och sedan pillar sig i ögat blir han lite röd. Han är mer allergisk mot hundar och hästar. Nu har jag läst mer om detta och det står at an riskerar allergisk astma om man utsätter sig för allergi mkt. Det låter inte bra. Jag har astma (ej allergisk) som blivit upptäckt nyligen men läkaren trodde jag haft det längre. Jag har inte hosta utan ofta halsinfektioner och dålig lungkapacitet som nu blivit bättre med medicin. Jag känner inte av ngt gällande katterna. Mina föräldrar är inte så mkt i hallarna. De tycker om katterna så de umgås med dem men de jobbar ju hela dagarna och på kvällarna om de är i vardagsrummet så får ju inte katterna var med. Mamma tvättar noga men jag tror det luktar ändå. Hur kan man tvätta det på bästa sätt?

• Anonym (Ledsen)

Kissen har varit för tjock förut så han har sedan länge (innan jag flyttade) ätit bra torrfoder från veterinären. Jag tycker mina föräldrar ska prova vad de kan men de verkar inte villiga till det.

• Anonym (Ledsen)

Absolut-jag avgudar kissen. Han är underbar. Mina föräldrar har en skinnsoffa som de inte vill ska förstöras. Fråga mig inte varför de skaffade katt. De har för mkt restriktioner och det har jag sagt till dem alltid men de lyssnar inte. Katterna får inte var i kök och badrum för de vill ha rent.

• Anonym (Ledsen)

De har både en vanlig låda och en med tak, som ett hus. Sanden är grå, ser ut som pellets och köps i stora genomskinliga påsar typ på Coop. Jag vet inte vad sanden heter. Kan man alltså spraya ättika på dörren i trä och parkettgolv? Menar du lika delar citron och ättika? Han kissar inte på mjuka saker, han kissar på golvet under sängen eller i fönsterkarmen eller i dörröppningen.

• Anonym (Ledsen)

Nej han kissar i låda också. Han kissar kanske varannan dag en gång oftast i dörröppningen nu men ibland alltså i sovrummen som vanligtvis är stängda.

• Anonym (Ledsen)

Katterna är kastrerade. Frågorna om kattlådorna är jag osäker på. Det är mina föräldrars katt. När jag bodde hemma hade de bara vanlig lådan. Mamma rensar lådorna varje kväll och när det bajsats. Hon rengör dem varje helg.

• Anonym (Ledsen)

Jag uppskattar alla svar jättemycket. Sedan en vecka har han bott hos oss så här kommer en uppdatering. Han är jordens mysigaste och jag är så lycklig över att han är här. De första 2 dagarna höll han till under badkaret eller soffan medan barnen var hemma och vakna. På kvällarna när barnen somnat kom han fram och gosade med mig i soffan samt gick husesyn. Han tycker om mn sambo som klappar honom ibland och pratar med honom men han kan inte klappa för mkt iom allergin. De första dagarna kände min sambo ingen allergi. Dock har det kommit de sista dagarna. Han är täppt och röd i ögonen. Vår minsta dotter har också varit täppt och snorig så jag vet inte om det beror på förkylningarna vi har i familjen för tillfället eller allergi. Vi ska kolla barnen hos läkaren så vi vet om de är allergiska. De första dagarna var han på toa och åt under natten. Efter 2 dagar kom han fram och lät barnen klappa honom och efter det har det bara blivit bättre. Han går fram till barnen och söker kontakt och han är bekväm och äter och går på toa medan vi är hemma och vakna. Han går runt ofta och kikar och är vi inte är hemma märks att han går runt t.ex. I barnens rum där han inte annars brukar vara. Han är mest här nere där hall, vardagsrum, wc och tvättstuga är. Han går upp för att gå på sin toa och även äta. Annars verkar han inte vara intresserad av att vara i våra sovrum så han sover inte i ngn säng. På nätterna verkar han vara i eller under soffan och så är han uppe på toa och äter. Han får inte antidepressiva längre. Vi valde att inte fortsätta med dem då det är ett stressmoment för honom och poängen med flytten var ju att se om han trivs. Det har verkligen gått jättebra. Det som oroat mig är allergin och potentiella allergin hos ngn av barnen. Jag pluggar så ibland är jag hemma på dagarna och vissa dagar är vi inte hemma. Idag är jag hemma. Jag behövde dammsuga vardagsrummet och han gick iväg då och satt ibland utanför och tittade på. När jag var klar gick han in och la sig. I hallen märkte jag att han kissat lite och sen märkte jag att han kissat även lite på sidan av vår toalett här nere. Jag torkade och sprayade med urine off som jag läst ska vara bra. Sen de sista dagarna småjamar han som att han vill säga ngt. Jag vet inte vad det är. Sen nyss så gick han ut i hallen och så hörde jag att han skrapade med tassen och då hade han kissat en skvätt på en liten matta vi har. Jag vet inte vad det är nu. Saknar han kanske mina föräldrar eller sina kattkompisar? Idag fick han efter kisseriet gå ut n stund på tomten. Han verkade tycka det var intressant och var ute en halvtimme och kom sen in. Han har aldrig varit utekatt men ibland fått gå lite ute. Han gick ut på vår och grannens tomt och sen efter en halvtimme gick han in. Nu gick han i vardagsrummet och jamade så jag öppnade ytterdörren och då smög han ut igen. Ska jag ta bort mattan ur hallen? Jag sprayade urine off på den men det luktar lite tycker jag iaf. Då kanske han kissar där igen. Jag gör verkligen allt jag kan känner jag och vill så gärna att han ska trivas. Jag vill inte ge han antidepressiva så det känner inte jag är ett alternativ. Jag hoppas inte barnen är allergiska men om de är det kan han ju inte bo här. Om han fortsätter kissa så vet jag inte vad jag ska försöka med eller hur länge jag ska prova och se om han slutar. Han har alltid haft sånt där strö av papp - toa lätt heter det. Han kissar ju i lådan också. Ska jag prova annat? Han är inte hundra i bakbenen. Han känns rätt gammal i sina rörelser. Tror ni han vill ha toan här nere? Och äta mat nere? Han kanske inte vill/orkar gå upp. Han går sakta i trappan men jag vet inte om det är för att han smyger eller inte kan gå fortare.

• Anonym (Ledsen)

Smultronsöt: kissar din katt på samma ställe? Det känns som vår katt mest kissar i hallen. Hos mina föräldrar var det på ytterdörren eller i mitt gamla sovrumsfönster. Hos oss har det varit nu i hallen vid en bänk, inte vid ytterdörren, samt vid vår toalett. Hos mina föräldrar fick han inte vara i badrummen så jag vet inte om han skulle kissat på deras toalett om han fick chansen. Han kissade endast på nätterna eller någon annan tidpunkt när mina föräldrar var hemma. Här kissade han idag när jag var hemma. Han har aldrig kissat när ingen är hemma.

Går Klorin att använda på allt? På trägolv också? Är inte det något blekningsmedel? Jag är väldigt dåligt insatt i rengöringsmedel. 

Jag har läst att man kan prova med något citrondoftande medel där han kissat för katter gillar inte citron. Tror ni det gör att han kissar någon annanstans istället? För jag känner att det är ok om han kissar på vår toa för där är det lätt att rengöra. I hallen går det ok att rengöra förutom på mattan då men jag vill inte byta dessa ställen mot att han börjar kissa i soffan eller någon annan mer svårtvättad plats. Jag läste också att man kunde lägga ut aluminiumfolie för katter gillar inte att gå på det.        

• Anonym (Ledsen)

Jag ska prova det. Nu har det inte hänt mer idag. På kvällarna verkar han väldigt rofylld och ligger i soffan bredvid mig. På morgonen och mitt på dagen när man är hemma verkar han lite orolig. Hur rengör man lådan med klorin? Jag gjorde det nu ikväll. Jag hällde i vatten och lite klorin, försökte följa det som stod om 4 liter vatten 1 dl klorin. Sen diskade jag den med en diskborste och sen sköljde jag med vatten. Funkar det bra tror du?

• Anonym (Ledsen)

Frågan är hur vår kisse mår. Han har de senaste nätterna kissat inne varje natt. Antingen i badrummet på ovanvåningen eller i hallen på vår bänk. Han är också oroligare än tidigare. Det känns som att han går och letar efter något ibland och jag tror att han letar efter sin bror. Det känns som att han efter några dagar här kom över flyttchocken och började fundera på hur detta ställe är egentligen. Ingen bror t.ex. Han blir orolig när jag dammsuger och han vill ofta gå ut men blir orolig och vill snabbt in igen. 

Ibland är jag hemma på dagarna och då är ju han och jag själva. Då känns han ännu mer orolig än annars, speciellt idag. Han cirkulerar runt i hemmet och jamar och låtsasmarkerar överallt. Han söker min uppmärksamhet nästan hela tiden. Jag kunde ju tro att han skulle vara mer lugn när vi var själva eftersom han känner mig bäst men så är det alltså inte.

På nätterna jamar han inte men han kissar någonstans varje natt nu. Det är förstås jobbigt för det är svårt att gå bort lukten och får man inte bort lukten kanske han går dit igen för den sakens skull. Eller så går han tillbaka iaf. Får se inatt för idag har jag rengjort med ättika och sen hällt på bakpulver för det ska tydligen suga upp lukten så nu känner iaf inte jag någon lukt. 

Det jobbigaste är dock att han är orolig. När han går runt på dagarna och jamar och cirkulerar så kissar han ingenstans. Jag undrar ju om han kanske ändå inte trivs, han kanske saknar någon, han kanske har ont någonstans? Det är så svårt att veta vad man ska göra.      

Om vi gissar att detta är en invänjningsfas i nya hemmet, hur lång tid tror ni det kan ta då? Eller är det en vana som han har nu efter 8 års innekissande? Mår han kanske helt enkelt inte bra?  

Svar på tråden Avliva katt som kissar inne?